Hlavní obsah

„Vybílená“ IKEA se zase plní. Ani za rok ale nebude sortiment kompletní

Jak IKEA bojuje s nedostatkem zboží? A o kolik zvýšila ceny? Rozhovor s ředitelem české divize firmy Davidem McCabem.Video: Markéta Bidrmanová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Švédský nábytkářský gigant IKEA začátek online nákupní horečky moc nechytl. Čechům lačnícím po proměnách bytů nestíhal zboží vozit. Loni prodala online už 40 % zboží. Když se po lockdownu obchodní domy zase otevřely, zboží došlo.

Článek

Trend poloprázdných regálů se ale podle šéfa české divize IKEA Davida McCabea obrací: „V posledních týdnech zaznamenáváme signály změny k lepšímu a dostupnost zboží se každým týdnem zvyšuje,“ řekl SZ Byznys. Kompletní nabídku ale podle šéfa „české“ IKEA nelze čekat ani příští rok.

„Řekl bych, že i následující rok budou výpadky v dodavatelském řetězci, ale každým týdnem by se to mělo zlepšovat.“

Pětadvacet procent produkce švédského nábytkářského kolosu pochází z Číny. IKEA proto během pandemie začala z Asie dovážet vlastními loděmi i přepravními kontejnery. Část výroby chce teď přesunout do Evropy. A víc nábytku švédské značky by se mohlo vyrábět i v tuzemsku. Výhledově tu chce vystavět pátý obchodní dům. Letos ale spouští jen několik plánovacích kiosků.

Výrobce nábytku, který za svou hlavní konkurenční výhodu považuje nízkou cenu, ohlásil zdražení, průměrně zhruba o desetinu.

V některých případech se ceny nemění, v jiných jde o nízké desítky procent.
David McCabe, šéf české divize IKEA

„Je to v průměru o devět procent ve všech zemích z důvodů, jako jsou výpadky nebo vyšší náklady na komponenty. Na cenách sortimentu se to odráží různě. V některých případech se ceny nemění, v jiných jde o nízké desítky procent, v dalších pak zmíněných devět procent,“ upřesnil McCabe.

Loňské tržby spadly české IKEA meziročně o 7,5 % na 9,7 miliardy korun.

Jste spokojený s křesílkem, ve kterém sedíte, nebo byste preferoval jiné, které byste si sám složil?

Je to pěkné křesílko, pohodlné, i když ta naše jsou taky dobrá. Mám křesla rád, je to moje oblíbená část sortimentu.

Dokázal byste sám složit jakýkoliv kus nábytku IKEA?

Vždycky skládám nábytek IKEA sám, baví mě to a nějak to k tomu patří.

Vaše společnost už řadu měsíců zápolí s nedostatkem produktů, chybějí umyvadla, komody, postele… Jsou vaši zákazníci naštvaní, že výrobky nejsou na skladě?

V posledních dvou letech na to mají vliv hlavně dva faktory. Zaprvé, lidé začali víc zvelebovat své domovy, takže se zvyšuje poptávka. Na druhou stranu dochází k nebývalým výpadkům v dodavatelském řetězci. Snažíme se upřednostňovat naše nejprodávanější zboží a sezónní výrobky. Chápeme ale, že někdy jsou zákazníci nespokojení.

Jaké jsou jejich reakce? Naštvané e-maily nebo nadávky personálu?

Samo sebou máme nespokojené zákazníky, to je normální, ale to, co lidé potřebují nejvíc, je dostupné.

Kolik produktů je momentálně nedostupných?

To se v čase mění. Situace v dodavatelském řetězci je poměrně dynamická. V posledních týdnech zaznamenáváme signály změny k lepšímu a dostupnost zboží se každým týdnem zvyšuje. V průběhu pandemie se to v různých oblastech sortimentu hodně mění.

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

David McCabe vede českou, slovenskou a maďarskou IKEA od září loňského roku.

Z Číny vozíme vlastními loděmi, chceme vyrábět v Evropě

Kdy podle vás budete mít zase „full house“?

To je těžké odhadnout, situace je pořád velmi dynamická. Řekl bych, že i následující rok budou výpadky v dodavatelském řetězci, ale každým týdnem by se to mělo zlepšovat.

Pětadvacet procent vaší produkce pochází z Číny. IKEA proto začala nakupovat vlastní lodě a přepravní kontejnery. Dalším stupněm by mělo být přesunutí části výroby do Evropy. Znamená to, že časem budete vyrábět víc i v Česku?

Hledáme příležitosti v celém dodavatelském řetězci, ať už jde o přepravu, nebo suroviny, a snažíme se být co nejvíc inovativní. A jedna z možností je rozhodně lokální produkce. Díváme se na Evropu jako na celek, spíš než jako na jednotlivé země, ale skutečně je naším cílem zvýšit lokální produkci, a to samozřejmě může zahrnovat i tento region.

