Hlavní obsah

Glosa: Je libo exotický výlet? Cestujte do cizích sociálních bublin

Foto: Seznam Zprávy, Seznam Zprávy

Dezinformace a konspirace zdaleka nešíří jen profesionální trollové.

Reklama

Článek

Přestože celý svět momentálně ovládá nervozita z amerického souboje, na malou chvíli zabrusme do tématu, které je pro krajinu nám nejbližší podobně palčivé jako volba dalšího prezidenta ve Spojených státech pro globální politiku.

Ani my Češi se totiž nevyhýbáme zápasu, který může výrazně ovlivnit budoucnost naší společnosti. Naším nepřítelem v něm je zoufale nízká důvěra v tradiční média a příklon k dezinformacím, případně konspiračním teoriím.

Přestože v době pandemie po sobě závadné informace zanechávají obrovské škody, odsouvá se tento problém na druhou, ne-li třetí kolej. Politici ho vytahují, jen když se chtějí blýsknout. Smutné je ovšem zjištění, že v covidové éře nejde už „jen“ o hledání tolik vysmívané pravdy. V sázce jsou tentokrát i životy lidí doplácejících na smršť zcela nesmyslných zpráv.

Posledních pár týdnů jsem se díky prolomení algoritmu Facebooku dostala k ryzím myšlenkám těch, kteří věří konspiračním teoriím i jiným druhům dezinformací a šíří je po internetu s přáním, aby se takové zprávy dostaly k co největšímu počtu lidí.

Myšlenky, že dezinformace šíří výhradně trollové a zhrzení, utlačovaní bílí muži, kteří pro svou zlobu usedli k počítači a konají zlo, jsou liché. Tenhle problém se týká každého z nás – všichni máme v blízkém okolí alespoň jednoho člověka, který věří bludům o koronaviru nebo globálních spiklencích.

Dvě minuty

Pravidelné autorské glosy osobností Seznam Zpráv. Názory, postřehy, komentáře. Ve dvou minutách, v textu a zvuku, každý všední den.

Dvě minuty můžete poslouchat i v Apple Podcasts, Spotify a dalších podcastových aplikacích.

Archiv všech glos najdete tady, podcasty a další audio Seznam Zpráv tady.

Na dobrodružné cestě temnými zákoutími Facebooku jsem narazila hlavně na „obyčejné“ pěšáky, tedy v zásadě milé lidi různého pohlaví, věku i vzdělání, kteří z mnoha důvodů nedůvěřují tradičním médiím a realitu hledají v senzačních titulcích obskurních webů a videí. Počínaje zprávami o očipování všech lidí a konče tajnou válkou mocností.

Po odvysílání reportáže „My, (ne)důvěřiví“ mi jeden z diváků napsal, že chce pomoci s bojem proti dezinformacím a že se hlásí do pomyslné služby. Ať už prý něco vymyslím. Těžký úkol.

Jedna drobnost mě ale přece jen napadla: zkusme všichni cestovat sociálními bublinami. Na Facebooku, v sousedství, ve frontě před kasou, na pracovišti. Je to podobně osvěžující jako brouzdat ulicemi v zahraničí a přemýšlet, jak asi žijí tamní obyvatelé.

A kdo jako první při cestování narazí na reálného Billa Gatese, připravujícího třetí světovou válku, dostane od fanatických konspirátorů zlatého bludišťáka za vytrvalost.

Reklama

Doporučované