Hlavní obsah

Firmy o své „zelenosti“ někdy lžou. Švédský start-up to chce napravit

Foto: Shutterstock.com

Zkoumání transakcí podniků by mohlo pomoci odhalit reálnou uhlíkovou stopu společností. Ilustrační foto.

Reklama

Zelenější přístup může pomoci firmám s jejich podnikáním. Stále více společností ale přistupuje ke greenwashingu, který je staví do ekologičtějšího světla, i když jejich aktivity šetrné nejsou. Nová platforma chce zavést pořádek.

Článek

Stockholmský start-up Normative, za nímž stojí společnost Google, tvrdí, že jeho sledovač emisí uhlíku může pomoci skoncovat s takzvaným greenwashingem. Termín se používá v momentě, kdy společnost prezentuje sebe sama jako ekologicky zaměřenou či zodpovědnou firmu, i když ve skutečnosti pro klima příliš nedělá, a jde tedy spíše o marketingovou strategii společnosti.

Jsme v otevřené válce s greenwashingem.
Kristian Ronn, generální ředitel a spoluzakladatel Normativu

Normative tvrdí, že jejich platforma může společnostem pomoci vypočítat skutečnou ekologickou stopu, a vyhnout se tak oklamávání veřejnosti.

Ekologický přístup láká zákazníky

Podle Kristiana Ronna, generálního ředitele a spoluzakladatele Normativu, je nedostatečné vykazování emisí skleníkových plynů zásadním problémem. „Jsme v otevřené válce s greenwashingem,“ řekl Ronn pro server CNBC.

Klimatická krize se v poslední době nebere na lehkou váhu. Některé podniky proto podnikají kroky, prostřednictvím kterých se snaží působit co nejvíce „zeleně“. Ale ne všechna jejich rozhodnutí mají reálný dopad, což vede k obavám, že se otázka životního prostředí využívá spíše pro přilákání zákazníků.

„Podniky jsou velkými znečišťovateli. Jsou zodpovědné za dvě třetiny celkových emisí,“ uvedl Ronn. Dodal, že společnosti musí zohlednit uhlíkovou stopu a zmírnit ji. „Co se dá naměřit, jde i napravit,“ podotkl generální ředitel Normativu.

Spalování fosilních paliv je sice hlavní hybnou silou klimatické krize, ale závislost světa na energetických zdrojích, jako je ropa a plyn, se v příštích desetiletích ještě dost možná prohloubí.

Ronn tvrdí, že společnosti nemají v současné době povinnost měřit svou uhlíkovou stopu. Některé se sice snaží, obecně ale jejich metody nejsou efektivní a data jsou mnohdy zkreslená. „V rámci společností neexistují žádné mechanismy, které by zajišťovaly úplnost informací,“ vysvětlil.

Start-up podporuje i Google

Platforma Normative si proto klade za cíl analyzovat všechny transakce v účetních systémech společností, včetně účtů za energie, služební cesty, nákupy surovin a mnoha dalších drobných položek, které by firmy spíše ignorovaly.

„Naše posedlost tím, že nahrajeme každou jednotlivou fakturu, kterou společnosti mají, znamená, že ve skutečnosti dojde k celkovému srovnání skleníkových plynů. Porovnáme vlastně jablka s jablky,“ řekl Ronn, který je přesvědčený, že tato metoda dodá relevantní údaje o emisích uhlíku.

Společnost Normative, která na začátku tohoto měsíce získala od investorů dalších deset milionů eur, tvrdí, že může podnikům pomoci na jejich cestě k nulovým emisím.

Švédský start-up, založený před sedmi lety a podporovaný mimo jiné miliardářským investorem Chrisem Saccou, účtuje stovkám firem včetně francouzské banky BNP Paribas přístup ke svému softwaru, přičemž sazby závisí na velikosti zákazníka.

Přibližně tucet techniků společnosti Google pomáhá Normativu s vytvořením bezplatné verze softwaru. Inženýrská podpora kalifornského giganta přišla poté, co Google na začátku tohoto roku podpořil Normative jedním milionem eur prostřednictvím své filantropické části Google.org.

Minulý týden společnost Google oznámila, že svým cloudovým zákazníkům sdělí emise uhlíku z jejich používání cloudu. Microsoft udělal totéž pro zákazníky Azure a spustil funkci „Emission Impact Dashboard“. Pozadu není ani OSN, která spustila kalkulačku uhlíkové stopy, která je zaměřena na jednotlivé domácnosti.

Reklama

Doporučované