Hlavní obsah

Facebook se řítí do diskriminační aféry. Už má na krku první žalobu

 

Reklama

Zadavatelé reklamy si mohli vybrat, komu se má reklama zobrazit. Vyloučit mohli i černochy nebo Hispánce. Facebook pracuje na nápravě.

Článek

Nechcete, aby na vaši reklamu na půjčku nebo bydlení reagoval klient černé pleti? Zařídíme.

Facebook se řítí do obří diskriminační aféry. Inzerentům, kteří na sociální síti promují úvěry nebo realitní nabídky, nabídl možnost cílené reklamy - to by nebylo nic divného, kdyby zadavatelé neměli možnost vyloučit z okruhu příjemců černochy, Hispánce nebo Asiaty.

Na základě hloubkové analýzy dat, které uživatelé Facebooku dobrovolně poskytují (jde třeba o stránky, které sdílejí, ale i o fotky), systémy dokázaly určit mimo jiné etnickou příslušnost daného člověka. A inzerenti se pak mohli zaměřit na potenciální zákazníky i podle barvy jejich pleti.

Černochy ano, bělochy ne

Facebook minulý týden oznámil, že pracuje na nápravě. Nový systém bude kontrolovat zacílení jednotlivých reklam a sociální síť už nedovolí cílení na určitou etnickou skupinu.

Několik uživatelů už u amerického soudu na společnost Facebook stihlo podat žalobu kvůli diskriminaci a porušení federálního zákona, který chrání nájemce a kupce nemovitostí před diskriminací kvůli jejich rase nebo třídní příslušnosti. Žalobci upozorňují, že Facebook neumožňuje z cílové skupiny vyloučit bělochy.

Tabulka kategorií, které mohly být vyloučeny z cílené reklamy

Celou kauzu odstartoval před měsícem web www.propublica.org. Redaktorům se podařilo zadat reklamu, u které si mohli vybrat, jaké etnické skupině se nemá zobrazovat.

Screenshot pořízený redaktory serveru propublica.org při zadávání reklamy. Kdo ji nemá vidět? (zdroj: www.propublica.org)

Facebook už před časem vyhověl žádosti o etnicky spravedlivé prostředí, když umožnil vybrat barvu pleti pro některé emotikony používané v chatech.

Barvu pleti si můžete v chatu vybrat.

Reklama

Doporučované