Článek
Závody se na starém Masarykově okruhu jezdily už od roku 1930. Fotografie pochází z úseku pod současnou dálnicí D1.
Původní okruh byl sestaven dělníky za necelý půlrok ze tří normálních silnic na trase Bosonohy – Nový Lískovec – Pisárky – Kohoutovice – Žebětín – Ostrovačice – Veselka – Bosonohy a měřil něco málo přes 29 kilometrů.
Okruh, který máme dnes spojený nejčastěji se seriálem MotoGP, je však mnohem mladší. Byl vybudován v letech 1985–1987 v Podkomorských lesích, které se nacházejí „uprostřed“ původní trasy silničního okruhu.
Trať projektoval Jaroslav Suchý, povoláním silniční inženýr. V sobotu 18. července 1987 se na okruhu uskutečnil první závod, který v Brně odstartoval novou éru.
Okruh od té doby navštívila řada významných osobností motorsportu. Zde na archivní fotografii například legenda F1 Niki Lauda.
Záměr byl, aby na okruhu jezdily i formule. Ale kvůli pozdnímu dokončení okruhu přeskočila v kalendáři Československo Velká cena Maďarska – a tam mistrovství dodnes zůstalo.
Velká cena Brna je známá velkým množstvím přírodních tribun, ve kterých si diváci staví vlastní posezení.
Zajímavostí je, že na okruhu získala své první vítězství (v kubatuře do 125 kubických centimetrů) dnes již legenda MotoGP Valentino Rossi.
Traťoví komisaři při přestávce mezi závody.
Okruh v současnosti hostí mnoho soukromých závodů jako zde na fotografii Boss GP.
Město, majitelé a pořadatel závodů MotoGP se dlouhodobě pohybují na hranici trpělivosti všech zúčastněných.
Každoročně zvyšující se zalistovací poplatek závodů a jeho úhrada jsou již pravidelně předmětem sporů.
Ukázalo se však, že pro společnost Dorna Sports byly poslední kapkou stížnosti závodníků na kvalitu povrchu v posledním závodě.
Poslední velká rekonstrukce povrchu proběhla mezi sezonami 2007 a 2008.
Španělský promotér Carmelo Ezpeleta, kterému společnost pořádající závody patří, k tomu uvedl: „Proto jsme se rozhodli do kalendáře mistrovství světa Brno nedat. Uvidíme, zda tam trať opraví. Pokud ne, pojede se v tom termínu rezervní Grand Prix.“
Spolek města a kraje, financovaný výhradně z veřejných rozpočtů, má podle uzavřených smluv opravu povrchu zaplatit.
Budoucnost Velké ceny MotoGP v Brně je tedy nejistá a díky politice jednotlivých aktérů je docela možné, že už není žádná.