Hlavní obsah

Cena na prvním místě. Těmto obchodům chudnutí Čechů přináší další boom

Foto: KiK

KiK letos patřil k těm méně aktivnějším, otevřel sedm nových prodejen v Česku.

Reklama

Kvůli inflaci i drahým energiím přibývá lidí, kteří mají hlouběji do kapsy. A s nimi i počet diskontů, které vycítily svou šanci a nabízejí levnou módu i věci do domácnosti. Sprinterem roku je Pepco, to letos otevře 27 prodejen.

Článek

Osekávají náklady na minimum, aby mohli nabízet levné zboží. Diskontní řetězce s módou a drobným zbožím všeho druhu nakupují ve velkém, šetří díky skromné výbavě prodejen a levné výrobě především v Asii.

V prvních dvou letech pandemie v roce 2020 a 2021 se v Česku otevřelo zhruba 120 nových diskontních prodejen. Na maloobchodní mapě sice stále kralují řetězce Pepco a KiK, ale mladá konkurence také nelení a otevírá desítky prodejen. V retail parcích, obchodních centrech a ulicích měst letos celkem přibude až 82 diskontů sedmi řetězců, zjistila redakce SZ Byznys.

Nový hráč se na scéně neobjevil, ale trh je velmi konkurenční. Zákazníky orientované na cenu lákají sítě Pepco, KiK, Action, Tedi, Halfprice, NKD a Primark. Všechny mají zahraniční vlastníky.

„Všechny diskonty jsou hodně aktivní. Nejviditelněji expanduje Pepco, které udělalo velký pokrok v designu prodejen,“ okomentoval vývoj na trhu Jan Kotrbáček, retailový specialista poradenské firmy Cushman & Wakefield.

Pozici lídra si v počtu prodejen drží Pepco. Momentálně má v Česku 259 prodejen a do konce svého fiskálního roku v září otevře dalších osm. A jen za posledních dvanáct měsíců přestřihlo pásku sedmadvacetkrát. Pepco na rozdíl od minulosti v posledních letech cílí také na dražší obchodní centra. Prodejnu umístilo například do obchodní galerie Quadrio v centru Prahy.

V určitém smyslu může platit to, že někteří zákazníci budou u dražších nebo prémiových značek šetřit a přesunou se k nám.
Milan Drahoš, ředitel Pepco ČR

„Naší dlouhodobou strategií je otevírat kolem dvaceti prodejen ročně,“ líčí ředitel pro Českou republiku Milan Drahoš. A zároveň připouští, že finanční situace domácností může diskontům hrát do karet.

„V určitém smyslu může platit to, že někteří zákazníci budou u dražších nebo prémiových značek šetřit a přesunou se k nám. Naší ambicí od začátku je být nejlevnější. Ale nebojíme si jít i do dražších cenových segmentů,“ uvedl pro SZ Byznys šéf firmy, která jako většina jejích soků staví svou nabídku na privátních značkách.

Pepco začalo spolupracovat také s klasickými značkami, jako je polský výrobce dětského oblečení Zombie Dash či výrobce dámské módy LP Sugarfree. V Polsku síť začala nabízet kosmetiku. Šedesát procent sortimentu Pepco však tvoří móda a nabídku doplňují věci do domácnosti.

Dva roky, pět set zaměstnanců

Šestnácti novými prodejnami se v Česku letos pochlubí německá síť Tedi. Do této chvíle zpřístupnila devět poboček. „Příští rok plánujeme dalších 25 nových obchodů. S rychlou a úspěšnou expanzí se chce Tedi rozšířit do celé země,“ nastínila Petronela Böhmová, která má na starosti tuzemskou expanzi.

Tedi nabízí například bytové doplňky, potřeby pro školáky, zvířata, drogerii a kosmetiku, vybavení pro kutily a modeláře nebo hračky. Cílí na nákupní parky pod širým nebem na kraji menších měst, ale i krytá obchodní centra.

Závratnou rychlostí pak česká města dobývá nizozemský Action, který se podobně jako Tedi zaměřuje na „malé věci pro radost“. Liší se tím, že každý týden vymění 150 položek v sortimentu. Řadu z výrobků tak zákazníci uvidí v regálech jen jednou.

Když započítáme i brigádníky a lidi zaměstnané na dohodu, přiblížíme se počtem pracovníků před Vánocemi k jednomu tisíci.
Petr Juliš, ředitel Action ČR

První prodejnu otevřel v srpnu 2020 a dnes má v České republice 30 poboček. Jen během září otevře dalších šest a do konce roku by mohlo přibýt několik dalších, záleží však na rychlosti vyřizování stavebních povolení. Za necelý rok řetězec najal dalších dvě stě kmenových zaměstnanců, v současnosti jich má pět set.

