Hlavní obsah

Znetvořené postavy, nevolnost z deště. Návrat legendárního GTA se nepovedl

Foto: Rockstar Games

Oficiální záběr ze hry Grand Theft Auto: San Andreas z definitivní edice.

Reklama

S velkou pompou se vrátila trilogie her Grand Theft Auto. Oblíbené „GTAčko“ ale hráče zklamalo. Vylepšený třetí díl a jeho dvě pokračování se příliš nepovedly. Část hráčů chce vrátit peníze. Vydavatelství se už omluvilo.

Článek

Vlna rozhořčených reakcí od hráčů, kteří se cítí podvedeni. Desítky posměšných videí ukazující až neuvěřitelné chyby. Vydání „opucované“ trojice her ze série GTA nedopadlo příliš dobře.

„Chceme se upřímně omluvit všem, které potkaly problémy při hraní našich her,“ uvedl v pondělním prohlášení vydavatel Rockstar Games. V reakci na odezvu hráčů spadly za necelé dva týdny od vydání nové edice akcie vlastníka Rockstar Games, společnosti Take-Two, zhruba o 12 procent.

Obnovená „zlodějská“ trilogie s názvem GTA: The Trilogy – The Definitive Edition vyšla 11. listopadu, a to pro počítače, staré a nové konzole Xbox a PlayStation i konzoli Switch. Edici tvoří GTA III a následující pokračování s podtituly Vice City a San Andreas, jež vyšla původně v letech 2001 až 2004. Za tzv. definitivní edicí stálo menší studio Grove Street Games, které se dosud zabývalo zejména tvorbou her pro mobilní platformy.

Velký malér se objevil hned v den vypuštění hry na trh. Hráči, kteří si hru pořídili na počítač, ji nemohli hrát. Nejdříve zkolabovala aplikace, přes kterou se hra spouští, a poté zmizela z oficiálního obchodu, což opět vedlo k tomu, že edici nebylo možné spustit. Vydavatel ji tam vrátil až tři dny od vydání.

Ale ani na konzolích neměla na růžích ustláno. Podle reakcí hráčů na sociálních sítích stav hry za příliš „definitivní“ označit nejde. Legendární hry trápí řada větších či menších problémů, které v původních přes 15 let starých verzích ani nebyly. Některé jsou vizuálního rázu, jiné se týkají hratelnosti a výrazně znepříjemňují a někdy až znemožňují postup hrou.

Namátkou jde o ztvárnění deště, přes který není téměř vidět a některým hráčům způsobuje nevolnost. V některých chvílích se postava hráče propadá pod zem, někdy auta nečekaně explodují nebo do herního světa zničehonic padají letadla či vozy, které přinejmenším narušují atmosféru, v horším případě kolize s postavou hráče hru ukončí. Problémy jsou i s některými misemi, které je vlivem chyb složité dokončit.

Diskutabilní je podle stížností hráčů i vizuální vylepšení hry. Tvůrci přidali řadu moderních efektů, jako třeba odlesky vody či detailní stíny, a zdokonalili některé modely. Vedle toho některé vizuální prvky zůstaly nezměněny nebo působí naopak hůř než v původních hrách. Jde především o vzhled postav, z nichž některé působí nelidsky, když mají podivně zjednodušené obličeje a nerealisticky protažené končetiny. K tomu mají hry problémy s plynulostí obrazu a oproti minulosti v nich chybí některé rádiové hudební skladby.

Definitivní trilogie GTA se přitom prodává za „prémiovou“ cenu okolo 1 500 Kč. Čemuž však kvalita her neodpovídá. Nevoli hráčů pak vzbudilo rozhodnutí studia stáhnout z online obchodů původní staré díly, které paradoxně fungují lépe než ty z definitivní edice.

Grand Theft Auto

  • Herní série byla poprvé vydána v roce 1997. Po prvním dílu následovalo několik úspěšných pokračování jako GTA III, GTA: Vice City, GTA: San Andreas či aktuálně nejnovější GTA V a další. Série se prodalo celkem 355 milionů kopií a nejúspěšnější pátý díl, poprvé vydaný v roce 2013, si koupilo přes 145 milionů zákazníků a řadí se mezi nejprodávanější hry historie.
  • Série za finanční rok 2021, končící v březnu, vygenerovala vydavateli Take-Two necelou třetinu celkových tržeb.
  • Série je ikonou a průkopníkem herního žánru zvaného městská akce. V něm se velká část hratelnosti odehrává ve vozidlech a jiných dopravních prostředcích, v otevřeném světě, který většinou sestává z živoucího města, a hráč má při hře obvykle velký stupeň volnosti. Všechny díly série GTA se točí okolo organizovaného zločinu, není jim cizí černý humor a násilí. Jsou proto určeny pro dospělé.

