Hlavní obsah

Eurostar bojuje o přežití, žádá londýnskou vládu o pomoc

Foto: Profimedia.cz

Rychlovlak společnosti Eurostar.

Reklama

Pandemie koronaviru zásadně omezila provoz rychlodráhy pod Lamanšským průlivem. Společnost Eurostar, která provozuje vlaky mezi Londýnem, Amsterdamem, Bruselem a Paříží, hlásí existenční starosti.

Článek

Společnost Eurostar žádá o pomoc britskou vládu, drasticky jí totiž poklesl počet pasažérů. Jako argument používá daňové úlevy, které tento týden kabinet Borise Johnsona schválil pro největší anglická letiště.

Kvůli cestovním omezením vynuceným pandemií koronaviru i s ním spojeným poklesem poptávky musel Eurostar seškrtat počet vlaků, které spojují Londýn se starým kontinentem. V příštích dvou týdnech vyjedou denně pouhé dva vlaky místo obvyklých padesáti. Častější spojení pak Eurostar chystá během vánočních svátků, informoval server Euractiv.

Ve vlacích platí zvýšená hygienická opatření včetně povinných rozestupů, pasažéři se ale i tak cestovat bojí a vlaky vyjíždějí téměř prázdné. To se týká i vůbec prvního přímého spojení mezi Amsterdamem a Londýnem, které společnost Eurostar zahájila 26. října.

Mluvčí Eurostaru ve středu oznámil, že firma bojuje o přežití. Poptávka poklesla o 95 procent. „Letecká doprava dostala podporu přes 1,8 miliardy liber prostřednictvím půjček, prodloužení splatnosti a financování,“ argumentoval. „Požádali jsme, aby bylo toto schéma rozšířeno na mezinárodní železniční dopravu,“ dodal s tím, že podporou rychlovlaků vláda zároveň podpoří „zelené“ cestování do Evropy.

Foto: Profimedia.cz

Jindy pulzující koridory před nástupem do vlaků nyní zejí prázdnotou.

To v posledních dvou desetiletích díky spojům Eurostaru značně vzrostlo – počet pasažérů na letecké lince z Paříže do Londýna se kvůli konkurenci ze strany rychlovlaků snížil od roku 1994 o 55 procent.

Za Eurostar se postavil i Mick Cash, šéf železničářského odborového svazu RMT. Vláda by podle něj měla podpořit důležitou mezinárodní infrastrukturu, kterou Eurostar zajišťuje, a zachránit tak tisíce pracovních míst, jež jsou na ni navázána.

„Je špatné, že Eurostaru, ekologicky šetrné službě, která je vzorem pro železniční budoucnost, je odpírána finanční pomoc, kterou dostávají letiště,“ prohlásil Cash a dodal, že při cestě vlakem se vypouští o 90 procent emisí méně než při letecké dopravě.

Mluvčí britského ministerstva dopravy řekl, že resort s Eurostarem pracuje od začátku pandemie a že podporuje obnovu mezinárodního cestování, konkrétní příslib pomoci ale nepřišel.

Eurostar by si také přál snížení poplatků, které platí britským úřadům za používání kolejí mezi Londýnem a vjezdem do tunelu.

Hlavní podíl akcií společnosti Eurostar vlastní francouzský národní železniční dopravce SNCF. V příštím roce má dojít k fúzi Eurostaru s francouzsko-belgickou společností Thalys. Zda to nějak ovlivní pandemie koronaviru, není zatím jasné. Podobná nejistota panuje i kolem možných dopadů britského odchodu z Evropské unie. Přechodné brexitové období skončí letošním 31. prosincem.

Reklama

Doporučované