Hlavní obsah

Expert: Babišová na sítích? Premiér za svou bujnou ženu nemůže

Marketingový expert Jakub Horák pomáhal s kampaní třeba Pirátům nebo ČSSD.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Návody na to, kde koupit ty nejlepší vánoční dárky, selfie s hříbkem, první sníh či fotostory z vánoční party. Teď vám nepopisujeme Instagram nebo sociální účet nějakého youtubera, ale českých politiků. Ocení voliči jejich snahu, nebo jim za to naopak strhnou lajky? To jsou otázky pro marketingového experta Jakuba Horáka.

Článek

Myslíte si, že český volič je připraven na takový útok od českých politiků na sociálních sítích?

Cílem těchhle obrázků je ukázat, že politici jsou lidé jako my. Že to nejsou třeba nějací tajní muslimové, takže mají doma stromeček a pečou různá jídla, a ukázat, že je to taková vánoční pohoda.

A když se na to podíváte vy jako profesionál, nechal byste jim účty a hesla právě k jejich sociálním sítím, nebo byste jim je radši sebral?

Já myslím, že ty posty mají docela hezký výsledek. Tak třeba pan profesor Fiala je zasněžený venku, říká, že sněží, tak to je hezké, že tak těžce pracující člověk si všímá jako my, že sněží. Takže myslím, že to dělají všichni dobře, a Monice Babišové se dokonce podařilo ovládnout celý internet svojí party, takže určitě to dělají efektivně.

K tomu se ještě dostaneme. Vy sám byste jim třeba něco konkrétního poradil?

Já si myslím, že politik by měl jít příkladem a možná by si o vánočních svátcích měl vzpomenout, že to není jenom o stromečku, ale že jsou také třeba lidé, kteří mají nějaké problémy, jsou opuštěné děti někde v SOS vesničkách a že by bylo hezké si vzpomenout i na ně. Taková prezentace, si myslím, že by přinesla světu i něco dobrého, takže to bych jim poradil já.

Takže byste jim doporučil charitu?

Určitě. Je to zvykem všude na světě a dělají to všichni mocní lidé, aby ukázali, že štěstěna, která jim moc a bohatství přinesla, tak, že ji nepovažují za samozřejmou věc, ale že se snaží také být solidární s ostatními.

A čím si vysvětlujete, že zatím se charita moc na sociálních sítích politiků neobjevila, mají špatné poradce?

Já si myslím, že Vánoce ještě nezačaly pořádně, to znamená, že to vypukne, různé rozdávání polévky. Ale věřím, že si najdou i cestu k malým dětem, které jsou opuštěné, protože nemají rodiny, a třeba jim něco přinesou. Bylo by to moc hezké.

Tak je to takové trošku neobratné, ale ten obrázek u toho je hezký a myslím, že paní ministryně, které se jinak přezdívá Klekánice, na něm vypadá docela pěkně, takže si myslím, že se jí to docela povedlo.

Kde se jí přezdívá Klekánice?

Myslím, že v těch hnutích, co nevolí hnutí ANO, tak je tam přezdívka docela běžná. Vy jste se s ní ještě nesetkala?

Neslyšela jsem ji. Ale ten vzkaz, který chtěla Alena Schillerová vyslat, je čitelný?

No, samozřejmě. Vždyť to vidíte. Vánoční svíčičky, takže dodržuje vánoční tradice, usmívá se čili je to hodný člověk. Já myslím, že tenhle post je naprosto v pořádku a výzva k nákupu těch věcí? Víte, my si musíme uvědomit, kdo jsou voliči hnutí ANO. Zatímco, když Andrej Babiš začínal, tak to byli lidé třeba i podnikatelé, ti jej hodně podporovali, protože čekali, že trošku napraví korupční prostředí. Dneska je typickým voličem ANO muž, 50 let plus, bez maturity a menší města pod 20 tisíc. A těmto lidem se taková informace, že někde je státní burza, kde se prodává tento majetek, věci z druhé ruky, docela může hodit. Jako někdo tím může opovrhovat, ale svým způsobem si tam něco můžou koupit.

