Hlavní obsah

Firma, která měla dodat e-shop za 401 milionů, chce odstoupit od smlouvy

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Problematická zakázka na systém, kde si měli řidiči pořizovat elektronické dálniční známky, bude zrušena. Firma Asseco Central Europe, která měla e-shop dodat, je ochotná smlouvu ukončit dohodou se státem.

Článek

Vůbec poprvé se k dění okolo systému pro vydávání elektronických dálničních známek vyjádřila i firma, která měla systém dodat.

Společnost Asseco Central Europe oznámila, že je ochotná od smlouvy na IS EDAZ, jak se e-shop na dálniční známky označuje, odstoupit bez jakýchkoliv dalších nároků. „K uvedenému kroku nás vedla skutečnost, že bylo vážně poškozeno jméno naší společnosti. Chceme tímto krokem přispět k vyřešení situace v České republice ohledně IS EDAZ,“ uvedla firma v tiskové zprávě.

Zdůraznila, že v celém procesu výběrového řízení postupovala korektně a v souladu s podmínkami zadavatele, tedy Státního fondu dopravní infrastruktury, a že byla jedním z pěti uchazečů. SFDI jí zakázku přiklepl a vyzval ji k uzavření smlouvy.

Resort dopravy vedený Vladimírem Kremlíkem (ve vládě za ANO) rozhodl o zadání zakázky za 401 milionů bez DPH, přičemž cena měla zahrnovat dodávku a pětiletý provoz, bez řádné soutěže. Cena však vyvolala pobouření a profesionálové z oblasti informačních technologií se shodli, že je přestřelená. Celá akce nakonec dopadla odvoláním ministra Kremlíka a zároveň s tím premiér Andrej Babiš oznámil, že chce zakázku na e-shop zrušit.

Ministerstvo nestíhalo

Stát po letech odkladů naplánoval spuštění elektronických dálničních známek na 1. leden 2021. Ideálně by se měly rozběhnout s několikatýdenním předstihem, aby si motoristé mohli známky kupovat už v prosinci, jak jsou zvyklí z papírové éry.

Proč se nekonalo klasické výběrové řízení, vysvětlovaly ministerstvo dopravy i SFDI bezpečnostními aspekty celého systému – konkrétně údajnými požadavky tajných služeb, které ovšem dále nespecifikovaly. „Vzhledem k tomu, že se jedná o utajované informace, tak dle zákona o ochraně utajovaných informací není možné bližší informace sdělovat,” reagoval na dřívější dotaz Seznam Zpráv šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica.

Podle odborníků, které Seznam Zprávy oslovily, to však nedává příliš smysl – zvlášť když dodavatele mýtného systému pro kamiony stát vybíral v otevřeném výběrovém řízení. „Tvrzení pana ministra Kremlíka, že klasická soutěž na e-viněty se nemohla uskutečnit, je falešné. Nic nebránilo, aby byl vypsán tendr. Je to jen zastírání vlastní neschopnosti,“ soudí dopravní expert Ivo Rýc, který se dlouhodobě zabývá i platebními systémy v dopravě.

„Ten systém na e-viněty je vlastně úplně banální. Jde jen o to zkontrolovat, zda si lidé známku řádně koupili,” podotýká.

Reklama

Doporučované