Hlavní obsah

Půjčovat českým e-shopům jim nestačí. Na expanzi dostali balík peněz z banky

Foto: Shutterstock.com/Ivan Kruk

Komerční banka navýšila podíl ve firmě, která pomáhá e-shopům s financováním.

Reklama

Navýšení podílu Komerční banky ve fintechu Lemonero firmě umožní expandovat do Evropy a rozvíjet nové produkty. Startup na českém a slovenském trhu spolupracuje se stovkami e-shopů a letos jim chce půjčit stovky milionů korun.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Finanční startup Lemonero, který půjčuje internetovým obchodům, se chce rozpřáhnout do evropských zemí. Usnadní mu to větší angažmá Komerční banky, jež svůj dosavadní jedenáctiprocentní podíl navyšuje na čtvrtinu. Absolutní výši investice nechtěla ani jedna ze stran odhalit.

Ve třetím a čtvrtém čtvrtletí letošního roku společnost plánuje vstoupit do Nizozemska a Francie. V letech 2023 a 2024 pak i na trhy německy mluvících zemí a zemí východní Evropy.

Lemonero

  • Fintech, jenž přináší financování postavené na reálné výkonnosti e-shopů ve výši, kterou si mohou dovolit. K vyhodnocení používá umělou inteligenci, jež stanoví nabídku úvěru objektivně na základě dat.
  • Firmu v roce 2018 založili Jan Laštůvka a Luboš Malík. Ti se pohybují v oblasti e-commerce deset let. Založili globální startup MonkeyData, který poskytuje analytické nástroje pro více než 30 tisíc malých a středních e-shopů po celém světě.
  • Na podzim 2020 Komerční banka koupila v Lemoneru 11% podíl, nyní ho navyšuje na čtvrtinu.
  • Od roku 2021 Lemonero profinancovalo stovky milionů korun na vyšších stovkách e-shopů. Meziročně (2021/2022) roste o více než 500 %. Za první letošní čtvrtletí už profinancovalo více než za celý loňský rok.
  • Konkurenty jsou fintechy Lidya, Liberis či Flowpay.

„Obecně nás zajímají silné e-commerce země, kde věříme, že s propozicí Lemonera můžeme být úspěšní,“ uvedl pro SZ Byznys zakladatel a ředitel fintechu Jan Laštůvka.

„Co se týče Francie, tak určitě vnímáme podporu Société Générale (mateřská společnost Komerční banky, pozn. red.), se kterou plánujeme společný postup. Zároveň ale francouzský trh v rámci e-commerce potenciálu a aktuální úrovně služeb vnímáme jako skvělý pro Lemonero,“ doplnil.

Rychlý rozvoj startupu Lemonero umožnila partnerství s významnými hráči na trhu, jako jsou Alza, GoPay nebo Mall. Firma od roku 2021 půjčila vyšším stovkám e-shopů stovky milionů korun. Za letošek už profinancovala víc než za celý loňský rok. Hlavním zdrojem financování je právě Komerční banka.

„Naším cílem je podpořit malé a střední e-shopy kapitálem, který jim pomůže v růstu a zabrání zbytečnému krachu. Dnes víme, že až 60 procent e-commerce hráčů předčasně skončí kvůli nedostatku nebo nedostupnosti externího kapitálu, což je velký problém trhu malých a středních podniků,“ podotkl Laštůvka. „Primárně se nám daří financovat e-shopy z mikrosegmentu a malého segmentu, pro které je přístup k růstovému kapitálu nejsložitější,“ upřesnil.

„Lemonero za necelé tři roky na trhu ukázalo, že jde o unikátní, ale hlavně funkční projekt se světovým potenciálem,“ říká k dokončené investici Patrik Nový, ředitel KB SmartSolutions.

„Je pro nás skvělým partnerem, jelikož e-commerce vnímáme jako sektor, který neustále nabírá na významu. Obzvláště segment malých a středních, nebo dokonce i nově vznikajících e-shopů vnímáme jako zralý pro fintechovou revoluci v oblasti financování,“ uvedl David Formánek, člen představenstva Komerční banky.

Trh e-commerce přitom v letošním prvním čtvrtletí podle společnosti Heureka meziročně o čtvrtinu spadl. Pokles obratu e‑shopů v porovnání s prvním kvartálem 2021 ale stále oproti předpandemickému období znamená růst. Loni totiž trh raketově rostl zejména kvůli lockdownu a uzavřeným kamenným obchodům.

Lemonero velké poklesy v e-commerce nepociťuje. „Vnímáme ale vyšší potřebu e-shopů po financování na dřívější nebo objemnější nákupy zásob, na kterých se snaží ušetřit. Tzn. určitě vnímají inflaci a přizpůsobují tomu i svou strategii financování, nákupu a investic,“ míní Laštůvka.

Do stagnace či problémů se podle něj dostávají ty e-shopy, jež vznikly na vlně covidu: e-shopy s rouškami, gely atd. Nebo i ty, které přecenily poptávku v covidové době a nainvestovaly příliš do zásob: kategorie zdraví, doplňky apod.

Lemonero poskytuje digitální financování, které online obchodníci splácí tradiční cestou měsíčních splátek. Nově představilo i financování na základě příjmů, jehož výhodou jsou splátky z uskutečněných obchodů. Splácení je tudíž přímo svázané s obratem e-shopu a nezatěžuje jeho výkon například v období mimo sezónu. Pilotní projekt již probíhá v partnerství s GoPay, skrze jehož systémy se budou půjčky splácet.

Mezi konkurenty Lemonera patří například fintech s kořeny v Nigérii Lidya. K vyhodnocení každého žadatele využívá 100 datových položek, na jejichž základě posuzuje úvěrové riziko.

Platforma pro poskytování krátkodobých provozních úvěrů přišla na tuzemský trh těsně před vypuknutím pandemie koronaviru. I ona chce vykrývat „díru na trhu“ a půjčovat těm, kterým nepůjčí tradiční banka. Loni v létě dostala Lidya na financování malých a středních firem v Česku dalších 180 milionů korun.

Financováním malých a středních podniků se zabývá také konkurent Liberis. Tam je úvěrování postaveno na příjmech z budoucích plateb kartou jejich klientů. Splátky úvěru se neplatí měsíční fixní částkou, ale splácí se dopředu sjednaným procentem z platebních transakcí kartou, které zákazníci teprve zaplatí přes platební terminál.

Reklama

Doporučované