Můžete být konkrétnější?

V současnosti nemáme v plánu posilovat stávající dodavatelskou základnu v Česku, ale jak nejspíš víte, už tady některé důležité zboží vyrábíme.

Co například?

Dobrým příkladem je rozkládací pohovka Hemnes, která se v posledním roce stala jedním z nejprodávanějších produktů. Výsledkem spolupráce s Legem jsou úžasné produkty za skvělé ceny, a ty byly také vyrobeny v Česku.

Které materiály nebo součástky vám momentálně nejvíc chybí?

Výpadky zaznamenáváme všude. Nejde jen o jednotlivé materiály, ale i o to, kde jsou dostupné. Zvlášť bych zmínil, a s tím se potýká celé odvětví, elektronické součástky, jejichž nedostatek má vliv na oddělení osvětlení nebo spotřebičů. Ale i tady vidíme pozitivní signály.

Zdražili jsme zhruba o desetinu

IKEA letos zvyšuje ceny, v Česku i jinde ve světě, průměrně o devět procent. Které produkty se zdražují nejvíc?

Je to v průměru o devět procent ve všech zemích. Na cenách sortimentu se to odráží různě, ze zmiňovaných důvodů jako jsou výpadky nebo vyšší náklady na komponenty. V některých případech se ceny nemění, v jiných jde o nízké desítky procent, v dalších pak o zmíněných devět procent.

Můžete jmenovat produkt, jehož cena vyloženě vyletěla?

Snažíme se cenovou nabídku udržet co nejníže. Cenová dostupnost je naší prioritou. Polovina sortimentu zůstává v nižší cenové relaci.

Říkáte, že chcete udržet ceny co nejníž, co pro to děláte?

Je to náš dlouhodobý plán, středobod našeho obchodního modelu. Konkurenční výhoda i do budoucna. V následujících letech rozhodně chceme část zisku investovat do snižování cen, dělali jsme to tak i v minulosti a budeme v tom pokračovat. Poslední dva roky pandemie byly bezprecedentní, ale v dlouhodobém měřítku máme v úmyslu snižovat náklady a vracet je zákazníkům v podobě nižších cen.

Připadá v úvahu používat levnější materiály nebo snížit kvalitu?

Snižování kvality není možnost, v tomto ohledu kompromisy neděláme. Nicméně vývojáři produktů neustále hledají možnosti, jak snížit náklady.

Češi se učí kupovat použitý nábytek

Na druhou stranu, levný nábytek, na který se IKEA specializuje, je pro životní prostředí katastrofa. Američané prý ročně vyhodí 12 milionů tun nábytku. Máte představu, kolik je to v Česku?

V některých částech odvětví skutečně existuje neudržitelná spotřeba, ale my pevně věříme, že s naším záměrem být dlouhodobě klimaticky pozitivní budou do roku 2030 všechny naše produkty z recyklovatelných materiálů. Když to spojíme s bezelektrickou a bezemisní dopravou a pomůžeme zákazníkům žít s těmito produkty udržitelněji, tak nebude sortiment IKEA zatěžovat planetu.

Nedávno jsme zavedli řadu možností, jak mohou zákazníci recyklovat naše výrobky. V Česku se to dobře ujalo. Garantujeme zpětný odkup dětského nábytku. Když se situace u vás doma změní, můžete přinést i další použité výrobky a my jim najdeme druhý domov. Když se podíváte na náš podíl na trhu, tak uvidíte, že náš podíl na trhu s použitým zbožím je ještě vyšší. Naše produkty vydrží dlouho, takže je lidé mohou používat opakovaně.

Jaká je jejich průměrná životnost?

Nerad bych uváděl roky, ale když jdu k někomu na návštěvu, je zajímavé, jak často narazím na 40 let starou knihovnu Billy nebo 30 let starou židli.  Do budoucna máme v plánu na cirkulaci zboží dále stavět.

Online chceme být rychlejší

Čím dál víc zákazníků nakupuje online, během lockdownu jste měli 30 tisíc online objednávek týdně. Na online služby IKEA ale bylo hodně stížností, můžete vyjmenovat ty největší problémy?

V online nakupování jsme v Česku už byli relativně daleko a pandemie to ještě urychlila. Takže raketově narostl počet lidí, kteří mají zájem nakupovat přes internet.

Co byl tedy ten hlavní problém?

Počet lidí, kteří měli zájem o online nákupy, dramaticky vzrostl. Online nákupy loni tvořily 40 procent obratu.

Možná jste se měli přizpůsobit rychleji?

