Hlavní obsah

Podvodníci vymysleli nové finty, při nákupu v bazarech pozor

Foto: Shutterstock, 22Images Studio

Bazary, dopravní společnosti i banky radí zákazníkům nejvyšší opatrnost při online nákupech. Ilustrační foto.

Reklama

Podvodníci při nákupech na inzertních portálech jsou stále vynalézavější. Každý měsíc jde o tisíce pokusů o podvod, kdy zneužívají jména dopravců, bank i přímo provozovatelů bazarů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

„Dopravu zařídím, klikněte na odkaz.“

„Objednám kurýra a zařídím dopravu od domu k domu.“

„Nabízím bezpečnou platbu prostřednictvím dopravce.“

„Pošlete mi číslo platební karty, zařídím platbu a dopravu.“

Typické příklady pokusů o podvod z poslední doby. Při čtení těchto zpráv by prodávající na internetových bazarech měli vždy zpozornět.

Podvodníci vymýšlejí stále nové způsoby, jak zákazníky podvést. Nejčastěji chtějí získat údaje o platební kartě, získat přihlašovací údaje na osobní profil na bazaru nebo zašlou fiktivní potvrzení o tom, že za zboží zaplatili a posílají „kurýra“. Aktivní jsou také na bazaru na Facebooku.

„Česká pošta dlouhodobě čelí novým podvodným jednáním v souvislosti s inzeráty na prodej či koupi zboží, při nichž je zneužito jméno České pošty. Podobné případy se stále množí a liší se pouze v detailech,“ říká Matyáš Vitík, mluvčí České pošty.

Jako při všech online nákupech proto platí, že je potřeba být ostražitý a číst pozorně.

Podvodníci se totiž velmi často zaštiťují logy přepravních společností, a komunikace tak na první pohled působí profesionálně.

„DPD informace o platební kartě zásadně nevyžaduje a také nezprostředkovává obchody s třetí stranou. Pokud se tedy v takové souvislosti objeví logo nebo jiná než naše oficiální internetová doména, jde pravděpodobně o podvod. Když si zákazník není jistý, budeme rádi, když nám podezřelou komunikaci zašle nebo zavolá na naši infolinku,“ uvedl pro SZ Byznys Miloš Malaník, generální ředitel DPD.

„Měsíčně jde o desítky případů. Cílem takových útoků je zejména získání údajů o platební kartě, prostřednictvím kterých pak podvodník může získat neoprávněně finanční prostředky z bankovního účtu zákazníka,“ potvrzuje také Kamil Chalupa, mluvčí Zásilkovny.

Platforma Vinted, na níž lidé nakupují zejména oděvy, doporučuje využívat vlastní virtuální peněženku. Platba je na bankovní účet uvolněna až poté, kdy zákazník potvrdí, že obchod proběhl v pořádku.

Také Aukro doporučuje využívat vlastní chráněnou platbu. Peníze jsou v tomto případě v bezpečí přímo u Aukra až do doby, kdy kupující potvrdí, že mu zakoupené zboží dorazilo, že je plně funkční a odpovídá popisu. Teprve poté je platba uvolněna prodejci.

Právě velké portály mají týmy lidí, kteří monitorují podezřelé účty. Celá krádež může totiž proběhnout během pár minut od chvíle, kdy lidé své osobní údaje prozradí.

„Na rozdíl od inzertních portálů není možné na Aukru prodávat anonymně. Nabídky monitorujeme, hlídáme podezřelé účty, máme rozsáhlou zákaznickou péči, která řeší podněty, ale například i různá nedorozumění mezi prodávajícími a kupujícími. Letos jsme bezpečnost účtů navyšovali například pomocí ověření telefonního čísla,“ uvedl šéf platformy Jan Sadílek.

Před různými druhy útoků opakovaně varují také samy banky. Podle odhadů přišli jen letos napálení klienti o vyšší desítky, možná i stovky milionů korun.

Naposledy své klienty důrazně varovala Raiffeisenbank. Na internetu se objevilo několik podvodných webů, které se od jejích klientů snažily získat přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví.

Reklama

Související témata:

Doporučované