Hlavní obsah

Evropská unie chce každý měsíc report o lžích na internetu

Foto: https://pixabay.com/

Ilustrační foto.

Reklama

Popíjení alkoholu rozhodně koronavirus nezabije a nepomůže ani horká voda se solí. Nesmyslů se objevila celá řada, teď se na ně však bude dohlížet.

Článek

Během pandemie koronaviru se objevila celá řada dezinformací, které se nezastavitelně šířily po sociálních sítích. Facebook a jeho WhatsApp přešel ke kontrole obsahu a ověřování informací s uvedením na správnou míru. A nebyl sám.

K sociálním sítím se přidaly organizace, které pomáhaly s osvětou mezi lidmi, a vedly tak boj proti koronahoaxům. Jenže úspěch se úplně nedostavil. Konspirační video s názvem „Plandemic“, které tvrdí, že virus byl předem vymyšlený světovými osobnostmi a zdravotnickými organizacemi, se stalo hitem internetu.

Kodex pro dezinformace

Teď se navíc zapojila Evropská unie, jež požaduje spolupráci technologických gigantů, jako jsou právě Facebook, Twitter nebo Google. Mají předkládat měsíční zprávy o tom, jak dezinformace kolem koronaviru zpracovávají. Podniky totiž podepsaly kodex EU pro dezinformace.

Evropská komise požaduje, aby platformy, které se ke kodexu z roku 2018 připojily, poskytovaly report s podrobnými údaji „o svých akcích na podporu důvěryhodného obsahu, zlepšení povědomí uživatelů a omezení dezinformací a reklamy, jež souvisí s koronavirem“.

Rovněž chce, aby byla sociální média „transparentnější při provádění své politiky a informovala uživatele, kteří přicházejí do styku s dezinformacemi a reagují na ně“, informuje agentura Bloomberg.

Místopředsedkyně Evropské komise pro hodnoty a transparentnost Věra Jourová novinářům agentury řekla, že se k iniciativě přidal také TikTok, vlastněný čínskou společností ByteDance, a navíc probíhaly rozhovory také s WhatsAppem, který i přes svého majitele na palubě nebyl.

Útok na EU

Šíření zdraví ohrožujících zpráv se nelíbilo odborníkům ze všech směrů, kteří před záplavou nesmyslů varovali. „Byli jsme svědky vlny falešných a zavádějících informací, falešných zpráv a teorií o spiknutí a také cíleného ovlivňování operací zahraničních aktérů,“ uvedl na tiskové konferenci viceprezident Evropské komise Josep Borrell.

A považuje to za útok na země EU a samotný Brusel. „Některé z nich mají za cíl poškodit EU a její členské státy a pokusit se podkopat naši demokracii a důvěryhodnost. A co víc – tyto informace mohou v době koronaviru dokonce zabíjet,“ dodal Borrell.

Prezident společnosti Google pro Evropu, Střední východ a Asii Matt Brittin v prohlášení uvedl, že pandemie dokazuje, že lidé potřebují přesné informace „víc než kdy jindy“, a že společnost spolupracuje s evropskými a vnitrostátními orgány. Mluvčí Facebooku uvedl, že sdílí cíl „omezit dezinformace o koronaviru“ a že Facebook zavedl další kroky, aby jejich šíření zabránil včetně přidání varovných štítků k dezinformacím.

Viceprezidentka pro veřejnou politiku a komunikaci Twitteru Sinéad McSweeneyová ve svém prohlášení uvedla, že i tato společnost podporuje úsilí „přinést zvýšenou transparentnost a porozumění v boji proti dezinformacím“.

Reklama

Doporučované