Hlavní obsah

Fotbal se nehraje, tak se přešlo na ten virtuální. Diváků přibývá

Foto: Profimedia.cz

eSport v posledních letech sleduje stále více diváků. Profesionální hráči díky tomu vydělají miliony.

Reklama

Fotbal a sport obecně teď téměř na celém světě umlkly. Fanoušci tak sledují alespoň virtuální zápasy profesionálních počítačových hráčů. Ti vydělávají miliony a reprezentují ty nejlepší týmy na světě. Zapojily se i české kluby.

Článek

Fanoušci fotbalu po celém světě trpí, pokud tedy nemají oblíbený tým v angolské, běloruské, hongkongské či burundské lize. To jsou totiž jedny z mála soutěží, které ještě nemoc COVID-19 nepřerušila či úplně nezrušila. Milovníci hry s „kulatým nesmyslem“ tak přicházejí na chuť tradičnímu sportu v obměněné podobě, a to té virtuální. Svět eSportu tak v posledních dnech nabírá na popularitě, strmě stoupá sledovanost virtuálních fotbalových zápasů.

Velkou zásluhu na vzestupu eSportu mají zejména velké světové kluby. Jednotlivé týmy vkládají do svých hráčů miliony ročně a rozhodně nešetří ani v reklamě. Hráči se pro klub stávají zároveň cestou k mladším divákům, které mohou skrze virtuální platformu jednoduše oslovit. Svoje kluby reprezentují na velkých turnajích, které v průběhu sezony zhlédne neuvěřitelných 100 milionů diváků.

Foto: Profimedia.cz

Finále eMistrovství světa v londýnské hale O2.

Vlastní eSportové týmy má hodně světoznámých klubů reálného fotbalu. FIFA hráči tak na turnajích běžně reprezentují kluby jako jsou Ajax Amsterdam, Paris Saint Germain, Manchester City, West Ham či AS Řím. Stejně jako fotbalisté mají s klubem podepsanou smlouvu a pobírají měsíční plat. Ten se ještě nepohybuje ve stejných částkách, jako berou hvězdy PSG nebo Manchesteru City, v budoucnu to ale rozhodně není vyloučené.

Tím spíše, když eSport zjevně čeká zářivá budoucnost. Pokud porovnáme vývoj FIFA eSportu v posledních letech z hlediska financí, mají se profesionální hráči na co těšit. Od roku 2015 se výdělky hráčů z turnajů začaly rapidně zvyšovat. Jen za dva roky se výhry v průměru zvýšily o více jak 850 %, z původních zhruba 180 tisíc korun, na 1,8 milionu korun.

Do konce roku 2020 se předpokládalo, že absolutní špička FIFA eSport profesionálů bude mít měsíční příjem větší než 70 % hráčů v anglických ligových soutěžích. Ty zahrnují Premier League, Championship, League One a League Two. Výdělky světové eSport špičky by měly převyšovat i plat hráčů v anglické Championship, tedy druhé nejvyšší ligy.

FIFA eSport těží i ze zapojení mezinárodních fotbalových organizací do „virtuálního dění“. Pravidelně velmi dobře dotované turnaje pořádá FIFA. Již tradiční velkou akcí bývá eMistrovství světa, kterého se účastní 32 nejlepších hráčů. Rozdíl výhry mezi prvním a posledním, tedy 32. místem na světě, je ale propastný. eMistr světa dostane více než 6 milionů korun, oproti tomu poslední hráč turnaje si přijde na pouhých 18 tisíc korun.

Foto: Profimedia.cz

Vítěz eMistrovství světa ve hře FIFA v roce 2019 Němec Mohammed „Mo Auba“ Harkous.

FIFA eSport v Česku

Nová doba ale neminula ani tuzemskou fotbalovou scénu. Do zatím příliš neprozkoumaného virtuálního světa se vydala jako první pražská Sparta. Letenský celek založil vlastní tým AC Sparta eSports už v roce 2018. V současné době čítá hned čtyři profesionální hráče herní série FIFA.

„eSports je obor, který se rychlým tempem rozjíždí po celém světě a jeho důležitou součástí jsou i fotbalové kluby. Chceme, aby Sparta v tomto odvětví, podobně jako v mnoha dalších, udávala v rámci České republiky trend. Právě proto jsme se rozhodli založit svůj profesionální tým, který nás bude reprezentovat na domácích i světových turnajích,“ vysvětlil marketingový ředitel AC Sparta Praha Kamil Veselý.

Netrvalo to dlouho a ke Spartě se přidaly i další kluby. Vlastní eSportový profesionální tým mají například Teplice, plzeňská Viktoria, Bohemians 1905 a nově také pražská Slavia. „Sešívaní“ založili vlastní eSportový tým na konci března - a to v reakci na současnou situaci.

„Klub si uvědomuje významnou roli nových trendů jak ve společnosti, tak i ve světě sportu a rozhodl se po vzoru předních světových klubů přidat do dynamicky rozvíjejícího světa eSports. Vstup je načasován i s ohledem na aktuální karanténní situaci, protože bychom rádi fanouškům v těchto náročných dnech přiblížili Slavii více alespoň tímto způsobem,“ uvádí klub na oficiálních webových stránkách.

Česká scéna se zatím s tou mezinárodní měřit nemůže. Domácí hráči zatím nedosahují takových kvalit, aby se dokázali kvalifikovat na ty nejlepší turnaje. Z toho plynou i menší výdělky eSport hráčů v Česku v porovnání se světem. „Pokud má člověk vyšší výdaje, tak se jen hraním v Česku neuživí. Já mám to štěstí, že hraní kombinuji se streamováním FIFY pro fanoušky a díky tomu se tím živit můžu,“ prozradil Jan Hradil, hráč AC Sparta esports.

FIFA eSport scéna se ale v tuzemsku rozrůstá a tak vznikají i další zajímavé projekty. Jedním z nich je i eLiga. Ta dala dohromady všech 16 klubů nejvyšší fotbalové soutěže. Každý z klubů si vybral dva zástupce, kteří poté reprezentovali jeho barvy na finálovém dni. Historicky prvním mistrem eLigy se stala plzeňská Viktoria.

Právě „Viktoriáni“ byli součástí i zajímavého FIFA projektu posledních dní, který je spojil společně s pražskou Spartou. Kluby mezi sebou měly odehrát vzájemný zápas v rámci ligy v polovině března. Vzhledem k okolnostem se ale utkání odložilo, a kluby tak alespoň uspořádaly zápas na „virtuálním“ trávníku. Akce měla u fanoušků velký úspěch. Zápas nakonec vyhrála Viktoria Plzeň v poměru 5:3 na zápasy.

Reklama

Doporučované