Hlavní obsah

Harrachovská sklárna otevřela muzeum i prodejnu skla, turisté ale zatím chybí

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Reklama

Rozvolnění koronavirových opatření umožnilo sklárně společnosti Novosad a syn v Harrachově na Jablonecku znovu otevřít muzeum i podnikovou prodejnu ve svém areálu.

Článek

„Turisté ale zatím v horách nejsou, zavřené jsou hotely i restaurace, chybí i autobusy s turisty, které do sklárny vozily cestovní kanceláře. V pondělí tak nepřišel jediný turista,“ řekl majitel František Novosad.

Rozvolnění koronavirových opatření umožnilo už od 3. května otevřít za přísných opatření návštěvníkům muzea a galerie, o týden později se mohly otevřít i dosud uzavřené obchody. V Harrachově to spojili a turistům areál otevřeli v pondělí. Novosad doufá, že už o víkendu by mohl být zájem větší, i když zatím sklárna nemůže kvůli koronavirovým omezením nabízet komentované prohlídky výroby, které každoročně do areálu lákají kolem 70 000 lidí. Přesto se chystají o víkendu otevřít na nádvoří pro návštěvníky i stánek s občerstvením.

Otevření muzea a prodejny znamená podle Novosada, že na tamní zaměstnance už nemůže čerpat dotace z programu ANTIVIRUS a platit je musí ze svého, přestože tržby nejsou. Hotové peníze, které přinášeli turisté, podniku citelně chybí. Majitel sklárny doufá, že další rozvolnění a oživení turistiky mu propad příjmů alespoň částečně vynahradí. „Loni přes léto jsme měli tržby rekordní,“ řekl. V posledních deseti letech dosahují měsíčně tržby od turistů kolem dvou až 2,2 milionu korun. „Loni přes léto to byly až tři miliony měsíčně, dost nám to pomohlo,“ dodal.

Harrachovská sklárna patří v Libereckém kraji k oblíbeným turistickým cílům. Před rokem 1712 ji založili na jilemnickém panství Harrachů, a je tak nejstarší fungující sklárnou v Česku a Evropě. Podnik vyrábí luxusní nápojové a užitkové sklo a křišťálové lustry. Součástí areálu, který zaměstnává bezmála 90 lidí, je také výtvarná dílna, minipivovar, pivní lázně a také hotel a restaurace, ty ale zatím zůstávají zavřené. Tržby se pohybují v posledních letech kolem 50 milionů korun, loni byly ale kvůli propadu návštěvnosti zhruba o čtvrtinu nižší.

Reklama

Doporučované