Hlavní obsah

Exkluzivně: Zeman nemá nic jisté, Drahoš i Horáček s ním svádí těsný souboj

Dva kandidáti by teď s Milošem Zemanem uhráli remízu.Video: Lucie Stuchlíková

 

Reklama

Agentura Median připravila pro Seznam Zprávy vůbec první volební model k očekávanému prezidentskému klání.

Článek

Až se bude za osm měsíců volit příští prezident republiky, nebude mít Miloš Zeman s největší pravděpodobností nic jisté.

Kdyby se prezidentské volby konaly nyní, postoupil by sice pohodlně do druhého kola, ale tam by narazil na vyrovnaného soupeře.

Podle exkluzivního průzkumu agentury Median pro Seznam Zprávy by jím nyní byl buď Michal Horáček, nebo Jiří Drahoš.

Volební model vytvořený ze zmíněného průzkumu říká, že duel jednoho i druhého se Zemanem by ve finále prezidentské volby dopadl nyní remízou.

Video: Kompletní výsledky průzkumu v přehledném podání.

Průzkum Median o volbě prezidenta.

Letošní průzkumy kolem příští prezidentské volby se zatím zabývaly předpovědí výsledků prvního kola volby či popularitou jednotlivých kandidátů. Miloš Zeman z nich vychází jako jasný favorit.

Seznam však nyní poprvé přináší čísla, jak by volba vypadala ve druhém kole, kde se o prezidentovi skutečně rozhoduje.

Z šetření vyplynulo, že největší podporu z osmi nabízených osobností mají vedle Miloše Zemana právě Michal Horáček a Jiří Drahoš.

Jejich podpora je nyní vyrovnaná. A to přesto, že Michal Horáček oznámil kandidaturu už před půl rokem a jako adept na Hrad objíždí český a moravský venkov, zatímco Jiří Drahoš je oficiálně kandidátem na prezidenta teprve měsíc.

„Oba volí podobná skupina lidí, jež se z velké části rekrutuje z občanů, kteří nechtějí volit Miloše Zemana," říká analytik Medianu Daniel Prokop. „Jiří Drahoš má větší podporu mezi lidmi s vyšším vzděláním. Michal Horáček zase volbou levicových témat mobilizuje chudší voliče.“

Oba kandidáty by nyní například v souboji se Zemanem volilo 90 procent voličů Karla Schwarzenberga z roku 2013.

Druhé kolo mezi Milošem Zemanem a Michalem Horáčkem:

Souboj Zeman vs. Horáček.

Michal Horáček má nyní proti Drahošovi ten handicap, že ho v průzkumu pro první kolo označilo 51 procent dotázaných za nepřijatelného kandidáta (mimochodem stejně dopadl Miloš Zeman).

„Já už jsem v kampani nějakou dobu, mnoho věcí jsem řekl, udělal, lidé to mohli posuzovat. Byla tu psychologická objednávka, aby přišli jiní kandidáti. Oni si jistě také některé lidi nakloní a jiné odradí,“ komentoval to Horáček.

Jiří Drahoš je v prvním kole nepřijatelný jen pro čtvrtinu dotázaných, ale zase je pro veřejnost zatím méně známý. Že ho nezná, uvedla třetina dotázaných.

Podle průzkumu jde hlavně o lidi s nižším vzděláním a akademik Drahoš říká, že už má plán, jak si tuto skupinu naklonit. Chce objíždět regiony a například vyvracet mediální obraz, že je „vítač migrantů“.

„Migrace nebo co čeká tuto společnost v důsledku robotizace, jsou témata, která jsou mi blízká,“ uvedl pro Seznam Jiří Drahoš.

Druhé kolo mezi Milošem Zemanem a Jiřím Drahošem:

Souboj Zeman vs. Drahoš.

Podle Daniela Prokopa z Medianu bude ve volbě hrát roli i to, jak si kandidáti dokážou naklonit někdejší voliče Miloše Zemana nebo lidi, kteří volit nešli.

„Drahoš má větší schopnost oslovit exvoliče Miloše Zemana, již chtějí, řekněme, důstojného prezidenta a Zeman je mohl v tomto zklamat. Michal Horáček trošku víc mobilizuje nevoliče, protože je opravdu nový, jezdí po obcích,“ dodává Prokop.

Šance na „přetáhnutí“ Zemanových voličů není malá. Podle Medianu by Zemana v souboji s Drahošem a Horáčkem volilo jen 75 až 78 procent lidí, kteří mu dali hlas v prvním kole.

Zajímavost na závěr. Jak by dopadl duel mezi Horáčkem a Drahošem:

Souboj Drahoš vs. Horáček.

O průzkumu

Počet respondentů: 959 ve věku 18 a více let

Termín dotazování: 31. 3. - 21. 4. 2017

Statistická chyba: Náhodná statistická odchylka činí +/- 1,5 procentního bodu u postojů, které zastává 5 % respondentů, až +/- 3,5 procentního bodu u postojů, které zastává 50 % respondentů.

Metodika: Osobní sběr vyškolenými tazateli, výzkum je reprezentativní z hlediska sociodemografie, pracovního statusu a minulého volebního chování.

Reklama

Doporučované