Hlavní obsah

Glosa Jiřího Přibáně: Kompromis není neslušné slovo

Záhady Josefa Klímy: Sociolog Jiří Přibáň glosuje brexit a umění kompromisu.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Sociolog a uznávaný vysokoškolský pedagog se ve své glose věnuje nekonečnému příběhu z Britských ostrovů – brexitu.

Článek

„Všichni se dívají na Británii a říkají si, jestli se britská demokracie neocitla v ohrožení. Vždycky na to odpovídám, že o britskou demokracii strach nemám,“ říká na úvod své glosy Jiří Přibáň.

Britové podle něj prožívají něco, co by se dalo označit spíš za krizi politické třídy, která se není schopna dohodnout. Velká Británie totiž nezná suverenitu lidu. Zná pouze suverenitu parlamentu. Parlament rozhoduje o všem, ale přitom názor lidu nebo veřejnosti je také velmi ctěn. „A došlo vlastně ke sporu mezi demokracií zastupitelskou, což je parlament, a demokracií přímou, kterou je rozhodnutí v referendu. Najednou se politici marně již mnoho měsíců snaží nezpochybnit výsledek referenda, nezpochybnit hlas lidu, ale současně nalézt řešení, které by bylo výhodné pro všechny. A ono se ukazuje, že demokracie nepřináší výhody pro všechny, ale že se dělí na většiny a menšiny – a že když se někdo ocitne v menšině, tak to může cítit jako těžkou křivdu,“ pokračuje Přibáň.

Sám se spíše obává o to, aby neschopnost politické třídy domluvit se, ať už ve Westminsteru, nebo v Bruselu, nenastartovala příští ekonomickou recesi. „Potom se nebudeme ptát, kdo za to může, ale odnese to myšlenka jednotné Evropy, ale současně i dlouhá ústavní tradice v Británii,“ myslí si Jiří Přibáň.

Hlavním principem, podle kterého by teď měli politici jednat, je ochota podrobit se kompromisu. „Ale kompromis zní mnoha lidem i v Británii i na kontinentu jako nějaké neslušné slovo. Bohužel,“ uzavírá Přibáň.

Celou glosu si můžete pustit v úvodním videu. Je součástí pořadu Záhady Josefa Klímy, který můžete v premiéře sledovat na Televizi Seznam každou neděli od 21:15.

Jak naladit Televizi Seznam u vás doma? Praktický návod ZDE.

A můžete nás sledovat také na Facebooku.

Reklama

Doporučované