Hlavní obsah

Festival Sculpture Line instaluje na pražské náplavce sochu od Jiřího Davida

Náplavka.

Reklama

Na pražské náplavce ve středu 7. července ráno v rámci festivalu Sculpture Line instalují sochu Buď všichni, a nebo nikdo od Jiřího Davida.

Článek

„Rozměry díla jsou 3,5 krát 5,5 metru. Celá akce bude za osobní přítomnosti autora trvat přibližně čtyři hodiny,“ informoval za organizátory Tomáš Rek.

Sculpture Line na veřejných prostranstvích mnoha českých měst a obcí od 15. června postupně představuje na 90 děl padesátky sochařů z Česka i zahraničí. „Pro Sculpture Line není úplně typické, aby přímo pro něj umělci vytvářeli svoje skulptury, ale už loni pro něj Martin Steinert dělal loď na Smetanově nábřeží a Jiří David pro letošní ročník tvoří speciálně z recyklovaného materiálu. I téma udržitelnosti se nás dotýká,“ uvedl Ondřej Škarka, organizátor festivalu a podporovatel umění.

„Reliéf pod názvem Buď všichni, a nebo nikdo má ve svém obsahovém významu skryt jakési nejasné tušení, které se nebezpečně vynořuje z našeho podvědomí. Z našeho vztahu k přírodním jevům, z našeho chápání vlastní existence, která se postupně vytrácí kvůli naší neochotě se zastavit, zklidnit, zkompletovat. Reliéf se tak stává jakýmsi temným výkřikem,“ sdělil David.

Umělec, který působil jako vedoucí pedagog ateliérů na AVU i UMPRUM, je jednou z klíčových postav utvářející postmodernu nejen v českém umění v druhé polovině osmdesátých let minulého století. Davidovo dílo nechybí v Museum 20th Century, Palais Liechtenstein, The Art Institute of Chicago, ARCO Madrid Collection a v mnoha dalších. Má za sebou přes 80 samostatných výstav po celém světě. V průběhu let se jeho práce formálně rozrůznila v řadu technik a přístupů, vedle obrazů a kreseb využíval a využívá také fotografii, vytváří objekty, instalace a v poslední době i skleněné vázy.

„Stěží bychom u nás hledali umělce, který je současně tak osobní i politický, jako je Jiří David. Jeho umělecký a občanský projev se od sebe nedá oddělit,“ konstatoval sociolog Jiří Přibáň. „Jeho tvorba je v českém prostředí ojedinělá, protože artefakt v ní není cílem, ale formou komunikace, ve které jsou zakódované zprávy o politice a dějinách nebo lidské tělesnosti a sexualitě, ale především o samotném umění a osobě umělce,“ dodal.

Festival Sculpture Line vznikl před sedmi lety v České republice. Za cíl si prostřednictvím instalací do veřejného prostoru klade rozšiřovat kulturní a umělecký potenciál dané lokality. Chce přiblížit současné umění všem bez rozdílu a napomoci socializovat veřejný prostor. Sculpture Line se v loňském roce prostřednictvím 83 instalací a 48 předních umělců rozšířil do 15 států a 41 měst po třech kontinentech.V uplynulých ročnících festivalu zaujala v Praze například pětimetrová socha bronzového opičáka s názvem King Kong Balls francouzského umělce Denise Defrancesca či socha Jiřího Davida Revoluce vytvořená z 80.000 klíčů, která byla nainstalovaná v zámeckém parku v Mikulově. Wooden Cloud německého sochaře Martina Steinerta se stal loni součástí Památníku ticha v pražských Bubnech.

Reklama

Související témata:

Doporučované