Hlavní obsah

„Rozsudek smrti“ nepřijde, věří obchodníci. Ztráta top sezóny by vyšla draho

Foto: Simona Holecová, Seznam Zprávy

Spotřební zboží se loni dostalo za pásku. Obchodníci věří, že už se to opakovat nebude.

Reklama

Obrovské ztráty, nebo dokonce „rozsudek smrti“. Obchodníci si další lockdown nechtějí připouštět, protože čísla počtu nakažených klesají, ale uzavírka stále visí ve vzduchu.

Článek

Článek si také poslechněte v audioverzi.

Ve čtvrtek přibylo 18 500 nakažených a v obchodu převládá mírný optimismus z toho, že čísla pomalu klesají. Vánoční sezóna, během které mají obchodníci žně, v případě hračkářů až polovinu celoročních tržeb, je v plném proudu.

Možnost, že by se všechno opět zavřelo tak jako na Slovensku, si raději nikdo v České republice nepřipouští.

„Jsme v nejdůležitější části roku a zavření je nejcitlivější téma. V týdnu, kdy jsme viděli nárůst na 28 tisíc, jsme mysleli, že nás po víkendu zavřou. Teď myslím, že čísla mírně klesají, a jsme mírně optimističtí. Věřím, že už nás nezavřou, ale na to jsme malí páni,“ říká Václav Hrbek, předseda Retailové asociace a zároveň majitel outdoorové značky Alpine Pro.

Kdyby se zavřelo, tak to pro nás znamená obrovské ztráty. Jedenáct měsíců jsme ve ztrátě, protože takový je byznys s hračkami. Prosinec je normálně dožene a vytvoří zisk.
Petr Homolka, Wormelen Group

V loňském roce obchodníci přišli o první část vánoční sezóny. Obchody s výjimkou těch nejnutnějších s nabídkou například potravin, drogerie a léků byly zavřené od 22. října do 3. prosince. Pod zámek musely znovu od 27. prosince kvůli přechodu do pátého stupně systému PES.

Současný lockdown na konci vánoční sezóny by byl ještě bolestivější. Hodně lidí čeká s nákupy dárků na poslední chvíli. Prosinec je nejdůležitějším měsícem roku.

„Kdyby se zavřelo, tak to pro nás znamená obrovské ztráty. Jedenáct měsíců jsme ve ztrátě, protože takový je byznys s hračkami. Prosinec je normálně dožene a vytvoří zisk. Pokud bychom měli zavřeno, tak je ‚úsměvná‘ diskuse o výši náhrady nákladů ve smyslu, zda 40, nebo 60 procent. Nám by ani náhrada 100 procent nákladů nenahradila zdaleka to, o co bychom přišli,“ vyjádřil jasně majitel hračkářských řetězců Bambule a Sparkys Petr Homolka důležitost tohoto období.

V běžných letech prodala zmíněná hračkářství během prosince hračky zhruba za 300 milionů korun. Vánoce představují pro mateřskou skupinu Wormelen Group polovinu celoročních tržeb. Homolka nicméně věří, že lockdown nepřijde, protože se zdá, že počty nakažených klesají.

Stejně důležité jsou Vánoce pro prodejce oblečení Alpine Pro. „Během tří měsíců máme téměř polovinu tržeb za celý rok. Je to naše nejlepší období a byla by to katastrofa. Hraje nám do karet i to, že je sníh i ve velkých městech,“ dodal Hrbek. Podle něj lidé do center chodí, ale stále jich je méně než před pandemií.

Rozsudek smrti

Šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza varuje před dalšími kroky, které paralyzují ekonomiku.

„Lockdown by pro mnoho obchodníků znamenal rozsudek smrti,“ říká s tím, že řada obchodů si vydělává na propady obratů ze slabších měsíců a vytváří rezervy na další rok. Podle něj by módní obchody nemusely mít peníze na nákup jarních kolekcí a hrozilo by propuštění desítek tisíc lidí.

My jsme se připravovali na všechny možné scénáře. Je pravda, že s lockdownem jsme nepočítali, ale v pondělí po Black Friday jsme měli obrovský nárůst rozvozů, který jsme zvládli, a myslíme proto, že bychom zvládli i lockdown.
Miloš Malaník, ředitel DPD

Případná stopka pro obchod by také znamenala obrovský nápor na logistiku na poslední chvíli, protože Češi by masově začali objednávat na e-shopech.

„My jsme se připravovali na všechny možné scénáře. Je pravda, že s lockdownem jsme nepočítali, ale v pondělí po Black Friday jsme měli obrovský nárůst rozvozů, který jsme zvládli, a myslíme proto, že bychom zvládli i lockdown,“ řekl redakci SZ Byznys šéf DPD Miloš Malaník.

Bezprostředně po „slevovém svátku“ museli řidiči DPD rozvážet o polovinu procent víc zásilek než v předchozích silných týdnech. Problém by mohl nastat v případě větší nemocnosti kurýrů a hlavně ve chvíli, kdy nastane sněhová kalamita. Loni bylo počasí dobré.

Část obchodníků přesto myslí na zadní vrátka. Firma Alpine Pro spustila multibrandový e-shop sporttown.cz, kde prodává také několik konkurenčních značek, jako je Husky a Esprit. „Je možné, že kdyby nepřišla pandemie, ke spojenectví nedojde. Je to reakce na to, že kdyby něco nastalo, nezůstali bychom úplně bez prostředků,“ vysvětlil Hrbek. Značek by mělo přibývat.

Obchody v pražském Fashion Arena Prague Outlet už na jaře spustily možnost virtuálního nakupování přes Skype.

Centra lákají na soutěže i kluziště

Obchodní centra letos návštěvníky lákají na spoustu atrakcí. Například Unibail-Rodamco-Westfield, kam patří centra na Chodově a Černém Mostě, otevírají venkovní kluziště, hrad pro děti a Cestu na severní pól pomocí rozšířené reality (Westfield Chodov). Některé aktivity se ale musely zrušit. Například rozsvícení vánočních stromků za přítomnosti celebrit a hudební představení.

Největší obchodní centrum v Olomouckém kraji Galerie Šantovka láká na největší mechanický betlém v ČR. „Samozřejmě je ale nutné v dnešní turbulentní době počítat s možnými komplikacemi spojenými s koronavirovými restrikcemi,“ podotýká mluvčí Petr Hlávka. Většina prodejců podle něj má e-shop a centrum podporuje existenci výdejních okének.

„Zkušenost s lockdownem nás inspirovala ke spuštění e-shopu dárkových poukázek Palladium, které jsou v předvánočním období velmi oblíbené a dobře doplňují obraty obchodníků v tomto období,“ popsal mluvčí pražského centra Milan Rumler. Zájem je prý enormní. Centrum na náměstí Republiky, které aktuálně denně navštíví 30 tisíc lidí, lákalo v listopadu návštěvníky soutěží o dva automobily.

Reklama

Související témata:

Doporučované