Hlavní obsah

Na severu Prahy vyroste úplně nové město

Zchátralé budovy v průmyslovém areálu Avie půjdou dolů. Místo nich vyroste moderní čtvrť.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Průmyslový areál Avie v pražských Letňanech se změní k nepoznání. Investiční skupina Odien Michaela Sarana chce na místě, kde se dříve vyráběly nákladní vozy, postavit novou městskou čtvrť za desítky miliard korun.

Článek

Domy, byty, sportovní areál, škola, školky, ale i tramvajová trať nebo vlakové nádraží. V pražských Letňanech má v následujících letech vyrůst zcela nová městská čtvrť.

„Na projektu změny tohoto území pracujeme od roku 2007 a věřím, že se blížíme k závěru, že do konce letošního roku dosáhneme změny územního plánu a budeme moci začít,“ říká Michael Saran s tím, že se samotnou výstavbou by se mělo začít do tří let.

„Nejsme klasický developer. V tomto areálu jsme už od roku 2004 a chceme tu být i nadále. Není to tak, že bychom vystavěli domy a odešli,“ dodává Saran s tím, že už teď Odien dodává teplo obyvatelům téměř poloviny Letňan.

66 hektarů plochy

Projekt s názvem Avia City má zaplnit bývalý výrobní areál o rozloze zhruba 66 hektarů, což je jedno z největších ucelených území v Praze. Jeho ambicí je propojit Letňany a Čakovice.

„Jednou z našich hlavních priorit, co se týče dopravy, je i revitalizace nádraží Čakovice. To by měl být v budoucnu hlavní přestupním bodem. Uvažujeme i o tramvajové trati. Naše společnost zadala vypracování dopravní studie, jak by to vypadalo, kdyby se sem protáhla tramvaj z Ďáblic. Počítáme s tím, že budeme revitalizovat přilehlé komunikace a křižovatky,“ říká Jiří Drozd, ředitel developmentu Odien Group.

Projekt z dílny architekta Jakuba Cíglera počítá i s množstvím zeleně, které by se v součtu měla vyrovnat velikosti Riegrových sadů. „Naší výhodou jsou vzrostlé stromy, které už v areálu jsou,“ dodává Drozd.

První etapa za 4,5 miliardy

Výstavba má být rozdělena do čtyř etap a celkem vyjde na desítky miliard korun. První etapa, která počítá například se 1400 byty, školou a obchody má být dokončena nejpozději do roku 2030. Vyjde na 4,5 miliardy korun. A celý projekt má být dokončen v horizontu 15 až 25 let.

V minulých dnech byl zřízen i řídící výbor pro chystanou stavbu. V něm zasedl bývalý guvernér ČNB Zdeněk Tůma, majitel sítě Rituals a bývalý generální ředitel Čedoku Miroslav Res.

Odien Group

Zakladatel skupiny Odien je Američan Michael Saran.

Odien tři roky vlastnil výrobce aut Avia.

V letech 2007-2016 byla firma vlastníkem nejstarší české cestovní kanceláře Čedok.

Teď se zaměřuje na reality a distribuci dodávek energie.

Společnost zaměstnává 500 lidí v Česku, Turecku a Chorvatsku.

Letňany v kurzu

Letňany se jako atraktivní lokalita ocitly v hledáčku velkého množství developerů. Například na pozemcích současného sportovního letiště by skupina PPF, která pozemky vlastní, chtěla v příštích desetiletích postavit čtvrť s bydlením, administrativními plochami a službami.

Stále se mluví také o vládní čtvrti, kterou v Letňanech pro státní úředníky plánuje premiér Andrej Babiš. Teď se podle něj vláda i hlavní město Praha přiblížili k dohodě ohledně směn pozemků a dalšího postupu.

Po schůzce s primátorem Zdeňkem Hřibem premiér řekl, že stát by chtěl s magistrátem do poloviny září podepsat memorandum, které by mělo dosavadní neshody vyřešit.

Vedení městské části Prahy 18, kam Letňany patří, výstavbu neschvaluje. „V dané oblasti je již nyní kritická situace v oblasti dopravy, školství i zdravotnictví. Letňany se za posledních 15 let zvětšily o třetinu na současných něco přes 20 tisíc obyvatel, proto by dalších 15 tisíc obyvatel na více než 70 hektarech v areálu Avie, bez zajištění kvalitní infrastruktury, mohlo danou oblast úplně paralyzovat,“ říká starosta městské části Zdeněk Kučera.

Reklama

Doporučované