Problémy se liší napříč platformami. Zatímco verze pro „velké“ konzole jsou asi nejpovedenější, byť plynulost hry je diskutabilní, víc problémů stíhá počítačovou verzi a nejhorší hodnocení si odnáší vydání pro konzoli Switch. Ta se vyznačuje rozmazanou grafikou nebo jen pár metrů před hráčem doskakující dopravou, což vede k nevyhnutelným kolizím.

Trilogie proto na serveru Metacritics, který průměruje hodnocení herních novinářů i hráčů, dostává na frak. Průměrná hráčská hodnocení se pohybují podle platformy od 0,5 do 0,9 bodu z deseti. Recenze herních magazínů se pohybují okolo 50 bodů ze 100. Přitom původní staré díly dostávaly od hráčů v průměru kolem 9 bodů z 10 a od herních novinářů přes 90 bodů ze 100.

Nové verze klasických her nevyšly ve stavu, který by se shodoval s naším vlastním standardem kvality nebo se standardem, který naši fanoušci očekávají.
prohlášení Rockstar Games

Vydavatelé z Rockstar Games na hráčskou kritiku reagovali zmíněným kajícným prohlášením. „Nové verze klasických her nevyšly ve stavu, který by se shodoval s naším vlastním standardem kvality nebo se standardem, který naši fanoušci očekávají,“ uvedl vydavatel. „S každou další aktualizací se hry dostanou na úroveň kvality, kterou si zaslouží,“ dodal Rockstar s tím, že odsoudil slovní útoky a výhrůžky hráčů vůči vývojářskému týmu na sociálních sítích.

Vývojáři a vydavatelé

Rockstar Games

  • Rockstar Games je americká herní vydavatelská a vývojářská společnost založená v roce 1998, která stojí za tituly, jako jsou Grand Theft Auto, Max Payne, Red Dead Redemption, Bully a další.

Take-Two Interactive

  • Americký herní vydavatel a vlastník Rockstar Games. Vedle GTA vlastní licence na úspěšné herní tituly, jako jsou tahové strategie Civilization a XCOM, střílečky Max Payne a BioShock, detektivku L. A. Noire, westernová série Red Dead Redemption, simulátor konstruktéra vesmírné rakety Kerbal Space Program nebo RPG sci-fi The Outer Worlds.
  • Do stáje Take-Two patří také vydavatel 2K. Pod něj spadá studio Hangar 13, které loni vytvořilo remake české hry Mafia. V roce 2017 se s ním sloučilo studio 2K Czech (dříve Illusion Softworks), které vytvořilo první a druhý díl Mafia a další tituly.
  • Čisté příjmy společnosti Take-Two v posledním finančním roce, končícím v březnu 2021, činily 3,37 miliardy dolarů, což bylo o 9,2 % meziročně více. Čistý zisk loni vzrostl o 46 % na 588,9 milionu dolarů.

Grove Street Games

  • Malé americké herní studio založené v roce 2007 pod názvem War Drum Studios. V minulosti vyvíjelo především mobilní hry. Vedle GTA: The Trilogy – The Definitive Edition pro nové konzole a PC stojí také za verzí GTA: San Andreas pro konzole PlayStation 3 a Xbox 360 a mobily.

Hráče se Rockstar Games snaží naklonit nejen příslibem opravy a vylepšení definitivní edice, ale i navrácením původních starých her do internetového obchodu. A jako bolestné je zdarma dostanou všichni hráči, kteří si definitivní edici zakoupili.

První záplaty na definitivní edici tvůrci už vydali a seznam oprav je poměrně bohatý.

Hry ze série Grand Theft Auto patří k nejprodávanějším v herní historii a málokdy se stávají terčem podobné hráčské kritiky. Naopak patřily k průkopníkům žánru takzvaných městských akcí. Pátý díl série GTA je druhou nejprodávanější hrou historie.

Dobrému renomé se dlouhodobě těší i vydavatel Rockstar Games, jenž vedle původních dílů GTA stojí i za tituly, jako je western Red Dead Redemption či noirová detektivka L. A. Noire.

Některé vizuální chyby, na které hráči upozornili na Twitteru:

Reklama

Doporučované