Paní Schillerová působí na těch fotkách jako takový roztomilý diblík, trošku tedy s nadváhou, ale ono zase těchto diblíků po 45 nebo 50, omlouvám se, nedokážu odhadnout věk, tak vlastně je plný národ. Takže myslím, že každý tomu porozumí a řada jejích voličů se s tím ztotožní. Jak se tam třeba tulí ke zdi, mramor ladí s tím tričkem, já myslím, že to je roztomilé, mně to přijde legrační, ale spoustě žen v jejím věku, si myslím, že to přijde i hezké.

Důležité je být realistický

Tohle není moc autentické, je tam prostě pořád vidět taková křeč. Zatímco to, že se tam někdo tulí ke stromečku, si lidé představit dokážou.

Třeba jim o ten zákon hodně šlo.

Je to ale umělé, také vidíme, že to má jenom 54 lajků, tenhle post se moc nepovedl.

A co byste jim doporučil? Aby prodali to, že schválili takový zákon.

Mohli by třeba udělat stromeček, kolem něj se shromáždit a dát tam dárky pro děti v dětských domovech a k nim přidat tenhle zákon. A říct: My jsme schválili tenhle zákon, který řadě lidem přinese hodně dobrého, a ještě každý dáme dárek dítěti. Rozhodl jsem se, že budu propagovat děti z domova.

Tohle byste jim vážně doporučil?

Naprosto vážně. Já vám říkám, že takový post by měl ohromný efekt. To, že někdo schválí zákon, pak ve skupině začnou vyhazovat papíry do vzduchu, vám to přijde jako realistické a normální?

Já jsem žádný zákon neschvalovala, tak nevím, jak vypadá radost ze schvalování zákona.

Mně to přijde velice přehnané, velice nakašírované a také to má malý ohlas.

Takže si nemyslíte, že potom přijde volič na úřad, vzpomenete si na tu fotku a řekne si: Tak tohle mám díky Starostům a nezávislým?

Myslím si, že ne.

A jak by tedy podle vás, teď vážně, měla vypadat komunikace na sociálních sítích, když odmyslíte, že bychom vynechali atribut samotného stromečku?

Klíčem je určitá uvolněnost, ti lidé by měli působit ne, že něco hrají kvůli fotkám, ale že byli přichyceni v nějakém okamžiku, který je pro ně přirozený. Volič vlastně čeká autenticitu a velice bedlivě zkoumá, jestli na něj někdo šije boudu nebo jestli ukazuje, jaký doopravdy je. Fotky by měly být přirozené, ostatně i to je kouzlo reportážní fotografie.

A tohle dokáže Alena Schillerová? Podle vás?

Já myslím, že pro svoji voličskou skupinu to Alena Schillerová dělá úplně skvěle.

A kdo podle vás má z politiků největší křeč?

Nechci mluvit o tom, kdo má křeč. Jsou svátky, spíš pojďme nějaké pochválit. Když se podíváme na něco, tak si k tomu můžeme konkrétně říct, ale obecně vzato lidovost, kterou třeba má Andrej Babiš nebo i Alena Schillerová, si myslím, že funguje.

A co lidovost u Petra Fialy, teď se můžeme podívat, že přidal fotku, že je na chalupě a že tam sněží a čistí si hlavu v přírodě. Je to autentické pro voliče ODS, pro konzervativní voliče?

Asi ano.

S tím byste neměl problém, takovou fotku byste mu dovolil.

Já nevím, jestli on takhle normálně chodí po lese a kouří dýmku, ale podle toho ohlasu je vidět, že se to lidem líbí. A navíc ta fotka je vizuálně pěkná, takže bych tohle panu profesorovi schválil.

Na sociálních sítích nemůžete nikoho předělat

Vy jste dělal na marketingové kampani ODS, ČSSD a TOP 09, také jste pomáhal Pirátům nebo prezidentskému kandidátovi Mirku Topolánkovi, co konkrétně jste jim radil ohledně sociálních sítí?

