Ačkoliv má Česko jednu z nejhustějších sítí obchodů v Evropě, přesto ji řetězce dále zesílí. Věci denní potřeby totiž budou Češi kupovat stále – navzdory nejisté době, inflaci či růstu cen energií.
„Plány na rozšiřování i modernizaci svých sítí mají v podstatě všechny obchodní řetězce. Ve velkých městech si lidé čím dál tím více váží svého času, nechtějí za nákupy dojíždět daleko, a proto je zahušťování obchodní sítě nutností. V menších městech lidé požadují větší výběr, takže do těchto lokalit přicházejí hlavně obchody, které tam zatím nebyly,“ říká Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a viceprezident Hospodářské komory ČR.
Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy Lidl otevře novou prodejnu v centru hlavního města v ulici Na Příkopě v bývalé budově ČSOB.
Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy Vzhledem k omezeným prostorám v centru města a konzultacím s Ústavem památkové péče volila společnost atypické prvky. Přestavba prodejny ji vyšla na nižší desítky milionů korun.
Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy Jedním z netradičních stavebních prvků je historický trezor bývalé banky.
Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy Za pokladnami ho uvidí každý nakupující a pro rozvažeče zboží se pohled na něj stane „denním chlebem“.
Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy Netradiční bude v prodejně i závoz zboží. Zatímco ve standardních prostorech probíhá na úrovni země, zde se vše musí dovážet složitěji výtahem.
Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy Každý den se v prodejně otočí, a tedy i naveze, zhruba 30 tun zboží.
Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy Jen mléčných výrobků to jsou téměř tři tuny. Celkově má řetězec ve stálém sortimentu 2418 položek a více než 75 procent z něj tvoří privátní značky.
Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy Prodejna bude sloužit místním obyvatelům a úředníkům a cizincům, těch je však nyní ve městě zhruba jen třetina proti období před covidem.
Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy Lidl však počítá s tím, že nová prodejna bude vytíženější než činí průměr (několik tisíc kupujících denně). Bude tak mít ve své „pekárně“ také více rozpékacích pecí. Zatímco standardně jsou v obchodě dvě, zde bude o jednu víc.
Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy „Počítáme s tím, že lidé budou obchod využívat celý den na menší nákupy, třeba svačiny a občerstvení. Vzhledem k tomu, že zde není možné parkovat, tak průměrný nákup bude asi nižší,“ předpokládá Tomáš Gebrt, vedoucí oddělení výstavby a nemovitostí.
Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy Pro cizince budou připraveny jednoduché piktogramy, aby nemuseli listovat ve slovníku, jaké maso si kupují.
Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy I toto je dosti názorné na to, aby člověk věděl, zda sáhne do lednice po surové flákotě nebo pro již upravený polotovar.
Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy Kvůli rychlým nákupům budou v prodejně dvě samoobslužné pokladny. Lidl je zatím jen testoval a o jejich dalším rozšíření rozhodnou preference zákazníků. Nyní má německá společnost 293 obchodů a zaměstnává asi 14 tisíc lidí.
Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy Ještě pár posledních úprav před pondělním otevřením…
Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy Pak je nutné navézt akční zboží, které je pro Čechy jednou z nejoblíbenějších položek v jejich košících.
Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy A pak už půjde hladce vpustit první nové zákazníky.
Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy Loni se Lidl rozrostl o 26 nových prodejen a podobnou expanzi plánuje i letos. Soustředit se chce i na rozšiřování sítí elektronabíjecích stanic, kterých má zatím 35 a další desítky chce přidat v tomto roce…
Rozvoj sítě o další desítky prodejen očekává také COOP, Svaz českých a moravských spotřebních družstev, který je největší sítí prodeje (2400) v zemi. Je vlastněna 130 tisíci obyvateli Česka a má zhruba 13 000 zaměstnanců.
Hodně se zaměřuje na regionální produkty a udržitelnost, tedy na budování krátkých obchodních řetězců, které spotřebovávají co nejvíce toho, co se v regionu vyrobí. V poslední době investuje do inovací a rozvoje.
