Hlavní obsah

Google má v Česku miliardové tržby, daň z nich zaplatil jen pár milionů

Ilustrační snímek.

Reklama

aktualizováno •

Google zaplatil za rok 2017 daně ve výši něco málo přes osm milionů korun, tržby v Česku přitom činily zhruba 5 miliard korun. Většinu ale přiznává v Irsku.

Článek

Google odvedl za loňský rok v České republice daně ve výši zhruba 8,2 milionu korun. V roce 2017 tu přitom internetový gigant vydělal podle odhadů okolo 5 miliard korun, upozornil server Borovan.cz.

Server zároveň nabídl srovnání. Česká internetová jednička Seznam.cz, jejíž zprávy čtete, má srovnatelné příjmy, do státní kasy však odvedla vloni 240 milionů korun, uvedl Borovan.cz.

„Platíme všechny v současné době zákonem předepsané daně a dodržujeme daňovou legislativu v každé zemi, ve které působíme,“ vysvětlila pro Seznam Zprávy mluvčí české a slovenské pobočky společnosti Google Alžběta Houzarová.

Google má evropskou centrálu v Irsku, oblíbené firemní destinaci kvůli daňovým úlevám. A proto většinu tržeb přiznává právě v Dublinu.

„Podobně jako jiné nadnárodní společnosti, i my platíme valnou většinu daní z příjmů právnických osob ve své domovské zemi. Posledních deset let se naše efektivní zdanění pohybuje na úrovni 26 procent. V Česku se angažujeme v mnoha projektech a dlouhodobě podporujeme růst místního online ekosystému,“ tvrdí Houzarová.

Evropa se snaží daně narovnat

Odvádění nízkých daní v místě vzniku tržby není novinka – u Googlu a dalších amerických firem jako Facebook, Apple či Amazon jde o zavedený postup. Útočiště v Evropské unii hledají americké společnosti kvůli vysoké sazbě korporátních daní v USA, kterou nijak zásadně nesnížila ani loňská reforma Donalda Trumpa.

Podle serveru iHned.cz na situaci kromě Irska profitují i další evropské „daňové ráje“ jako Nizozemsko nebo Malta.

Evropská unie na nerovnoměrné odvádění daní zareagovala na jaře, kdy vznikl návrh, aby mimoevropští technologičtí giganti odváděli tříprocentní daň přímo v zemích, kde profitují z reklamy a internetových služeb. Stejně by EU chtěla postupovat i u sociálních sítí, které vydělávají na osobních datech svých uživatelů. To by zahrnovalo i společnosti jako Airbnb a Uber.

Jednání o zavedení tříprocentní daně pro tyto společnosti přímo v zemi, kde peníze vydělaly, však stále není u konce. Několik členských států se proti návrhu ohradilo. Digitální daň byla předmětem i červnového summitu, EU ale zatím konečné řešení nenašla.

Srovnatelné příjmy, mnohonásobně víc do státní kasy

Nepoměr ve firemních odvodech je dobře vidět ve srovnání dvou gigantů, kteří si konkurují na tuzemském trhu. Podobně jako u společnosti Google se roční výnosy české internetové jedničky Seznam.cz vloni pohybovaly kolem 4 miliard korun. Firma Seznam ale odvedla třicetkrát vyšší daně.

„Společnost Seznam.cz, a. s. patří již od roku 2012 k subjektům s nejvyšší účastí při naplňování daňových příjmů veřejných rozpočtů v oblasti daně z příjmů právnických osob,” uvedla finanční ředitelka Seznam.cz Mirka Chadimová. „Mezi velké plátce patříme i v oblasti daně z přidané hodnoty, kdy jenom za rok 2017 jsme na této dani odvedli bezmála 600 milionů korun,” doplnila Chadimová.

Reklama

Doporučované