Hlavní obsah

Auto roku známe. Ale čím budeme jezdit za 10 let, nevědí ani automobilky

Rozhovor s motoristickým novinářem a moderátorem Garáž.cz Jakubem Rejlkem o budoucnosti automobilů.Video: Anita Baselová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Automobilky do svého portfolia musí zařazovat stále více elektromobilů. Samy ale nevědí, jestli je to jejich budoucnost. Čím tedy budeme jezdit na konci tohoto desetiletí, zůstává otázkou nejen pro řidiče, ale i pro samotné automobilky.

Článek

Všechny automobilky spíš než vývoj elektrických aut zaměstnává teď otázka, jak je prodat.

V České republice totiž není zájem o elektromobily tak velký, jak se očekávalo. Na situaci může mít vliv i fakt, že na rozdíl od okolních zemí tu stát neposkytuje dotace pro občany, kteří si koupí vůz na elektřinu.

„Ono se říká, že prodej elektrických vozů roste, ale vezměte si, že za celý rok se v České republice prodá zhruba 260 tisíc aut, a za loňský rok se prodalo jen 700 elektromobilů,“ komentuje nemilosrdná čísla motoristický novinář Jakub Rejlek z Garáž.cz.

Češi nevědí, proč elektromobil kupovat

Případné dotace by podle Rejlka mohly zvednout prodej elektromobilů, ale řidiči nejdřív musí vědět, proč elektromobil vlastně chtějí kupovat.

„Já tvrdím, že jakákoliv podpora, dotace a podobné věci nefungují a nepodporují volný trh. Prvotně si musí lidé uvědomit, že chtějí zlepšit klima, chtějí být ekologičtí a chtějí je kupovat,“ dodává Rejlek.

Slováci se o dotace „poprali“ během minut

Na sousedním Slovensku mohli obyvatelé, podnikatelé a úřady čerpat od prosince 2019 dotace v hodnotě šesti milionů eur. Celý obnos – v přepočtu 153 milionů korun – byl během několika minut po spuštění programu vyčerpán. V České republice tento týden spustila dotace státní Agentura pro podnikání a inovace, určené jsou ale jen pro podnikatele.

Řidiči budou nuceni elektroauta kupovat

Ať už bez dotací, nebo s nimi v příštích letech podle Rejlka řidiči budou muset elektromobily kupovat. Dotlačí je k tomu automobilky, na které je zase vyvíjen tlak kvůli emisím.

„Aby se snížilo flotilové CO2, tak automobilkám nezbude nic jiného než ta auta vyrábět. Tím pádem se zdražují i klasická auta, protože výroba (elektromobilů) je extrémně drahá. Automobilky tak musí ubírat klasická auta z nabídky a přidávat elektrovozy,“ popisuje důsledky Rejlek.

V příštích měsících se zároveň očekává mírný pokles prodejů aut v celé Evropě. Česká republika by na tom podle ekonomů ale neměla být oproti ostatním státům tak špatně.

Čím se bude jezdit v roce 2030?

A čím budeme jezdit na konci tohoto desetiletí, tedy v roce 2030? To nevědí ani samotné automobilky.

„My se na to ptáme inženýrů a zástupců všech automobilek v zahraničních centrálách. Já tu branži dělám zhruba 20 let a poslední dva roky vidím poprvé v životě, že i lidé v automobilkách nevědí, co bude za 10 let. Oni vidí zhruba 2 až 3 roky před sebe, ale nevědí, jestli budeme stoprocentně jezdit jenom elektrickými auty,“ líčí Jakub Rejlek.

Podle něj některé automobilky tudíž razí cestu vyrábět vše: auta se spalovacím a hybridním motorem i elektromotorem. Do světa automobilů navíc začíná promlouvat rovněž vodík.

Další velkou neznámou také je, kdo bude za deset let auta řídit, ve hře je totiž i autonomní řízení. To ale na rozdíl od pohonů naráží na komplikovaný legislativní problém – kdo ponese odpovědnost za případnou dopravní nehodu a škody (třeba i na životech) tím způsobené.

Reklama

Doporučované