Ve Strakonicích nedávno spustil první automatickou samoobsluhu.
Foto: Filip Horáček, Seznam Zprávy Do konce roku otevře minimálně další dvě.
Foto: Filip Horáček, Seznam Zprávy „Další rozvoj této sítě bude záležet na výsledcích provozu prvních třech obchodů,“ říká šéf marketingu COOP Lukáš Němčík.
Postupně rozšiřuje také síť svých e-shopů.
A postavil také první chlazený výdejní box na potraviny
U zákazníků mají ohlas kavárny provozované přímo na prodejnách.
Svaz družstev také buduje kontejnerové prodejny a modulární čerpací stanice. I jejich síť chce dále rozšiřovat.
Po COOP je nejrozšířenější obchodní sítí Penny Market patřící do skupiny Rewe Group. V Česku provozuje přes 400 prodejen, v kterých pracuje přes 6000 zaměstnanců. Prodejny se snaží využívat přírodní materiály a připomínat tržiště. Letos chce otevřít až 15 nových prodejen, nové mají vzniknout v Praze či třeba ve Skutči.
Jednotícím designovým prvkem nových prodejen jsou výrazné dřevěné lamely a prosklená fasáda, která má vytvářet světlejší a vzdušnější dojem.
Součástí nejnovějších prodejen jsou regály s plně zakrytým pečivem (kvůli vyšší hygieně) nebo širší prostornější uličky.
Stejně jako všechny ostatní řetězce se i Penny musí při expanzi vyrovnat s menším množstvím vhodných pozemků a nemovitostí a přizpůsobovat stavby okolnímu prostředí. Na obrázku je prodejna v hanácké metropoli Olomouci, která je součástí nového bytového komplexu Zlaté terasy.
V prosinci loňského roku otevřela společnost prodejnu v Praze-Ládví na místě původního kina z 80. let minulého století uprostřed sídliště. Podobu prodejny ovlivňovaly i místní neziskové organizace i zastupitelé tak, aby obyvatelům fasáda připomínala atmosféru tehdejšího kina.
V Českém Krumlově Penny právě nyní staví další atypickou prodejnu tak, aby zapadla do charakteru města. Prodejna je rozdělena do dvou objektů, a bude tak působit jako dvě menší stavby.
Při její stavbě budou použity pálené tašky, štukové omítky a měděné oplechování.
Do rozvoje a modernizace své sítě investovala společnost od roku 2017 více než 1,5 miliardy korun. Do konce roku 2022 pak plánuje mít více než 410 prodejen a modernizovanou celou obchodní síť.
V posledních dvou letech také rozvíjí síť nabíjecích stanic u svých prodejen. Aktuálně jich společně se společnostmi E.ON a PRE nabízí svým zákazníkům 13 a chce spustit desítky dalších. Letos na jaře zprovoznila dobíjecí stanici, která zákazníkům dobíjí auta ze sluneční energie.
Přes deset prodejen je také kvůli úsporám vybaveno fotovoltaickými elektrárnami, které zlevňují provoz prodejny, a brzy jich chce mít 30.
Další nejrozšířenější obchodní sítí je Albert. Aktuálně má více než 330 prodejen a k tomu tři distribuční centra. Celkem pro společnost pracuje 20 tisíc lidí. Poslední roky renovuje a otevírá nové obchody každý rok a stejně v tom bude pokračovat i letos. Do modernizace a otevírání nových provozoven investoval už více než miliardu korun.
Inovace mají mnoho podob. V prodejně v Jesenici u Prahy je například instalován systém suché páry, který pomáhá udržovat vhodnější prostředí pro ovoce a zeleninu. Zajišťuje jejich hydrataci a zvyšuje kvalitu z hlediska její čerstvosti i trvanlivosti.
V hypermarketu na Chodově je pro zákazníky připravená bezobalová stěna, která umožňuje nákup do vlastních či speciálně opakovaně plnitelných nádob. Kupující si mohou vybírat z několika desítek suchých plodů, müsli, tekuté či sypké drogerie a kosmetiky.
