Hlavní obsah

Hlavně nezačít šetřit, varuje guru české PR firmy před ještě hlubší krizí

Rozhovor s Milanem Hejlem, zakladatelem AMI Communications.Video: Petr Novotný, Seznam Zprávy

 

Reklama

Jak by v době koronavirové měly firmy komunikovat se svými zaměstnanci a zákazníky, jsme v burzovním studiu Seznamu probírali se zakladatelem a ředitelem PR agentury AMI Communications Milanem Hejlem.

Článek

Pro pozitivní zviditelnění v nouzovém stavu doporučuje Hejl firmám, aby především dobře připravily své krizové plány. Co samy dělají proto, aby udržely svůj vlastní byznys. Důležité je také vědět, jak reagovat v případě, že má firma nakažené zaměstnance nebo musí minimálně dočasně ukončit svůj provoz. Asi nejdůležitější je ale komunikace směrem k zaměstnancům. Měli by pravidelně vidět své vedení a mít od nich jasno, jak bude firma fungovat dál.

„Prvními postiženými jsou dnes firmy, které poskytují služby, kde se lidé scházejí, jako například eventové agentury, cateringové společnosti nebo organizátoři veletrhů, ty to trefilo úplně okamžitě. Jenom eventové agentury podle jejich asociace přijdou za tři měsíce o tři čtvrtě miliardy korun,“ připomíná Hejl a dodává, že další postiženou skupinou jsou společnosti, které mají velké externí náklady. Takové firmy budou zvažovat každou korunu, kterou utratí přes reklamní nebo mediální agentury.

„Outdoorová reklama má na začátku roku tradičně útlumové období a nyní jsou týdny, kdy by se měly billboardy obměnit a znovu prodat. To se ale pravděpodobně nestane, protože spousta firem si říká, že teď není ta pravá chvíle, aby tlačily do lidí nějaká komerční sdělení. Podobně je to ale na sociálních médiích, kde se objevuje daleko méně sponzorovaných příspěvků s produktovými nabídkami,“ konstatuje Hejl a radí firmám, aby odložily své produktové novinky nebo reklamy, protože je dnes málokdo naladěn na to dělat nákupní rozhodnutí.

„Jsme zavření doma, věnujeme se rodinám a staráme se o děti, a proto je reklamní zpomalení ve stadiu šoku rozhodně rozumná věc.“

Dobrým signálem podle Hejla je, když firma chce pomoci řešit aktuální situaci nejen pro sebe nebo své zákazníky, ale pro veřejnost. Jako příklad uvádí internetový obchod Mall, který pomáhá udržet v chodu českou kulturu, nebo Generali Českou pojišťovnu, která zase pomáhá sestřičkám v dodávkách jídla.

I v tomto, pro všechny firmy velmi náročném období, by ale měly být vidět na sociálních sítích a ukazovat, že dělají správné věci. Snaží se pomoci svým zaměstnancům a komunitě. Zůstat nyní někde hibernován a nereagovat je asi to nejhorší, co mohou v komunikaci udělat.

„Firmy by si měly také dobře rozmyslet, s čím přijdou po koronaviru. Dá se předpokládat, že tady bude nějaká nákupní obezřetnost, která by ale neměla převládnout, protože pokud začneme všichni šetřit, uvrhneme se do ještě větší ekonomické krize. Doufejme, že převáží druhý přístup a lidé si budou chtít užít normální stav,“ říká zakladatel a ředitel AMI Communications Milan Hejl.

Dodává, že přínosem pro českou ekonomiku může být, že lidé budou méně cestovat a v Česku zůstane spousta peněz, které by jinak utratili za dovolené v zahraničí.

Reklama

Doporučované