„Když započítáme i brigádníky a lidi zaměstnané na dohodu, přiblížíme se počtem pracovníků před Vánocemi k jednomu tisíci,“ řekl redakci SZ Byznys ředitel Action pro Českou republiku Petr Juliš. Podle něj zatím nebyl důvod přehodnotit rychlost expanze kvůli očekávané recesi.

I na levném se šetří

Opatrněji se k nadcházející ekonomické bouři staví německá síť NKD. Její vedení v bavorském Bindlachu rozhodlo, že tempo expanze zmírní, dokud nebude jasné, co přinese krize s energiemi a inflací.

Ještě loni v prosinci firma předpokládala, že letos otevře dvacet prodejen, nakonec jich bude „jen“ 14. Nerealizované plány zatím přesunula na příští rok. Společnost má prodejny v Německu, Česku, Rakousku, Itálii, Slovensku a Chorvatsku. „Všude se od začátku války obraty snižovaly, je vidět, že jsou zákazníci zdrženlivější,“ řekl zdroj z firmy.

Ochlazení sleduje také druhý nejsilnější diskont v zemi KiK, který podle plánů letos otevře celkem sedm nových prodejen. „Po utlumení protiepidemiologických opatření jsme u našich zákazníků zaznamenali pokles nákupní frekvence. Hodnota jednoho nákupu sice vzrostla, ale to bohužel nenahradí celkový pokles počtu nákupů na jednoho zákazníka,“ uvedl ředitel pro ČR Martin Šatný. Věří však, že zákazníků v budoucnu přibude.

Nejmladším mezi diskonty je polský Halfprice patřící do CCC Group, který ovšem svou strategii oproti ostatním nestaví na privátních značkách, ale na nabídce zlevněných kolekcí přes tisíce světových značek. První prodejnu otevřel loni v listopadu v pražském OC Harfa. Letos přidal pobočku v libereckém OC Nisa a na začátku října otevře druhou prodejnu v Praze v OC Letňany.

Letošní rok řetězec uzavře s pouhými třemi prodejnami, ale vše nasvědčuje tomu, že o sobě teprve dá vědět. Chystá se také spustit e-shop, který většina ostatních diskontů nemá. „Máme ambiciózní plány expanze,“ říká marketingová ředitelka Aneta Langová.

Řetězec o sobě tvrdí, že je jiný než ty ostatní v Česku, a to díky formátu „off price“, který nabízí značkovou módu se slevou desítek procent. Koncept se prosadil v USA, staví na něm například síť obchodních domů TJ Maxx, která je největším americkým prodejcem oděvů.

Denně ve střehu, jako na burze

Formát „off price“ je typický tím, že značkové zboží nakupuje za nižší ceny přímo u výrobců nebo vlastníků jejich ochranných známek. Kromě toho, že se tím odbourá část marže, kterou k ceně připočítají velkoobchody, se často jedná o levnější zboží z nadprodukce.

Nákupní tým je denně ve střehu jako makléři na burze. „Nákupčí na denní bázi vyhledávají nabídky zajímavé pro lokální zákazníky a licitují o cenách tak, aby příznivci kvalitní módy mohli nakoupit za co nejvýhodnější ceny,“ popsala Langová.

Rychlost expanze sítě je limitována rozlohou prodejen. Ta pražská má 1800 metrů. Takový prostor není podle Langové jednoduché najít. „Je to dlouhodobější proces, a tomu je přizpůsobené i tempo expanze,“ dodala mluvčí.

Zajímavé je, že expanze probíhá v podstatě plošně v několika zemích včetně Rakouska, Maďarska a Chorvatska, přičemž firma teprve loni debutovala v Polsku, kde už otevřela desítky prodejen.

Letos jedinou a celkem druhou prodejnu otevře 14. září v brněnském centru Olympia irský řetězec Primark, který před rokem první den přilákal davy zákazníků do své pilotní několikapodlažní prodejny na Václavském náměstí. Strategií Primarku je obsazovat ještě větší prostory a obchodní domy, často v centrech měst. Brněnská prodejna s rozlohou 3 600 metrů čtverečních zaměstná 190 lidí.

Podle odborníků z oblasti realit není brněnská prodejna poslední, kterou v České republice ikona levného nakupování otevře.

Reklama

Související témata:

Doporučované