Hlavní obsah

Havlíček si pochvaluje opravy nádraží. Jde to pomalu, kritizuje NKÚ

Foto: Twitter Karel Havlíček

Karel Havlíček při slavnostním zahájení oprav českobudějovického nádraží.

Reklama

Státní organizace Správa železnic čerpala peníze na opravu nádraží v letech 2017 až 2019 pomaleji, než předpokládala, upozornil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).

Článek

Podle kontrolorů nebyly dostatečně připravené projekty a navíc se protahovala stavební a zadávací řízení. Na rekonstrukce a revitalizace osobních nádraží plánovala Správa železnic (SŽ, dříve SŽDC) vydat v letech 2017 až 2022 přes 8,8 miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury i z fondů Evropské unie.

„Ve skutečnosti ale čerpala SŽDC na rekonstrukce a opravy nádraží v letech 2017 až 2019 v průměru o 36 procent méně peněz, než kolik se předpokládalo,“ uvádí NKÚ.

Před několika dny si přitom ministr dopravy Karel Havlíček při slavnostním zahájení oprav českobudějovického nádraží investice do železničních budov pochvaloval. „Vyšší bezpečnost a komfort pro cestující, obnova historických objektů, zavádění nejnovějších technologií,“ uvedl Havlíček s tím, že letos stát do rekonstrukcí nádraží dá 2,1 miliardy korun a nyní se opravuje 63 výpravních budov.

NKÚ zároveň kritizuje Správu železnic za to, že si nestanovila konkrétní kritéria pro hodnocení ukončených projektů. „Prostředky na rekonstrukce a revitalizace nádraží sice zlepšily stav budov, Správa železnic ale nebude mít podle čeho hodnotit ukončené stavby,“ nelíbí se NKÚ.

Parametry, které si Správa železnic pro hodnocení stanovila, jsou totiž podle kontrolorů jen obecné, například zvýšení kultury cestování, pocitové hledisko cestujících nebo vybavenost budov.

NKÚ rovněž při kontrole 24 projektů oprav a rekonstrukcí nádraží, na které jsou plánovány výdaje přes jednu miliardu korun, zjistil několik dílčích nedostatků. Týkaly se například nedodržení smluvních podmínek, úhrady za činnosti, které dodavatel neprovedl, nebo uhrazení faktur vystavených na jiné období, než v jakém stavební práce skutečně proběhly.

„SŽDC také uzavírala dodatky ke smlouvám, kterými se navyšovala cena stavby, resp. prodlužoval termín dokončení, a to i několik desítek dnů poté, co měla být stavba podle smlouvy dokončena,“ kritizuje NKÚ.

Reklama

Doporučované