Hlavní obsah

Facebook vyhrál. Hlídači monopolů neprokázali, že škodí konkurenci

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto

Reklama

Federální soud ve Washingtonu vyhověl žádosti společnosti Facebook a zamítl antimonopolní žaloby, které na něj v prosinci podala Federální obchodní komise a skupina amerických států v čele s New Yorkem.

Článek

Nemáte důkazy a byli jste příliš pomalí. Americký federální soud rozcupoval dvě žaloby na Facebook, což analytici vidí jako velké vítězství pro největší sociální síť.

Dvojice verdiktů publikovaná na internetu ukazuje, že Federální obchodní komise (FTC) v očích soudu neprokázala, že Facebook má monopolní postavení v oblasti sociálních sítí. Státy zase podle soudce Jamese Boasberga až příliš pozdě napadly kontroverzní akvizice platforem Instagram a WhatsApp.

Americká média vývoj hodnotí jako tvrdou ránu pro FTC, která požadovala rozbití údajného monopolu kalifornské společnosti, zároveň ale podotýkají, že úřad může věc znovu otevřít v upravené žalobě. Podle televize CNBC po zprávě o zamítnutí žalob akcie Facebooku posílily o 3,4 procenta. Tržní hodnota společnosti zároveň převýšila bilion dolarů (přes 21 bilionů Kč).

Anketa

Chová se podle vás Facebook jako monopol?
Ano
84,4 %
Ne
15,6 %
Celkem hlasovalo 64 čtenářů.

„Ačkoli soud v této věci nesouhlasí se všemi tvrzeními Facebooku, v konečném důsledku je s ním za jedno, že stížnost agentury (FTC) je právně nedostatečná a musí tedy být zamítnuta,“ píše se v soudním příkazu týkajícím se žaloby regulatorního orgánu. „FTC se nepodařilo předložit dostatek faktů na to, aby důvěryhodně stanovila… že Facebook má monopolní sílu na trhu s osobními sociálními sítěmi,“ pokračuje memorandum.

Žaloba podaná společně mnohými ministry spravedlnosti jednotlivých amerických států neuspěla ze dvou hlavních důvodů. Tím prvním je její odstup od napadnutých kroků: Facebook skoupil konkurenční síť Instagram v roce 2012, komunikační službu WhatsApp pak o dva roky později. Stížnost států se zároveň podle soudu neopírá o „současné antimonopolní právo“, když napadá politiku Facebooku neumožňovat „interoperabilitu s konkurenčními aplikacemi“.

Reklama

Doporučované