Hlavní obsah

Nový rekord. Internetové obchody trhly obrat 200 miliard korun

Foto: Stanisic Vladimir, Shutterstock.com

Obrat e-shopů stoupá každý rok. Letos se tempem růstu vrátil na předcovidovou úroveň a poprvé překročil dvě stě miliard korun.

Reklama

E-shopy si loni přes slabší závěr roku zapsaly nový rekord. Obrat stoupl ze 195 na 223 miliard korun. Největší růst hlásí prodejci erotického zboží, jídla a také módy.

Článek

Silné první čtvrtletí, slabý závěr roku. A také návrat tradičně oblíbené dobírky při platbě za zboží. Loňský rok byl covidově nevyzpytatelný, ale nový rekord opět padl.

Podle analýzy nákupního rádce Heureka a Asociace pro elektronickou komerci lidé loni v internetových obchodech utratili 223 miliard korun, tedy meziročně o 14 procent více.

V důsledku dlouhých uzavírek kamenných obchodů prorazily některé kategorie zboží, které jsou jinak Češi zvyklí nakupovat v tradičních prodejnách. O 75 procent nahoru šly například zahradní skleníky, o 90 procent zase kotle. Důvodem je ve druhém případě také enormní nárůst cen energií.

O stovky procent vyskočily také boby, sáňky, běžky a skialpy, které jsou dnes nedostatkovým zbožím. Enormní zájem byl rovněž o elektrokola. To jsou kategorie zboží, na které se také internetoví obchodníci po zkušenostech v době pandemie zaměřili. „Zajímavým skokanem onlinu je také investiční zlato,“ říká ředitel Heureka Tomáš Braverman. Meziroční pokles ale zaznamenala bílá elektronika.

Z hlediska kategorií meziročně nejvíce narostlo erotické zboží (30 procent), jídlo a nápoje (28 procent), móda a stavebnictví (22 procent)

Z výsledků průzkumu módního vyhledavače Glami se zdá, že část lidí už se trvale přesune k nakupování oblečení přes internet. 35 procent z těch, kteří před pandemií pořizovali oblečení pouze v kamenných prodejnách, totiž uvedlo, že u online nakupování zůstane.

Internetové nákupy během roku vlivem covidu výrazně kolísaly. Meziročně nejsilnější byl první kvartál roku 2021. Důvodem je fakt, že se srovnával se začátkem roku 2020, kdy měly kamenné obchody ještě otevřeno. Naopak na začátku roku 2021 mohly mít otevřeno pouze obchody s potravinami, léky a další výjimky.

„Většina e-shopů rostla v prvním kvartálu v desítkách procent, výjimkou nebyly ani růsty nad hranicí sta procent. Šlo především o prodejce elektra, knihkupectví nebo hobbymarkety, tedy prodejce, kteří se před covidem z větší části zaměřovali na prodeje v kamenných prodejnách,“ uvedl ředitel Heureka Tomáš Braverman.

Na jaře, kdy tradiční obchody po měsících opět vytáhly mříže na výlohách, si nejvíce meziročně polepšili internetoví prodejci módy a dětského zboží. Důvodem je hluboký propad těchto kategorií v prvním roce pandemie. Na jaře narůstal také zájem o erotiku.

Ve třetím kvartálu e-shopy rostly už jen o procenta. Na konci roku se už lidé nechali zlákat k cestě do kamenných obchodů. Internetovým prodejcům od října do listopadu, kdy vrcholí vánoční špička, meziročně obrat mírně poklesl. Poslední Vánoce tak znamenaly vystřízlivění po předešlém roce, kdy se obchody otevřely až v prosinci na tři týdny, a zákazníci proto většinou nakupovali dárky online.

Lidé začínají šetřit

Podle Tomáše Bravermana ale roli začala hrát i zhoršující se finanční situace domácností nebo krize dodavatelsko-odběratelských vztahů. „Po celou dobu byly otevřené kamenné prodejny, řada hitů Vánoc nebyla dostupná skladem (namátkou třeba PlayStation 5, iPhone 13 mini atd.), rostla inflace a lidé očekávali zdražení energií. To hrálo v útratách lidí v onlinu významnou roli a ovlivnilo to i celkový meziroční vývoj e-commerce,“ vysvětluje.

Poprvé se podařilo prolomit magickou hranici dvou set miliard korun obratu za prodané zboží.
Výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška

Rok 2020, kdy do ČR přišla pandemie a řada lidí omezila pohyb, byl opravdu naprosto výjimečný. Online obchod narostl o 26 procent. Nicméně z pohledu celkových čísel a dlouhodobého trendu mohou být e-shopy spokojeny také s uplynulým rokem. Obrat jim narostl o 14 procent, což je jen o procento pomalejší tempo než v předcovidovém roce 2019.

„Po předloňském skokovém růstu považujeme v každém případě dosažené výsledky české e-commerce za další velký úspěch. Poprvé se podařilo prolomit magickou hranici dvou set miliard korun obratu za prodané zboží,“ komentoval výsledek výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Trendem, který se vrací, je obliba platby v hotovosti. V roce 2020 to vypadalo, že je dobírka na ústupu, jenomže v loňském roce konzervativní metodu platby volilo 29 procent lidí, zatímco platbu kartou online „jen“ 27 procent.

Tržiště – šance pro malé

Rostoucím trendem na trhu je prodej přes tržiště, na kterých velké e-shopové platformy umožňují obchodovat svým partnerům z řad menších e-shopů, které by jinak nebyly vidět. Místopředseda představenstva Alza.cz Petr Bena říká, že i díky tomu byly letošní výsledky velmi dobré.

„I díky tomu jsme zaznamenali nejrychlejší růst ve třetím čtvrtletí mimo lockdown. Prosincová prodejní špička měla letos jiný tvar než minulé roky. Byla totiž výrazně delší a silnější, což vedlo k tomu, že v průběhu dvou týdnů jsme celkem osmkrát překonali loňský denní prodejní rekord,“ uvedl. Český e-shopový král dál roste v německy mluvících zemích, s novým obchodem ve Francii a na všech trzích masivně buduje síť výdejních AlzaBoxů.

Tržiště velmi rychle roste i skupině Mall Group, kde prodává 2 600 obchodníků a kam každý den vstupuje desítka nových e-shopů. S nabídkou 2,6 milionu produktů tak nabízí nejširší galerii na trhu.

„Loňský rok byl pro Mall zlomový, protože při pohledu zpět můžeme poprvé bezpečně říci, že se nakupování na internetu stalo opravdu celospolečenským fenoménem. Pandemická situace a komplikace spojené s nakupováním v kamenných prodejnách přiměly k nákupu online i lidi, kteří se do té doby nakupování na internetu báli nebo se mu vyhýbali,“ komentoval rok ředitel Mall Group Jan Hanuš. Skupina, kam patří obchod Mall.cz, CZC a také kurýrní služba WeDo, loni změnila majitele. Za téměř 25 miliard ji koupila polská skupina Allegro.

Reklama

Doporučované