Hlavní obsah

Herec vyrábí roušky. Extravagancí reaguje na problémy dneška

Podívejte se na roušky s kamerou, chrámy nebo boxem na jídlo.Video: Jan Marek, AP

 

Reklama

Obličejová maska, která reaguje na hlas svícením, překládá nebo má zip, už tady byla. O tom, že kreativita může jít ještě dál, přesvědčuje svět herec a kostymér v jedné osobě, kterému pandemie vzala práci, fantazii však nikoliv.

Článek

Modré umělé květiny na Valentýna nebo zelená brčka jako chapadla koronaviru do „běžného“ pandemického dne. I takové motivy jsou k vidění mezi více než 170 experimentálními rouškami, které se kupí v jedné divadelní dílně v Hongkongu.

Kostýmní návrhář a herec Edmond Kok při vytváření svých výstředních obličejových masek myslel jak na tradiční příležitosti, tak na novinky vzešlé ze současné světové zdravotní krize. „Řekl bych, že každý kousek umění má původ v našich každodenních životech. Mnoho věcí z toho mého mě inspirovalo k tomu, abych dělal tyhle masky. Kupříkladu jsem viděl spoustu obrázků s koronavirem a těmi jeho hroty. Náhodou jsem měl mezi zbytky nějaké kousky, které jim byly podobné, tak jsem hned jednu vyrobil,“ vysvětluje.

Koronavirus, Velký bratr, plasty

Padesátiletý umělec přišel jako mnoho jeho dalších kolegů z oboru kvůli koronaviru o práci. Kreativita ho ale rozhodně neopustila, a tak se rozhodl vyrábět roušky, které by jednou mohly pandemii už pouze připomínat – možná v době, kdy bude opět navrhovat kostýmy a hrát na jevišti.

Do té doby se horlivě věnuje svému koníčku, který má jak kulturní, tak epidemiologický, environmentální i politologický přesah. Mezi jeho výtvory je třeba rouška s motivem thajských chrámů, jež obvykle platí za oblíbenou turistickou destinaci, bez níž se ovšem obyvatelé Hongkongu nyní musí obejít.

Další z obličejových masek poutá pozornost bezpečnostní kamerou, která ční z obličeje člověka jako nějaký futuristický, vševidoucí jednorožec, vždy kontrolující své stádo. Také má upozorňovat na zpřísněný dohled po přijetí nového bezpečnostního zákona, který byl v Hongkongu uveden v platnost v červnu. Podle kritiků omezuje míru autonomie města včetně svobody vyjadřování, na niž odkazuje další z roušek – tentokrát s rukou zakrývající nositelova ústa.

„Zvlášť rád bych zdokumentoval, jak se naše životy proměňují. Neřekl bych, že jde jenom o masky, které vytvářím, ale o masky, které Hongkongčané nosí a vypovídají o tom, co se nám stalo,“ dodává Kok.

Běžné nošení? Kdepak

Na mnohé ze svých netradičních roušek nepotřeboval divadelník žádné speciální předměty, které by neměl v dílně. Často si podle agentury AP vystačil s ústřižky od dřívějších designů kostýmů nebo s běžnými předměty pro denní užití.

Jedna z extravagantních obličejových masek je například z plastového boxu na jídlo z restaurace s sebou. Má lidem připomínat, že pandemie a proměna jejich chování, ač možná způsobená obavami z nákazy, znečišťuje životní prostředí.

Masky z dílny kostyméra a herce očividně nejsou určené k dennímu nošení, ale právě k symbolickému zdůrazňování problémů současnosti a k umělecké seberealizaci. Divadelník Edmond Kok díky nim sklízí úspěch především na své instagramové platformě pod přezdívkou „edmondkok“.

Reklama

Doporučované