Rádi bychom byli ještě rychlejší, máme v tomto ohledu velké ambice. Jsme čím dál rychlejší, ale samozřejmě je stále co zlepšovat. Hodně jsme investovali do kamenných obchodů, do jejich uspořádání a fungování, ale i do digitalizace. Loni jsme zavedli zcela nové logistické řešení, které přiřazuje bydliště zákazníka k místu, kde je zboží dostupné. Je tak dostupných více produktů a dostanou se k zákazníkům rychleji. Možnost digitální komunikace s IKEA se zvyšuje a my do ní chceme dál investovat.

Jak jste tedy navýšili kapacity, co se týče doručování zboží domů?

Byla to kombinace různých věcí. Investovali jsme do řešení plnění, co se týká prostoru v obchodech, vybavení, způsobu práce, do digitálních řešení, která nám umožňují pracovat efektivněji, abychom byli rychlejší a mohli zákazníkům nabídnout širší sortiment. Současně jsme zavedli řadu nových možností pro zákazníky, takže v Česku si nyní můžete vyzvednout klíčové produkty blíž domovu, na jednom z míst, která jsou dál od našich kamenných obchodů, a do budoucna se budeme snažit tyto možnosti ještě rozšířit.

Kolik zásilek týdně nebo měsíčně jste schopní doručit?

V tuto chvíli jsme schopní pokrýt všechnu poptávku. Máme poměrně krátké dodací lhůty, když si objednáte produkt dnes, můžete ho mít během pár dní na většině míst v Česku.

A co ceny doručení? Jsou stejné jako loni, nebo jste je taky zvýšili?

Ceny za doručení zůstaly stejné, ale zavedli jsme další možnosti, které vyjdou zákazníky levněji.

Časem ale možná otevřeme další pobočku.
David McCabe, šéf české divize IKEA

V Česku jsou čtyři obchodní domy IKEA, dva v Praze a po jednom v Brně a Ostravě. Plánujete v brzké době otevřít pobočku v dalším městě?

Určitě plánujeme v Česku další rozšiřování, je to pro nás důležitý trh, který roste. V příštím roce zavedeme plánovací stánky blíže k domovům zákazníků, kde budou moci s kolegy z IKEA konzultovat všechno, co potřebují. Zrovna jsme otevřeli plánovací studio na Chodově. Další dvě pak budou trochu dál za Prahou, aby k nim měli rychlejší přístup i ti, kdo nebydlí v hlavním městě. Časem ale možná otevřeme další pobočku, jen zatím nemáme konkrétní plán, který bych vám mohl předložit, ale je to náš zájem.

Český trh s nábytkem

Mezi největší řetězce prodejen s nábytkem, které v Česku kromě IKEA působí, patří Kika, Sconto, Asco nebo Möbelix a XXXLutz.  Podle Asociace českých nábytkářů nad to v tuzemsku funguje na 2000 maloobchodních prodejen s nábytkem.

Česká IKEA zveřejnila loňský obrat 9,7 miliardy korun, ve srovnání s předchozím rokem je to pokles o 7,5 procenta. Jste s tím výsledkem spokojený?

Jsem v tomto regionu nový, ale jsem velmi pyšný na to, čeho kolegové loni dosáhli. 9,7 miliardy, vezmeme-li v potaz loňské výpadky a dobu, po kterou jsme měli zavřeno, je velice slušný výsledek, takže jsem na celý tým velmi hrdý. Rovněž považuji za důležité, že jsme schopní investovat – do obchodních domů, digitálních řešení… A současně urychlovat udržitelnost. S loňskými výsledky jsem nadmíru spokojený.

Na druhou stranu lidé teď tráví hodně času doma. Ostatní prodejci rychle přešli na online prodej a zažili naopak velký růst. Zaspali jste?

My zažíváme velký růst online prodeje. Náš online prodej výrazně roste, to nás velmi těší.

Nedokázali jsme se adaptovat na to, že prodejny byly půl roku zavřené.
David McCabe, šéf české divize IKEA

Ale na číslech to není vidět.

Celkově ne. Nedokázali jsme se adaptovat na to, že prodejny byly půl roku zavřené, pořád je to významná součást obchodu.

Co podle vás čeká IKEA letos? Vrátí se v Česku v růst?

IKEA zažívá vzrušující dobu. Vypadá to velmi slibně. Situace je stále proměnlivá, v našem odvětví nemůžeme přesně předvídat, co nás čeká, ale tento rok začal velmi dobře. Zákazníci se vracejí do obchodů, online prodeji se daří, takže tento rok vidím optimisticky. Lidé víc zvelebují své domovy. Víme, že přes dvě třetiny lidí touží po nějaké změně.

Reklama

Doporučované