Hlavní obsah

Neočkovaní peníze za nevyužité vstupenky nedostanou. Divadla připraví vouchery

Rozhovor s generálním ředitelem Národního divadla Janem Burianem.Video: Karolína Štuková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Od pondělí se nikdo pouhým negativním testem na covid neprokáže. V oblasti kultury se kvůli tomu čeká pokles návštěvnosti. Za vstupenky divadla ale peníze vracet neplánují. Nabídnou raději poukazy.

Článek

Rozhodnutí vlády o tom, že k prokázání bezinfekčnosti už nebude stačit antigenní nebo PCR test, zadělá na problémy kromě restaurací, hotelů a dalších služeb také v oblasti kultury. Dramatického propadu tržeb se obávají všichni – soukromá i veřejná divadla nebo organizátoři koncertů a festivalů.

Jako překážku nové opatření vnímá například David Gaydečka, ředitel hudebního festivalu Metronome. Jednou ze zásadních otázek je podle něj, zda a jakým způsobem budou kompenzovány vstupenky těm, kteří pro neočkovanost dostanou zákaz vstupu.

Myslím si, že jde o velice negativní krok. Je otázka jak to ovlivní naše diváky. Vstupenky jsme jim prodávali ještě v čase, kdy tato pravidla neplatila.
David Gaydečka, ředitel hudebního festivalu Metronome

„Myslím si, že jde o velice negativní krok. Je otázka jak to ovlivní naše diváky. Vstupenky jsme jim prodávali ještě v čase, kdy tato pravidla neplatila, a myslím, že nás nyní čeká chaos. Budeme muset zjišťovat u každého diváka, jak na tom je, a nevíme, kdo mu bude kompenzovat případné vrácení vstupenky,“ promluvil pro SZ Byznys David Gaydečka.

Například Národní divadlo za už prodané lístky neočkovaným peníze vracet nebude, potvrdil pro SZ Byznys jeho generální ředitel Jan Burian. Místo nich nabídne poukazy.

„Rozhodli jsme se s devadesátiprocentní pravděpodobností, že budeme nabízet těm, kteří novou podmínku nesplňují, výměnu za poukaz a možnost koupit si vstupenku na jiné časové období. Vracet už vstupenky nebudeme, bylo by to pro nás i legislativně obtížné. Zároveň chápeme, že toto je rozhodnutí vlády, které nemohli diváci předjímat a zaslouží si, aby jejich vložené prostředky mohli využít jindy,“ sdělil Jan Burian, ředitel Národního divadla.

Na předvánoční období jsou představení téměř vyprodána.
Jan Burian, ředitel Národního divadla

Představení v předvánočním období v Národním divadle přitom hlásí téměř vyprodáno.

„Po loňské vlně koronaviru se nám postupně podařilo návštěvnost obnovit. Na předvánoční období jsou představení téměř vyprodána, což je v tuto chvíli, s ohledem na nové nařízení vlády, jednoznačně v ohrožení,“ doplnil Burian.

Právě vstupenky do divadla se podle jeho slov prodávají často i s půlročním předstihem. To ale další covidové přírůstky v poslední době mění. Lidé s nákupy raději vyčkávají a kupují přibližně čtrnáct dní dopředu.

„Chodí nám ale od včerejška dotazy, že se někteří chystají do divadla a že nemají očkování a co mají dělat. My při koupi lístku samozřejmě očkování nekontrolujeme, to se děje až při vstupu do divadla. Předpokládáme tak, že v dalších týdnech bude nějaká část publika, která se do divadla na nějakou dobu nepodívá,“ dodal šéf Národního divadla.

O své diváky se ale obávají i další divadla. Například Národní divadlo moravskoslezské čeká úbytek návštěvnosti až o deset procent. „Z devadesáti procent k nám chodí očkovaní návštěvníci. Zbývajících deset procent jsou testovaní a ti, kteří prodělali nemoc. Těch je ale minimum. Takže můžeme očekávat pokles okolo deseti procent,“ řekla pro ČTK mluvčí divadla Šárka Swiderová.

Stejně jako v případě pražského Národního divadla se divadelníci chystají vstupenky vracet ve formě poukazů.

Obávají se ale, že se zavedením nových opatření se zájem o návštěvu představení sníží všeobecně.

Průměrná návštěvnost divadla se nyní podle Swiderové pohybuje okolo 70 procent. „Je to ale rozdílné podle jednotlivých představení. Na muzikály a některá činoherní představení je to 90 procent i více. Na některé jiné je návštěvnost slabší. Obecně ale je návštěvnost nižší než před epidemií,“ řekla. Dodala, že se změnilo i chování návštěvníků. Vstupenky kupují často na poslední chvíli.

Nová restrikce, která ruší možnost testů jako vstupenky do služeb, restaurací, hotelů a dalších zařízení, ale bude plošným problémem pro podnikatele prakticky z jakékoliv zasažené byznysové sféry, domnívá se Luboš Kastner, restauratér a expert Asociace malých a středních podniků ČR (AMSP ČR).

„Podle dat ze společnosti Dotykačka od začátku letošního listopadu, kdy začala platit povinnost v restauračních zařízeních kontrolovat doklad o bezinfekčnosti, poklesly tržby přibližně o 20 procent. Poměr těch, kteří chodili do restaurací s testy, byl přibližně 15 procent. Logicky tedy uvažuji, že v risku bude přibližně 35 až 40 procent tržeb, o které můžeme přijít,“ doplnil pro Seznam Zprávy Byznys Kastner.

Reklama

Související témata:

Doporučované