Pro zákazníky v centru či v rezidenčních oblastech jsou připraveny prodejny malého formátu Albert Fresh. Jsou na třech místech a zákazníci v nich mohou rychle nakoupit a zároveň se občerstvit v bistru či připravenými jídly s sebou.
Pro ještě rychlejší nákup jsou pro zákazníky na více než třetině prodejen připravené samoobslužné pokladny.
Na dalších vybraných prodejnách pak urychluje nákup i možnost samoskenování nákupu s aplikací nebo skenery Albert scan.
Elektronické cenovky přinášejí kupujícím aktuální ceny a zaměstnancům šetří čas s jejich přelepováním. Síť jich už instalovala přes 750 tisíc, čímž ušetřila také papír.
V malých i velkých Albertech najdou zákazníci zdravé potraviny v oddělení Zdravě s Albertem. V nabídce jsou produkty pro vegetariány, vegany, bez laktózy, lepku či v biokvalitě.
Všechny plastové košíky jsou vyrobeny z recyklátu a po opotřebení se opět zrecyklují a budou z nich nové košíky.
Na prodejnách jsou pro zákazníky připravené akce, které předcházejí plýtvání. Jednou je například 30% sleva Pomozte nám neplýtvat, či 50% sleva na pečivo ve vybraných prodejnách dvě hodiny před zavírací dobou.
Na vybraných prodejnách a distribučních centrech probíhá úklid automatizovaným čisticím robotem. Nejezdí jen v noci, lidé se s ním mohou setkat během svého běžného nákupu během dne.
Tesco má v Česku celkem 186 prodejen a letos se chce rozšířit o dalších deset. Tuto například otevřel v Loděnici 1. června. Prodejna má dvě klasické a dvě samoobslužné pokladny. Kupující mohou využít k rychlým nákupům i službu Scan & Shop.
Obchod typu Expres (menší formát kolem 200 metrů čtverečních) bude sloužit městu o zhruba 2000 obyvatel. „Jsem potěšena, že nemíříme pouze do velkých měst, ale dostáváme se blíže k zákazníkům i do obcí,“ uvedla při otevření Katarína Navrátilová, generální ředitelka Tesco pro Českou republiku.
Tesco staví i supermarkety (cca 100 metrů čtverečních) a hypermarkety. Loni v září otevřel nový hypermarket v Kutné Hoře o rozloze 12 000 metrů čtverečních.
Kaufland provozuje 139 prodejen, dvě logistická centra a vlastní masozávod a zaměstnává více než 23 500 lidí. Prodejny jsou vybaveny skenery pro rychlý nákup.
Zákazníci mohou využít terminály, u nichž si lze ověřit cenu a složení výrobků, zobrazit plánek prodejny nebo se dozvědět informace o akčních nabídkách.
V Rakovníku (na obrázku) je prodejna, která je schopna zužitkovávat dešťovou vodu (ta je zachytávána do retenční nádrže o objemu více než 130 metrů krychlových).
V prodejnách je využíván chladicí a mrazicí nábytek v ekologické variantě s dvířky. Prodejny pak disponují rekuperačním zařízením využívajícím k vytápění odpadní teplo z chladicích zařízení, takže nepotřebují topné kotle či dálkové vytápění.
Letos v březnu firma otevřela prodejnu v Českých Budějovicích se zelenou střechou (v horkých měsících bude ochlazovat okolí, zlepšovat mikroklima uvnitř budovy, snižovat náklady na vytápění, přispívat ke snížení znečištění ovzduší a produkovat kyslík a lokálně zvyšovat biodiverzitu).
Na parkovištích jsou kromě míst pro auta také místa s nabíjecími stanicemi pro elektromobily. U některých prodejen mohou zákazníci využít také stojany pro elektrokola.
Expanzi v dalších letech chystá i síť hypermarketů Globus, která jich má nyní pod sebou 15. V horizontu příštích tří let má v plánu otevřít dva nové hypermarkety a modernizovat stávající.
