Hlavní obsah

Prodává rohlík o třetinu levněji a říká: Řetězce mají vysoké marže

Foto: Filip Horáček, Seznam Zprávy

Prodejna Vyplatí se v Radotíně.

Reklama

Od počátku zásobovali „zlevněnky“ a také byli jednou z nich. Malá síť obchodů Vyplatí se prodává dodnes za diskontní ceny, ale této nálepky se chce zbavit.

Článek

Prodejna malé sítě Vyplatí se v Radotíně s nadsázkou připomíná čtenářský kroužek. Dopoledne tady není moc zákazníků, převážně jsou to senioři a mají většinou jedno společné – poctivě studují etikety. Snaží se totiž zjistit, kdy projde máslo, salám, sýr nebo jiné potraviny, které jsou výrazně levnější než u sto metrů vzdálené nadnárodní konkurence.

Máslo z mlékárny Olma stojí 42 korun, ale do data spotřeby zbývá jeden den. Potom už se nesmí prodávat a nemělo by se ani konzumovat. Salám z Německa o hmotnosti 650 g vyjde na 99 korun a vydrží dva dny. Ale jiné zboží, například plnotučné mléko od Madety, je za neakční cenu o čtyři koruny levnější a projde až v červnu.

Na nabídce zboží před expirací síť vyrostla a stále je nabízí, ale nálepky „zlevněnky“ se chce zbavit. Dnes už má podle majitele Michala Soukupa většina nabízených věcí běžnou dobu minimální trvanlivosti, případně spotřeby.

Foto: Filip Horáček, Seznam Zprávy

Rohlík za 1,90 Kč. „Máme o 40 procent nižší marže než řetězce,“ vysvětlil šéf Vyplatí se.

„Původně jsme v drtivé většině prodávali akční zboží, které jsme různě posháněli,“ vypráví majitel. S tím, jak síť rostla, bylo na trhu doprodejového zboží málo a musela se začít orientovat na sortiment, který nabízejí i nadnárodní řetězce. Ty přitom v poslední době rozšiřují nabídku diskontních potravin, které se rychle kazí.

Potraviny krátce před expirací umísťují do samostatných oddělení, boxů, případně je ponechávají v regálech na běžném místě s viditelnou etiketou, která varuje, že příliš dlouho nevydrží.

„V poslední době se prodej zboží před expirací zvýšil. Zatímco dřív zákazníci toto zboží nevnímali moc pozitivně a nechtěli ho, teď slyší na signály, aby se méně plýtvalo, a zároveň chtějí levné potraviny. Mezi lidmi jsou teď velmi oblíbené,“ řekl mluvčí sítě obchodů Albert Jiří Mareček.

Dnes už má Vyplatí se v nabídce většinu zboží, které nabízejí také velké nadnárodní řetězce. Kromě potravin jsou to potřeby pro domácí mazlíčky, drogerie a potřeby pro domácnosti. „Sortiment už tvoří z více než 80 procent stabilní zboží, které najdete v obchodech, ale nemáme tak vysoké marže jako obchodní řetězce,“ vysvětluje, proč například rohlík stojí 1,90 koruny, zatímco u konkurence je za 2,90 Kč.

„Máme ceny v průměru o čtyřicet procent nižší než obchodní řetězce. Řetězce se maržemi nechlubí, ale vzhledem k tomu, že víme, kolik zboží stojí a za kolik je dostupné v řetězcích, tak vás mohu ubezpečit, že průměrná marže řetězců je kolem sta procent,“ řekl.

Hospodářské výsledky za loňský rok firma MJ Foods, která prodejny provozuje, nezveřejnila. V roce 2021 podle účetní závěrky meziročně zvýšila obrat z téměř 358 milionů korun na 400 milionů Kč. Zisk byl jen minimální, 299 tisíc, resp. 316 tisíc korun. Firma zaměstnává 140 lidí.

Na prodej zboží před expirací se vztahují jasná pravidla. Potraviny s prošlým datem minimální trvanlivosti (trvanlivé potraviny) se mohou dál prodávat, pokud jsou zdravotně nezávadné a jsou správně označeny a odděleně umístěny. Rychle se kazící potraviny jako jogurty, maso, uzeniny, sýry apod., které jsou označeny „Spotřebujte do“, se však už prošlé nesmí uvádět do oběhu, protože se nepovažují za bezpečné.

Řada spotřebitelů však stále nerozlišuje zásadní rozdíl mezi minimální trvanlivostí a datem použitelnosti (spotřebujte do) a raději se potravinám, které jsou „na hraně“, vyhýbá.

Foto: Filip Horáček, Seznam Zprávy

Síť Vyplatí se chce otevřít desítky nových prodejen.

„Potýkali jsme se s tím spoustu let. Dřív jsme prodávali zboží i po minimální expiraci, ale před čtyřmi lety jsme tento model opustili. Vyhodnotili jsme si, že prodeje jsou v celkovém obratu procentuálně už tak malé, že to pro nás není tak zajímavé a u spousty zákazníků nás to handicapovalo. Měli nás zaškatulkované jako obchod, kde se prodává prošlé zboží a kam ze zásady nepůjdou,“ řekl Soukup.

Byznys přitom začínal dodávkami z vlastního velkoobchodu mimo jiné do prodejen s diskontním zbožím. Momentálně má jedenáct kamenných obchodů. Tři v Praze, v Dubí, Litvínově, Mostě, Teplicích, Pečkách, Poděbradech a Sadské. Poslední otevřenou je prodejna v Příbrami, která je zároveň první franšízou. Právě touto cestou chce dál jít. Síť by se měla rozrůst o další desítky prodejen.

„Už nebudeme budovat vlastní prodejny. Máme první koncept franšízy v Příbrami, za dva měsíce otevřeme ve Vestci a dál už porosteme jen formou franšíz. Do pěti až sedmi let bychom rádi otevřeli 30 až 35 prodejen,“ nastínil plány.

Kancelář z druhé ruky

Obchodníci s doprodejovým zbožím existují i v oblasti nepotravinářského sortimentu. Například síť Levno, která začínala s obchody „Vše za 50“ za šest let vyrostla na 19 obchodů a roční tržby 100 milionů korun.

„Firmu jsme založili s mým partnerem Martinem Fořtem (oba máme více jak 20-ti letou historii ve velkých řetězcích) s tím, že nám vadilo jak se nakládá s přebytečnou nadzásobou, nadvýrobou a nepotřebným zbožím. Toto zboží se dříve vyhazovalo, pálilo a jinak zbytečně likvidovalo. Dnes jsme jedním z největších výkupců tohoto zboží jak z ČR od velkých řetězců, tak E-Shopů i z celé EU,“ říká spolumajitel Calabar Invest Michal Stadler.

Některé zboží má rozbalený obal nebo drobnou kosmetickou vadu a zákazníci je pořídí o desítky procent levněji. Srazit cenu co nejníž se obchod snaží i tím, že si vlastní vybavení, včetně IT techniky a regálů, kupuje z druhé ruky.

Reklama

Doporučované