Video z akce, jejímž smyslem bylo symbolicky podpořit obyvatele Česka ve složité době, najdete v odkaze pod fotogalerií. V té si můžete do detailu prohlédnout nadčasový dolnoplošník Lockheed L-10 Electra z poloviny 30. let 20. století, který kněze vynesl do oblak.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Den před 17. listopadem odstartovalo z pražského letiště Točná legendární letadlo Jana Antonína Bati s knězem a převorem kláštera Pražského Jezulátka Pavlem Polou na palubě, který během letu pronesl modlitbu za lidskou sounáležitost.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy „Myšlenka na přelet se zrodila při debatách o příběhu tohoto výjimečného letadla,“ uvedl režisér projektu David Sís. „Let Electry vnímáme jako symbol – s ohledem na těžkou situaci, ve které se Česká republika aktuálně nachází, i na fakt, že letos poprvé není možné oslavit svátek demokracie v ulicích.“
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Dvoumotorový dolnoplošník z poloviny 30. let 20. století zaujme svojí celokovovou elegancí.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Unikátní je rovněž minulost stroje.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Tento konkrétní model Lockheed L-10 Electra s výrobním číslem 1091 byl původně určený pro americkou pilotku Amelii Mary Earhartovou.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Měla s ním v roce 1937 uskutečnit let okolo světa, během kterého nakonec beze stopy zmizela.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Earhartová ovšem nakonec musela použít jiný stroj, protože letoun s číslem 1091 místo ní získal nedočkavý podnikatel Jan Antonín Baťa.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Ten během své služební cesty kolem světa nouzově přistál v Chicagu a nutně potřeboval pro zbytek cesty jiné letadlo.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Svou cestu s Lockheed L-10 Electra dokončil Baťa 1. května 1937 přistáním na letišti v Otrokovicích. Stroj se následně podařilo dostat před nacistickou okupací ze země.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Během druhé světové války sloužil jako cvičný a transportní letoun pro Kanadské královské letectvo.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Po válce vystřídal v cizině 11 soukromých majitelů a dvakrát musel nouzově přistát.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy V roce 2009 letadlo získal podnikatel Ivo Lukačovič (majitel firmy Seznam.cz a vydavatel Seznam Zpráv, pozn. red.), díky kterému se také stroj vrátil zpět do České republiky.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Od roku 2015 má zrestaurovaná a plně funkční Lockheed L-10 Electra svůj domov v Leteckém muzeu na pražském letišti Točná.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Vyjasní se? Šéfkameraman TV Seznam Lukáš Roganský měl na starosti přenos celé akce.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Režisér projektu David Sís ukazuje, jak si let představuje, s maketou Electry.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Electra byla „Gulfstreamem“ své doby, shodují se fandové.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy O vzletu Electry natáčí Televize Seznam dokument.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Krátce před odletem. S převorem kláštera Pražského Jezulátka Pavlem Polou dělala na Točné rozhovor novinářka Sabina Slonková.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy V předvečer výročí 17. listopadu má jeho modlitba nad hlavním městem připomenout nutnost lidské sounáležitosti a vyjádřit podporu všem nemocným či ohroženým epidemií covidu-19.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Vyleštěný plášť letadla se kovově leskne, vrata hangáru se otevírají a letadlo vyjíždí pod zataženou oblohu.
Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy Z roztrhaných mraků vysvitne slunce, rozeřvou se dva motory a během několika okamžiků se Electra odlepuje od trávníku.