Hlavní obsah

Když zkrachují, my také. Vietnamský obchod nezvýšil ceny, aby podržel klienty

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Zástupce generálního ředitele Tamda Group Vo Van Nam.

Reklama

Vietnamský velkoobchodní řetězec Tamda Foods se příští rok chystá otevřít novou pobočku v Plzni a následně se rozšířit do dalších krajů. A také zachraňuje své dodavatele.

Článek

Za posledních několik let vyrostl v Česku nenápadný vietnamský velkoobchod s tržbami přes tři miliardy korun – Tamda Foods. Firma začínala jako klasický „cash & carry“, do kterého přijedou majitelé vietnamských večerek, nakoupí, zaplatí a zboží si sami odvezou.

Dnes už Tamda Foods, kterou vlastní skupina vietnamských podnikatelů, přerostla hranice domovské tržnice Sapa. Od roku 2018 provozuje velkoobchod v Ústí nad Labem, před pár měsíci otevřela nové logistické a distribuční centrum v Brně a příští rok se chystá na západ Čech.

„Teď plánujeme otevřít nový velkoobchod v Plzni a rozhlížíme se, kam dál investovat. Zatím nemůžeme mluvit o výši investice. Nejprve musíme najít lokaci, pak musíme provést studii proveditelnosti a získat bankovní financování. Je to otázka příštího roku,“ řekl pro SZ Byznys zástupce generálního ředitele Tamda Group Vo Van Nam.

V dalších letech by se pak chtěla firma rozšířit do ostatních krajů. Prostředků má dost. Akcionáři nedávno navýšili kapitál firmy na 400 milionů korun.

Zkrachují zákazníci, zkrachujeme také

Tamdu přitom velmi výrazně zasáhla pandemie. „I když ‚Horeca‘ (hotely, restaurace a kavárny) pro nás není hlavní část byznysu, hlavní je pro nás velkoobchod pro potraviny a večerky, tak to pro nás znamenalo těžké období, protože jsou to naši zákazníci,“ dodal Nam.

Obrat skupiny sice loni vyrostl na 3,6 miliardy korun (v roce 2019 činil 2,8 miliardy korun), ale jen za cenu velmi nízkých marží. Kvůli nezvyšování cen pro zákazníky zisk loni dosáhl jen necelých 15 milionů korun.

„Jednou z našich strategií je sdílet náklady a problémy. V roce 2020 jsme ceny pro naše zákazníky nezvyšovali, takže nám obrat rostl, ale zisky jsme měli poměrně malé. Hodně nás stála opatření proti covidu, roušky, ochranné prostředky… Pořád jsme dováželi produkty, i když náklady na dovoz se zvýšily,“ říká Nam.

Jeho strategie je jasná. Až se situace dá znovu do pořádku, začnou znovu vydělávat. „Víme, že když naše zákazníky udržíme, do budoucna se nám to vyplatí. Kdyby zkrachovali naši zákazníci, zkrachujeme později i my sami,“ dodává ve své kanceláři v pražské tržnici Sapa.

Stejnou strategii zvolili pro své dodavatele ve Vietnamu, odkud dovážejí většinu své produkce – hlavně sušené potraviny a také čerstvé ovoce. Hlavně malí zpracovatelé potravin se v jihoasijské zemi často kvůli covidu potýkají s velkými problémy.

Pomáháme jim, a dokonce do nich investujeme, protože jsou ve velmi špatné finanční situaci.
Vo Van Nam, zástupce generálního ředitele Tamda Group

„V současnosti máme ve Vietnamu tým, který spolupracuje a pomáhá našim dodavatelům, malým továrnám, protože importujeme většinou sušené potraviny. Pomáháme jim, a dokonce do nich investujeme, protože jsou ve velmi špatné finanční situaci,“ říká.

Domino efekt

Tamda Foods považuje za svou výhodu oproti ostatním hlavně nabídku tisíce produktů z Asie. A hodlá si ji udržet i přesto, že negativní efekty na byznys se stupňují. „Dopad pandemie cítíme ještě víc než loni. Je to jako domino efekt. Zaprvé, v Asii není pandemická situace dobrá, a dotýká se to našich dodavatelů. Minulý rok výrazně vzrostly náklady na dopravu a také je nedostatek potravin,“ vyjmenovává Nam.

Druhým problémem je podle něho nedostatek pracovní síly. Pracovní trh je napjatý, z trhu práce odešla řada zahraničních pracovníků ze Slovenska, Polska a hlavně Ukrajiny. Tamda tak má i přes otevření nového skladu v Brně méně zaměstnanců než před covidem – kolem pěti stovek.

Tamda tak masivně investuje do systému řízení celé skupiny, aby zlepšila produktivitu a úroveň služeb. Cílem je, aby si majitelé večerek objednávali zboží online a buď ho sami jen vyzvedli, nebo si ho nechali doručit.

„Letos neskončíme ve ztrátě, ale když dosáhneme tržeb jako loni, bude to úspěch,“ glosuje situaci Nam.

Reklama

Související témata:
Večerka

Doporučované