Globus se liší od ostatních sítí tím, že má vlastní pekárenskou, cukrářskou a řeznickou výrobu, kde se vyrábí potraviny od základních surovin.
Součástí každého Globusu je pak i restaurace a Café, ale i Zdravý svět – největší nabídka alternativních potravin na trhu. Globus jako první na trhu zavedl před osmi lety nakupovací bezkontaktní technologii Scan&Go. Zároveň vyvinul mobilní aplikaci Můj Globus, kterou aktivně používá 130 tisíc zákazníků.
Makro nepatří ke klasickým maloobchodním sítím, protože v ní mohou nakupovat jen podnikatelé. Je to vícekanálový operátor, který provozuje 13 velkoobchodů a distribuční centrum a pracuje pro něj téměř 3300 zaměstnanců.
Expanzi prodejen neplánuje, ale zaměří se na automatizaci procesů spojených s logistikou a optimalizaci nabídky podle potřeb hlavních zákaznických skupin, kterými je gastro a nezávislý maloobchod.
Foto: Makro, Seznam Zprávy Zhruba třetinu obratu Makra dnes tvoří distribuce, tedy dovoz zboží přímo k zákazníkovi na základě online objednávky, v menší míře pak objednávky prostřednictvím zákaznického centra či obchodních zástupců. Má flotilu 350 distribučních dodávek.
Poslední míle se pak kompletuje na prodejnách, odkud zboží Makro rozváží k zákazníkům v daném regionu.
„Naše prodejny tedy zároveň slouží jako regionální distribuční depoty. Vzhledem k jejich strategickému rozmístěni, kdy v Praze a středních Čechách máme tři prodejny a zbytek sítě pokrývá ostatní regiony, o expanzi neuvažujeme,“ vysvětluje mluvčí Makra Romana Nýdrle.
Mezi další priority velkoobchodu patří rozšíření partnerské sítě Můj obchod, která má téměř 600 prodejen a letos slaví 10 let od svého vzniku. „Novinkou letošního roku je úprava značky a škálování spolupráce, kde máme aktuálně tři úrovně,“ přibližuje mluvčí.
Velkoobchod nabízí svým zákazníkům už třetím rokem tzv. makro scan – samoskenovací řešení, které si může každý zákazník stáhnout jako aplikaci do telefonu a nemusí pak vykládat zboží z košíku u pokladny. Systém košík sám zváží a zkontroluje počet a složení nakoupených položek.
Zatímco na běžné pokladně stráví zákazník v průměru necelých pět minut, zaplacení a kontrola nákupu přes makro scan trvá 45 sekund. „V tuto chvíli už zhruba 11 procent všech nákupů v Makro probíhá právě přes makro scan,“ dodává mluvčí Nýdrle s tím, že bezkontaktní nákup mohou využít zákazníci ve většině prodejen v Česku a další místa přibudou.
Billa své plány ohledně další expanze nesdělila. V roce 2020 měla v Česku přes 230 prodejen a zaměstnávala více než 6000 zaměstnanců.
Prostor pro růst dalších prodejen tak podle něj v Česku rozhodně ještě je, protože český zákazník je hodně náročný a je ochoten investovat do kvality potravin. Výměnou za to však očekává hezké nákupní prostředí a jednoduchou dostupnost obchodu.
Velká část investic jde podle Prouzy na zelené technologie, snižování energetické náročnosti a lepší vybavení prodejen. Spolu s investicemi do moderních skladovacích a logistických center na ně řetězce vydají každý rok okolo 30 až 35 miliard korun.
Lidl otevře novou prodejnu v pondělí kousek od Václavského náměstí v místech, kde dříve fungovala Československá obchodní banka. Právě po ní zůstal v prodejně zachován obří trezor, v němž banka v minulosti uchovávala své cennosti.
V galerii se dozvíte, čím se pyšní další obchodní sítě (COOP, Penny, Albert, Tesco, Kaufland, Globus, Makro) a co dalšího plánují. (Pro snadnější procházení galerií klikněte na poslední fotku v náhledu ukazujícím počet dalších snímků, pozn. red.)