Hlavní obsah

Velký výprodej u Křetínského. Metro se zbavuje majetku

Foto: wikimedia.org/Patryczek94

Německý řetezec Metro působí v 34 zemích včetně Česka, kde používá obchodní značku Makro.

Reklama

Německá společnost Metro, která v Česku vystupuje pod značkou Makro, plánuje odejít z indického trhu. Prodej tamních velkoobchodů by mohl vynést půldruhé miliardy dolarů, tedy 35 miliard korun.

Článek

Německý velkoobchodní řetězec Metro může brzy získat velký balík hotovosti. O jeho indickou divizi Metro Cash & Carry se zajímají velcí světoví hráči v čele s největším světovým maloobchodním prodejcem Amazon.

Za jednatřicet prodejen cash-and-carry by mohlo německé Metro inkasovat přibližně 1,5 až 1,75 miliardy dolarů (35 až 40 miliard korun). Přes 40 procent v Metru přitom vlastní EP Global Commerce českých miliardářů Daniela Křetínského a Patrika Tkáče. Informaci přinesl indický deník The Economic Times.

Ani další zájemci nejsou podle deníku druhá liga. Svůj zájem vyjádřil thajský konglomerát Charoen Pokphand Group či skupiny Reliance Retail a Avenue Supermarts, dále skupina Tata Group, Lulu Group a fond soukromého kapitálu Samara Capital.

Metro, které vystupuje v Česku a dalších zemích pod obchodní značkou Makro, funguje v Indii od roku 2003, ale silná konkurence na trhu a velké investice na udržení provozu donutily nadnárodní společnost se sídlem v Düsseldorfu nejprve důkladně svůj byznys zanalyzovat a pak ho nabídnout k prodeji. Pověřeny byly banky JP Morgan a Goldman Sachs.

„Problémem je prodej za dumpingové ceny a bezplatné doručování zboží. Většina konkurentů pracuje se záporným hrubým provozním ziskem (EBITDA) ve výši 20 až 25 procent,“ uvedl pro list The Economic Times manažer z oboru, který si nepřál být jmenován. „Metro chce ziskově růst, což v nejbližší době není možné,“ dodal.

Tyto kroky potvrzují širší trend, kdy se společnosti spíše soustředí na své hlavní trhy a nechtějí se pouštět do potenciálně výnosných, ale také značně rizikových růstových iniciativ.

„Z pohledu firmy je vyžadovaná investice okolo 300 milionů dolarů (6,9 miliardy korun) velmi vysoká – de facto překračuje souhrnnou výši ročních kapitálových výdajů z posledních let. V tomto kontextu se jeví jako rozumnější exit z indického trhu,“ komentoval kroky portfolio manažer Cyrrusu Tomáš Pfeiler.

Metro AG

  • německý řetězec Metro AG vstoupil do Indie v roce 2003, kdy v zemi získali zahraniční investoři svolení investovat do velkoobchodu
  • v Česku a dalších zemích vystupuje pod značkou Makro
  • dnes v Indii provozuje 31 obchodů v 21 městech, nabízí téměř 7000 produktů
  • firma Metro se nedávno stáhla z trhů v Japonsku a Myanmaru
  • působí hlavně v segmentu HORECA (hotely, restaurace a kavárny), dále prodává pro firmy a kanceláře
  • indický retailový trh má v roce 2025 dosáhnout objemu 1,3 bilionu dolarů

Obecně platí, že se investoři nyní obracejí spíše proti retailu. Bojí se totiž slábnoucí poptávky spotřebitelů po celém světě. „Přímo ukázkovým případem byly výsledky řetězců supermarketů Walmart a Target. V nich se zhmotnila hlavní rizika, která analytici v odvětví vnímají: nárůst nákladů a doprovodný pokles marží, nedostatek některých výrobků kvůli problémům v dodavatelských řetězcích a ochabující spotřebitelské výdaje v souvislosti s dopadem inflace na rozpočty domácností,“ dodal Pfeiler.

Mluvčí Metra informaci nevyvrátil. „Ve společnosti Metro pravidelně vyhodnocujeme naše mezinárodní portfolio, například naši pozici na trhu v dané zemi, životní cyklus našich operací, růstový potenciál našeho podnikání. Jde o obecný přístup a běžnou činnost uplatňovanou ve všech zemích včetně Indie,“ uvedl Gerd Koslowski, globální ředitel společnosti pro firemní komunikaci. „K fámám a spekulacím se nebudeme dále vyjadřovat.“

Zatímco indická pravidla zakazují zahraničním maloobchodníkům zřizovat prodejny, které by prodávaly přímo spotřebitelům, v oblasti cash-and-carry a velkoobchodu jsou zahraniční investice zcela povoleny.

Jednání s potenciálními kupci jsou zatím na začátku. Rozesílají se informační memoranda a podepisují dohody o mlčenlivosti. Podle dobře informovaných zdrojů vedení společnosti Metro očekává za indický podnik ocenění ve výši 1,5 až 1,75 miliardy dolarů. V závislosti na závěrečných jednáních se Metro může rozhodnout ponechat si malý podíl pro budoucí růst, ale vzdá se kontroly, dodal jeden z vedoucích pracovníků společnosti.

Řetězec dosáhl v Indii ve fiskálním roce 2021 tržeb ve výši 898 milionů dolarů (20,7 miliardy korun) a je pravděpodobné, že současné fiskální období uzavře s více než miliardovými tržbami a růstem EBITDA o 30 až 40 procent. V minulém fiskálním roce to bylo 50 procent.

Metro se soustředí na dosahování zisků ze svých globálních operací a vedoucí pozici na trhu velkoobchodu s potravinami. V loňském roce firma odešla z Japonska a Myanmaru. Po válce s Ukrajinou rovněž uvažovala o stažení z Ruska, ale nakonec zemi v činnosti pokračuje. Velkoobchodní prodejny provozuje ve 24 zemích. Ve finančním roce 2019 až 2020 dosáhla společnost Metro tržeb ve výši 25,6 miliardy eur (624 miliard korun).

Křetínský a Tkáč vlastní 40,6procentní podíl v Metru přes společnost EP Global Commerce. Kromě Německa dále vlastní podíly v maloobchodních řetězcích například ve Velké Británii (Sainsbury) či Španělsku (Grupo Eroski).

V článku jsme opravili mylnou informaci, že Metro odešlo z Ruska. Firma nadále v Ruské federaci působí.

Reklama

Doporučované