Hlavní obsah

Tohle Čína neumí. Skleněné ozdoby vyrábějí v Podkrkonoší stále ručně

Tradiční výroba skleněných ozdob ve Dvoře Králové. Ženský byznys Petry Krmelové.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Firma Vánoční ozdoby, DUV-družstvo ve Dvoře Králové je největším výrobcem ručně vyráběných a malovaných skleněných vánočních ozdob v Česku a řadí se k největším v Evropské unii. Na domácím trhu rostla i v covidu až o 30 procent.

Článek

Příběh ručně malovaných a foukaných ozdob na stromeček se začal v Podkrkonoší psát před 90 lety. Původně výrobky vznikaly podomácku, po místních chalupách.

„Mistři foukači ozdoby vytvořili, stříbřili, děcka šlapala na měchy, manželky ozdobily – ta harmonie v těch rodinách fungovala. Pak přišel obchodník s nůší a ozdoby od nich posbíral. V roce 1931 vzniklo družstvo a tehdy se mistři foukači stmelili,“ vypráví o historii výroby pro Ženský byznys Seznam Zpráv Regina Jáklová, spolumajitelka družstva, místopředsedkyně představenstva a vedoucí provozovny.

Čas se tady zastavil

Největší výrobce v Česku si zakládá na tom, že stále používá stejné postupy a technologie jako tehdy ve třicátých letech.

„Ta kulička se musí vyfouknout pořád stejně. Zrovna tak, jako se dřív foukaly benzínové výpary, foukáme na ně zrovna tak dnes my, protože mají nejvyšší výhřevnost. Zakládáme si na tom, že vše zůstalo stejné a jde stále o ruční práci,“ vypráví spolumajitelka firmy, která zaměstnává 70 až 100 lidí. Podle toho, jaká je zrovna fáze roku. Nejvíc práce mají od jara do podzimu, kdy výroba finišuje.

Vánoční ozdoby – DUV družstvo

  • Vznik: 1931, kdy se spojili mistři foukači z regionu
  • Sídlo: Dvůr Králové nad Labem
  • Počet zaměstnanců: 70–100 podle sezony
  • Tradice výroby ze skla v Podkrkonoší vznikla ve 2. polovině 19. století a spočívala v domácí výrobě skleněných perel s největším rozmachem před 1. světovou válkou. Po válce došlo téměř k likvidaci této výroby v důsledku japonské konkurence.
  • 20. července 1931 se konala zakladatelská valná hromada sklářského družstva pro výrobu vánočních ozdob se sídlem na Zdobíně u Dvora Králové nad Labem.
  • Kolekce vánočních ozdob byla v roce 1935 na světové výstavě v Bruselu oceněna udělením ceny „Grand Prix“. Dovednost českých výrobců byla oceněna i v roce 1958, opět na světové výstavě v Bruselu, udělením zlaté medaile „EXPO 58“.
  • Veškerá výroba je ruční práce – bez využití strojů. V současnosti je největším výrobcem ručně vyráběných a malovaných skleněných vánočních ozdob v ČR. Řadí se rovněž mezi největší výrobce v EU.

I dnes umí ve Dvoře Králové vyrobit tvary, se kterými začínali již jejich předci. Ke všem ozdobám existují v malé továrně podklady a formy. Registrací jednotlivých ozdob je od roku 1931 zhruba 36 tisíc. Přestože jde o originály, pod patenty nejsou.

„To je takový rozsah a takové množství, že se to nedá uhlídat. Nelze registrovat každý tvar a ozdobu, bylo by to drahé,“ vysvětluje Regina Jáklová v Ženském byznysu.

A zase ta Čína…

65 procent produkce jde ze Dvora Králové na export. Nejvíce do zemí s křesťanskou tradicí, jako jsou Německo či Rakousko. Mezi největší odběratele patří Švýcarsko. Ozdoby z Podkrkonoší jdou ale i do USA nebo Austrálie.

Pandemie obchod poznamenala. „Teď si toho v zahraničí objednávají méně. A vždy chtějí něco nového, málokdy chodí do zahraničí retro,“ říká vedoucí provozovny.

+2

Situaci ještě ztěžují levné dovozy z Číny, pro firmu je to nebezpečná konkurence. „Samozřejmě plastové zboží je problém. Je mnohem levnější a dostupnější pro cílového zákazníka, ale jsou věci, které z Číny neseženete, nekoupíte,“ říká Regina Jáklová a ukazuje to na příkladu foukaných skleněných labutí.

„Tohle Čína nevyrobí. Řemeslně to zvládne člověk tak po 15 letech praxe. A když se podíváte, srovnáte několik labutí vedle sebe, tak je jedna jako druhá, přestože jde o ruční práci. Ano, Číňani hodně kopírují, ale takový tvar opravdu těžko zvládnou,“ je přesvědčená.

Češi zájem neztratili

Zatímco na zahraničních trzích lehce stagnují, Češi je v covidu podrželi. „Musím skutečně velmi pochválit český trh. Češi ocenili české výrobky, kvalitu, ruční práci, jsou to patrioti,“ je nadšená spolumajitelka firmy a upřesňuje, že na tuzemském trhu vyrostli za poslední rok o 20 až 30 procent.

Covid je zastihl už podruhé v té nejhorší možné době. Před Vánocemi loni i letos, kdy se zavírají vánoční trhy a odbyt není takový, jaký by mohl být. „Listopad a prosinec – to jsou pro nás nejvyšší tržby, nejvíc prodáváme. Všechna ta proticovidová opatření nás velmi postihují,“ říká pro Ženský byznys.

Reklama

Doporučované