Hlavní obsah

Elektrifikuje i Vatikán. Papež František dostane udržitelný papamobil

Foto: Fisker

Vizualizace papamobilu založeného na SUV Ocean od Fiskeru.

Reklama

Startupová společnost Fisker poskytne papeži Františkovi jeho první plně elektrický vůz. Namísto kůže využije nový papamobil pro své potahy udržitelné materiály vyrobené z recyklovaného plastového odpadu.

Článek

Papež František vymění svůj stávající papamobil za nový, plně elektrický model. Informovala o tom stanice NBC.

Papež se během minulého týdne setkal s Henrikem Fiskerem a Geetou Guptovou-Fiskerovou, zakladateli startupové firmy Fisker. Ti mu předvedli návrhy na elektrické vozidlo, které mu plánují dodat v posledním čtvrtletí následujícího roku. Nový papamobil bude založený na SUV Fisker Ocean, jehož výrobu plánuje kalifornská společnost zahájit v roce 2022.

„Oslovilo mě, když jsem četl, že je papež František velmi ohleduplný k životnímu prostředí a k dopadům klimatické změny na další generace,“ uvedl Henrik Fisker ve svém prohlášení. Schůzku s papežem mu údajně zařídil jejich společný známý.

Půjde o druhé vozidlo s nulovými emisemi, které současná hlava katolické církve obdrží. V loňském roce mu japonská automobilka Toyota dodala speciálně přizpůsobenou verzi svého modelu Mirai fungujícího pomocí palivových článků. Momentálně jde o jedno ze tří vozidel na vodíkový pohon, která jsou na trhu k sehnání. Papež svůj japonský vůz ale příliš často nevyužívá, a to především kvůli problémům s hledáním dostupného zdroje vodíku.

Foto: Fisker Inc.

Vizualizace papamobilu.

Papežové tradičně cestovali ve vozech poskytovaných Svatému stolci společností Mercedes-Benz. První takové vozidlo obdržel od německé firmy papež Pius XI. v roce 1930. Po pokusu o atentát na papeže Jana Pavla II. v roce 1981 začaly papamobily obsahovat zvláštní oddělení s neprůstřelným sklem, v nichž papežové mohou bezpečně stát při jízdách kolem davů.

Současný papež při svých cestách zatím upřednostňoval modely automobilek Ford, Jeep a Fiat bez neprůstřelných oddělení. Vzhledem k ekologické povaze vozu navrženého firmou Fisker a ke skutečnosti, že se papež setkal s dvojicí zakladatelů, je velmi pravděpodobné, že nový model bude využívat více než ten od automobilky Toyota.

SUV Ocean, na jehož designu bude nový papamobil založený, představuje první plánovaný model firmy Fisker. K dispozici nabídne startup několik verzí, včetně jedné, která bude schopná ujet 300 mil (přes 480 km) na jedno nabití. Předpokládá se, že základní verze s omezenějším dojezdem bude k sehnání za 37 499 dolarů (kolem 800 tisíc korun).

Verze vyhrazená pro papeže mu nabídne přinejmenším jeden prvek, který nebude k dispozici pro veřejnost – speciální ručně vyrobený kryt, v němž bude papež během svých cest moci stát a mávat obecenstvu. Neprůstřelné oddělení bude schované ve střeše auta, papež ho pak v případě potřeby zvedne stisknutím tlačítka.

Ohledně dalších detailů, které jsou specifické pro nový papamobil, se Fisker nevyjádřil. Pro papeže Františka bude ale pravděpodobně důležitá možnost nabít 80 procent baterie za 30 minut, což SUV Ocean nabízí ve své maloobchodní variantě.

Fisker ovšem uvedl, že pro ekologicky smýšlejícího papeže je bateriový pohon jen jedním z mnoha lákadel budoucího papamobilu. Model se totiž také vzdá tradičních luxusních materiálů, jako je kůže, ve prospěch alternativních potahů vyrobených z recyklovaných lahví a dalších plastových produktů vylovených z oceánů.

Kalifornská automobilka založená v roce 2016 uvede svůj první model během výrazného růstu trhu s elektrickými vozidly. Své modely s elektrickým pohonem nyní vedle poměrně nových společností jako Tesla či Rivian uvádějí také tradiční výrobci typu Ford, General Motors a Volkswagen.

Dánsko-americký podnikatel Henrik Fisker začínal jako designér, svoji pověst si vybudoval na méně ekologických projektech jako Aston Martin DB9 či BMW Z8. Nyní je v oblasti elektrických vozů považovaný za průkopníka. Před deseti lety uvedl na trh první „hybrid do zásuvky“ Fisker Karma. Jeho automobilka Fisker Automotive ale poměrně rychle zkrachovala a její aktiva odkoupil čínský konglomerát Wanxiang.

Reklama

Doporučované