Hlavní obsah

Velké a malé banky se přou o dluhy i zisk z Bankovní identity

Foto: Pexels.com

Bankovní identita funguje v Česku od roku 2021.

Reklama

Velké a malé banky se mezi sebou dohadují, kdo bude krýt ztráty společnosti Bankovní identita a jak se mezi ně bude dělit zisk z poplatků. Firma totiž zatím zůstává ve ztrátě.

Článek

Bankovní identitu používá v Česku přes dva miliony lidí. Jedná se o digitální občanku, pomocí níž se na dálku ověřuje totožnost zákazníka, například při sázení nebo při podpisu smlouvy s prodejcem elektřiny. Někdy se označuje také jako BankID.

Bankovní identitu zastřešuje stejnojmenná firma, kterou založily tři největší české banky, Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka, a později se k nim přidaly další v čele s Monetou, dále UniCredit, Raiffeisenbank, Air Bank, Fio Banka a mBank.

Těchto devět akcionářů se však postupně dostalo do velkého sporu o to, kdo se bude podílet na financování provozu firmy Bankovní identita a také jak se budou dělit poplatky za digitální ověřování identity zákazníků.

Firma Bankovní identita poskytuje služby BankID dva roky, ale stále zůstává ve ztrátě, která bude zřejmě pokračovat i v příštích letech, pokud nedojde ke změnám. Za rok 2020 skočila v minusu 10,5 milionu korun. V roce 2021 pak prodělala 60 milionů korun. Ztrátu za loňský rok ještě nezveřejnila.

Co to je bankovní identita a jaké služby nabízí

  • Bankovní identita je digitální ověření identity uživatelů poskytované bankami. Funguje v celé řadě zemí, u nás pod značkou BankID. Od ledna 2021 mohou klienti českých bank používat svou bankovní identitu pro přihlašování ke službám státu, od června 2021 se mohou prokazovat svou bankovní identitou i u soukromých firem.

Mimo jiné nabízí tyto možnosti, které se ale neustále rozšiřují:

  • Zažádat si o nový řidičský průkaz nebo zjistit počet trestných bodů
  • Zažádat o výpis z insolvenčního rejstříku
  • Zřídit si datovou schránku
  • Získat výpis z registru osob
  • Získat výpis z Rejstříku trestů
  • Založit si nebo změnit živnost a získat výpis z živnostenského rejstříku
  • Nahlédnout do katastru nemovitostí

Kompletní přehled je možné získat na portálu občana.

„Stávající poplatková politika znamená, že společnost bude v permanentní ztrátě po dobu dalších tří let. Moneta Money Bank věří, že toto není vhodné, neboť situace je snadno řešitelná jednoduchou změnou,“ uvedla pro SZ Byznys mluvčí Monety Zuzana Filipová.

V současnosti to funguje tak, že z každého poplatku, který BankID inkasuje od firem státu za ověření klienta, většinu peněz inkasuje banka, která ověření reálně dělala. Pouze menší část poplatku zůstává v samotné firmě Bankovní identita. Toto schéma je hlavním důvodem, proč není firma v zisku.

„Pokud by teoreticky došlo ke změně a firma Bankovní identita by inkasovala celou částku za ověření klienta, dostala by se do zisku, který by musel být ve formě dividend vyplácen jednotlivým akcionářům/bankám. Jenže stávající akcionářská struktura nereflektuje tržní podíly jednotlivých bank, respektive podíl klientů, které skrze BankID ověří,“ říká manažer jedné tuzemské banky, který si nepřál zveřejnit jméno.

Porcování medvěda

Například akcionářský podíl České spořitelny ve společnosti je 17 procent, nicméně realizuje celou třetinu všech BankID ověření. Pokud by za této situace docházelo k dělení zisku, Spořitelna a další velké banky jako Komerční banka a ČSOB by de facto dotovaly zisk menších akcionářů, jako je Moneta apod.

„V tuto chvíli tak probíhá diskuze, jakým způsobem dojde nejen k navýšeni kapitálu, aby náklady a případný zisk byly mezi jednotlivými bankami děleny férově, tzn. dle reálné práce (počtu ověřených klientů), kterou s provozem BankID mají,“ dodává bankéř.

Menším bankám vadí, že musí provoz firmy Bankovní identita dotovat. Raději by změnily poplatkovou strukturu tak, aby firma byla co nejdřív v zisku.

„Navrhujeme, že akcionáři změní poplatkovou politiku tak, aby minimálně 25 procent ze stávajících 20 procent zůstávalo dál uvnitř společnosti, a to v tom smyslu, že nynější poplatková politika de facto není v rukou managementu společnosti, nýbrž tří původních zakladatelů,“ dodává Filipová z Monety.

SZ Byznys oslovil všechny zúčastněné banky, ale drtivá většina z nich se ke sporu nechce vyjadřovat, leda s podmínkou anonymity.

BankID přitom má potenciál se rozvíjet. Podle samotné firmy poskytuje služby více než 150 soukromým firmám a s desítkami dalších jedná. Ověřování lidé využili například při žádosti o jednorázový pětitisícový příspěvek na dítě přes portál Jenda.

Do klientských portálů se mohou pomocí BankID přihlašovat téměř tři miliony zákazníků tuzemských pojišťoven. Bankovní identitu využívají i energetické, investiční nebo leasingové společnosti.

Kvalitní služba

S BankID mohou také zákazníci například nakupovat mimo běžnou otevírací dobu v bezobslužném režimu v obchodech s potravinami. Využití se nabízí i v konzultacích s lékařem po telefonu. Chystá se využití ve školství, například pro přihlášky ke studiu na vysokých školách, v autopůjčovnách a službách sdílených aut, elektrokoloběžek či kol a nabídku rozšiřuje i veřejná sféra, kdy je možné vyřizovat komunikaci s úřady na dálku.

Bankovní identitu může pro ověřování totožnosti, přihlašování do zabezpečených portálů, nebo pro ověřené podepisování v on-line prostředí využívat potenciálních více než 5,5 milionu klientů elektronického bankovnictví sedmi bank, a to Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Komerční banka, Moneta Money Bank a Raiffeisenbank. Připojení k bankovní identitě plánují i Banka Creditas, mBank a UniCredit Bank.

Reklama

Doporučované