Hlavní obsah

Globální krize nám pomohla. Tržby rostou každý rok až o osm procent, říká šéfka Amway

Pořad Ženský byznys Petry Krmelové s hlavním hostem Ildiko Dikošovou, generální ředitelkou Amway pro ČR a SR.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Hostem pořadu Ženský byznys Petry Krmelové byla Ildiko Dikošová, generální ředitelka Amway pro Česko a Slovensko. Vystudovaná chemička, která pracovala 6 let jako laborantka zemědělského ústavu na Slovensku, je s jednou značkou spojena 24 let. A z toho 14 let na nejvyšším manažerském postu.

Článek

Přestože se jí nevyhýbají lukrativní pracovní nabídky, zatím nic nemění. „Dostávám nabídky tak dvakrát ročně, ale zůstávám věrná jedné značce,“ říká Ildiko Dikošová. Ta od začátku roku působí i v Maďarsku, Slovinsku a Chorvatsku, zajišťuje tedy ve firmě 5 zemí. Nositelka maďarského křestního jména je vděčná, že ji maminka naučila její rodný jazyk. Znalost je jí právě vhod na jednom z nových trhů, které má na starost. „Česko a Maďarsko má objemově podobný obrat, jen v Maďarsku je meziroční obrat větší, skoro 12 %, v Česku je to 5 %.

Místo čističe na nádobí pleťová maska

Amway, která celosvětově zaměstnává 16 tisíc lidí a jen v Evropě 1 100, má vlastní vývoj a výzkum čítající necelou tisícovku vědců. I kosmetické novinky tak procházejí jejich rukama a mikroskopy. Firma ročně uvede na trh přibližně 3 větší novinky. „Naposledy personalizované sérum, které si žena sama namíchá doma na míru podle její pleti. Teď chystáme podobné masky, také personalizované, ty přijdou do konce roku,“ odhaluje plány společnosti Ildiko Dikošová s tím, že příští rok to budou určitě doplňky stravy: „Nedokážu ale říct, kterým směrem to přesně půjde,“ dodává. Trendy prodeje jsou podle ní wellness výrobky, produkty v oblasti krásy a životního stylu včetně zdravé kuchyně. Mezi značky, které Amway vlastní, patří řada doplňků stravy Nutrilite, kosmetické výrobky Artistry, nápoje XS Power Drink či výrobky péče o domácnost Amway Home.

Pošramocená pověst z 90. let ji netrápí

„Teď se nejvíc soustředíme na oblast krásy, protože z 90. let nás lidé znají asi jen kvůli čisticím prostředkům, takže teď se snažíme zaměřit na kosmetiku,“ vysvětluje směřování světové jedničky v přímém prodeji generální ředitelka firmy. Na otázku, zda ji trápí pošramocená pověst osobního prodeje z 90. let, odpovídá, že ne. „Netrápí. Posledních 5 let máme nárůsty obratu, každý rok máme o 2–3 tisíce více obchodních partnerů, mladí lidé už dnes nevědí o Amway z 90. let. Museli by se zeptat svých rodičů, padesátníků, kteří by třeba věděli,“ říká Dikošová, která působila donedávna zároveň v čele Asociace osobního prodeje.

Amway

Velikost: světová jednička v přímém prodeji

Tržby: 8,8 miliardy USD v roce 2018

Rok založení: 1959 v USA

Host magazínu Ženský byznys: Ildiko Dikošová, generální ředitelka Amway pro ČR a SR

(v Amway působí od roku 1995, generální ředitelkou je od roku 2005, vdaná, má 2 děti)

„Tam jsme to hodně řešili, šli jsme cestou edukace. Zaměřili jsme se na seniory, vysvětlovali jim, jaký je rozdíl mezi firmou přímého prodeje, která ctí nebo nectí etický kodex, a také že si ho mohou i přečíst. V rámci Asociace osobního prodeje máme 8 firem, tržby celosvětově, evropsky i v tuzemsku rostou každoročně od 2 do 8 procent,“ brání pověst této formy cesty zboží k zákazníkům bývalá předsedkyně organizace. Kultura prodeje se podle ní zvedla: „Prodejci jsou školeni, jak mají vystupovat, tady jsme udělali obrovský kus práce. Věnujeme se jim, naši obchodníci mají možnost se vzdělávat, školíme je,“ říká.

E-shopy nás neohrožují, krize nám pomohla

Ani doba e-shopů a hypermarketů na každém rohu generální ředitelku lídra trhu netrápí. „Tento způsob má stále své kouzlo, každý si vybere formu, která mu vyhovuje, kompletní servis. Navíc jsme všichni už také přešli na online stránky, takže také si většina zákazníků u nás nakupuje přes online shop, tudíž svým způsobem jsme také e-shop,“ tvrdí Ildiko Dikošová s tím, že se dokonce neobává ani zpomalení ekonomiky, která je citelná třeba v Německu – na němž je naše malá otevřená ekonomika závislá. Nebojí se ani případné hlubší krize: „Podle mě ekonomická krize pomáhá firmám osobního prodeje – protože tady mají možnost si lidé přivydělat, každý si může zvolit, zda se tomu věnovat na poloviční úvazek či naplno. Ekonomická krize nám pomohla, přišlo k nám víc lidí,“ vypočítává.

Reklama

Doporučované