Hlavní obsah

Glosa: Akční slevy, náš volební program pro 21. století

Martin Čaban
Komentátor
Foto: Shutterstock.com

V lázních, i těch Mariánských, je díky vládním poukazům živo.

Reklama

Letáková mentalita prorůstá z krizového politického řízení do mainstreamu. To může být nebezpečné.

Článek

V lázních je narváno už dnes a bude ještě víc. Pokud se na vás nedostane nebo pokud se vám lázeňský pobyt nebude líbit kvůli tomu, že na promenádě není k hnutí, může za to – samozřejmě – Brusel. Tam totiž ministryni pro místní rozvoj Kláře Dostálové právě notifikovali rozšíření programu COVID-Lázně.

Kšeft lázním přejme, i když dodnes není úplně jasné, čím si zrovna tenhle segment turistického ruchu vysloužil exkluzivní zacházení. Původně se na vládě uvažovalo o univerzálních „dovolenkových“ voucherech uplatnitelných všude možně od hotelů přes lázně po restaurace – prostě podpora poptávky v cestovním ruchu, který v koronakrizi dostal opravdu těžkou ránu. Nakonec vyhrály jen lázně.

Poukázkový systém vládní pomoci není českou raritou. Státní dovolenkové vouchery mohou využít Poláci či Slovinci, sicilská vláda dokonce nabízí turistům, že jim proplatí část ceny letenky a každou čtvrtou noc v tamních hotelích. Budiž, velká krize je velká krize a taková si žádá netradiční opatření.

Je ale potřeba dávat pozor, aby se poukázková mentalita nepřelila do mainstreamu politického boje. Že takové nebezpečí reálně hrozí, ukazuje případ z Pardubického kraje. Tady se bude o post hejtmana ucházet Martin Kolovratník, poslanec a dopravní expert hnutí ANO, jehož Andrej Babiš při hledání nového ministra dopravy přehlédl jako širé lány a dal funkci radši jako vedlejšák Karlu Havlíčkovi.

Kolovratník, který je jinak velkým propagátorem vysokorychlostních tratí a twitterových emoji s vypracovaným bicepsem, nejprve na začátku července slíbil svým voličům, že když uspěje v krajských volbách, dá každému 500korunovou poukázku na dovolenou právě na Pardubicku. Ohlas zřejmě nebyl dost velký, a tak o měsíc později Kolovratník přitvrdil. Každému nejen pětistovku na dovolenou, ale také 4000 korun na nákup elektrokola. A ať jich je v kraji deset tisíc!

Jistě, hranice mezi ekonomickým zvýhodňováním některých voličských skupin, což je standardní politický nástroj ve stranickém boji, a nestoudným populistickým uplácením voličů, jak jej předvádí Kolovratník, je celkem tenká, ale není těžké ji najít. Mají-li daňoví poplatníci dotovat například zvýšené důchody penzistům nebo vyšší platy lékařům či učitelům, lze za tím při všech polemikách najít jakýsi vyšší smysl od mezigenerační solidarity po zvyšování kvality státem garantovaných služeb.

Pokud se ovšem mají daňoví poplatníci skládat na elektrokola pro deset tisíc vybraných obyvatel Pardubického kraje, žádný vyšší smysl v tom není. Je to prostá zpráva „volte mě – dostanete 4500 korun; blbý, kdo dává, blbější, kdo nebere“. A to už je čirý populismus.

Pokud si česká politika zmíněnou tenkou hranici nepohlídá a kolovratníkovská strategie získá navrch, změní se politické volební programy definitivně ve slevové letáky, jaké známe ze supermarketu. A ne, neříkejte, že už to tak je. Může být mnohem hůř. Podívejte se do Pardubic.

Reklama

Doporučované