Hlavní obsah

Glosa: Nafta za 24 a bude líp. Užijte si to, dokud je čas

Foto: Seznam Zprávy, Getty Images

Vysoká těžba, slabá poptávka a stabilní kurz koruny, to je pro řidiče příjemná kombinace.

Reklama

Článek

Covid-19 s sebou nese druhou vlnu krize, propad ekonomiky znamená menší spotřebu, ta zase menší dopravu, a vy tak dnes můžete na totemech některých benzinek vidět i cifru 24 korun za litr nafty.

Volební dostihy jsou za námi, takže se můžeme vrátit k tomu hmatatelnějšímu – covidu-19 a jeho dopadům do ekonomiky. Nový americký prezident nastupuje v době, kdy Spojené státy patří k největším exportérům ropy na světě. Díky (nebo kvůli) těžbě z břidlic. Znaménko si doplňte podle svého zeleného smýšlení.

Faktem ale je, že USA dodaly v září do Číny meziročně sedmkrát více ropy a na tradičním asijském trhu pro OPEC střídají Irák. Věc, které Joe Biden může ještě napomoci. Končí také sezona hurikánů, takže Amerika dále zvyšuje svou produkci a zároveň se obnovuje export z Libye, jejíž přístavy byly zničené válkou.

Jinak řečeno – na trhu je ropy víc, než by bylo kartelu OPEC milé.

K tomu připočtěte druhou vlnu covidové nákazy. Ta přes všechno nadávání na českou vládu prostupuje jen s mírným zpožděním celou Evropou a nevyhne se samozřejmě ani povolebním Spojeným státům. Covid-19 s sebou nese druhou vlnu krize, propad ekonomiky znamená menší spotřebu, ta zase menší dopravu, a vy tak dnes můžete na totemech některých benzinek vidět i cifru 24 korun za litr nafty. Benzin je jen o korunu dražší.

Dvě minuty

Pravidelné autorské glosy osobností Seznam Zpráv. Názory, postřehy, komentáře. Ve dvou minutách, v textu a zvuku, každý všední den.

Dvě minuty můžete poslouchat i v Apple Podcasts, Spotify a dalších podcastových aplikacích.

Archiv všech glos najdete tady, podcasty a další audio Seznam Zpráv tady.

Tím nejlepším barometrem skutečných cen na trhu je přitom síť čerpaček Tank Ono. Stojí za ní bratři Ondrové, kteří první pumpu otevřeli v roce 1994 v Plzni, přežili divoká devadesátá léta, kdy se o jejich kvalitě a podnikání říkalo ledacos, ale dnes patří k největším hráčům na trhu. Mají jednoduchou strategii. K nakoupenému benzinu či naftě přirazí maximálně korunu a sázejí na co největší prodej. Když tedy minulý pátek vyhlásili, že nafta stojí 23,90 Kč, a vy ji dnes na dálnici natankujete za 30 korun, vězte, že pumpařům dáváte vydělat zhruba sedm korun na litru.

Kromě marže je nutné se ještě podívat na kurz koruny a dolaru, protože s ropou se odjakživa obchoduje v dolarech. Ten je teď poměrně příznivý. Dolar sice není za 18 korun jako před deseti lety, ale také už není za 26 korun jako na jaře.

Co to všechno dohromady přinese?

Vysoká těžba, slabá poptávka a stabilní kurz koruny potlačí ceny benzinu i nafty stále níž. Možná si vzpomenete, že při vrcholící krizi v roce 2009 jsme tankovali litr za 23 korun, čímž jsme se vrátili někam na počátek devadesátek, ovšem s podstatně lepšími platy. A tahle krize je hlubší už teď.

To je ale také konec dobrých zpráv ze světa benzinu. Ceny pohonných hmot mají totiž ještě jednu podstatnou složku – spotřební daň a DPH. Teď jen stačí, abychom si připomněli rekordní schodek státního rozpočtu a následný logický hlad státu po vybírání. Když teď tolik rozhazuje. Růst nepřímých daní, kterému se nikdo z nás nevyhne, je jen otázkou času. Škoda, že nejde natankovat do zásoby.

Reklama

Doporučované