U těch kampaní se jedná o následující věc. Nemůžete vzít někoho, kdo je od základu špatný, a celého ho předělat a někomu ho prodat. Vždycky jenom akcentujete věc, která je u toho člověka klíčová. Můžete vybrat třeba ze dvou, ze tří a pak se rozhodnout pro nějakou cestu, takže každá kampaň byla jiná. Piráti byli klasická protestní strana, generačně založená strana, která vlastně sloganem „Pusťte nás na ně” dávala najevo, že chce změnit svět tradičních politiků. A jak vidíte dobře, to není žádný marketingový narativ, oni se takhle i chovají. Vidíte dobře, že třeba pro Piráty Babiš a Kalousek je něco velice blízkého. Teď jsme to viděli na střetu Jakuba Michálka, který se takhle vyjádřil, oni se skutečně tváří, že bojují proti klasickým politikům. V případě Mirka Topolánka to byl zase jeho pokus vrátit na scénu takového alfa samce, kde se velice rychle ukázalo, že národ o to nestojí, že má výhrady.

To byla marketingová chyba vsadit právě na tohle?

To nebyla žádná marketingová chyba. Když vstoupil do kampaně a zhruba po 14 dnech se ukázalo z nějakého výzkumu, že pro 75 procent lidí je nepřijatelné, aby člověk, který je tak svázaný s těmi nultými lety, byl kandidátem na roli prezidenta. A to pak můžeme diskutovat, jestli tu roli jeho vlády vyhodnotili správně, nebo jestli mu křivdí.

A pak už s tím marketingově nejde nic dělat?

Velice těžko. Když máte takovýhle škraloup, tak to se velice těžko lepí a trvá to velice dlouho.

Já si myslím, že pro voliče Pirátů to je extrémně vtipné. Fotka Miloše Zemana na člunu je ikonická, a když se povede nějaká takovéhle parodie, tak si myslím, že je to v pohodě.

A kde byste viděl hranice, kdy už by to podle vás nebylo vtipné a bylo za hranou?

Myslím si, že lidé by si neměli dělat legraci z fyzických nedostatků svých protikandidátů, tak to bych řekl, že je za hranou. Asi za hranou se bere dneska v politice útočit na děti nebo na rodinné příslušníky, které ale nejsou v kampani zapojení.

Děti, to je vaše velké dnešní téma, nicméně podíváme se na tu fotku ještě jednou, a tam je necelých 100 lajků, tak jestli to nasbíralo ohlas, který pan Michálek mínil?

Jste si jistá, že to je skutečně profil Jakuba Michálka? Protože tam úplně nevidím ten název.

Je tam Pirát Michálek.

Pirát Michálek. Možná to je jeho. Ani nevím, ze kdy to je. Je to staré 66 týdnů, vůbec nevím, od kdy ta fotka přichází.

Dělí se to nastavením na sociálních fotkách. To znamená, pokud chce mít člověk soukromý profil, tak si ho má omezit na přátele.

Rozumím, ale já se ptám na to podle vašeho profesního hlediska, jestli tohle je ještě to, co přispívá politikovi nebo už by si to měl nechat prostě na doma?

Myslím si, že rodinná pohoda, kdy si v čokoládové fontáně mlsají jahody, je úplně v pohodě.

A čokoládová fontána je přijatelná pro voliče Pirátů?

Myslím, že to je stejné jako třeba vánoční stromek. Čokoládová fontána je prima. Vy nemáte doma čokoládovou fontánu?

Nemám doma čokoládovou fontánu, vy máte doma čokoládovou fontánu?

Ne, také ne, ale třeba si ji pořídím, vypadá to pěkně. Mojí ženě by se to určitě líbilo.

Tak možná máte tip na vánoční dárek. A když jsme u Vánoc, tak kdo si také vyhodil z kopýtka, není jen zmiňovaná Pirátka Michaela Krausová, ale i Monika Babišová. Sdílela jakousi fotostory na svém Instagramu z vánočního večírku, kde byla převlečená za Santu. Jsou takovéto příspěvky chybou? Ona sama politička není, ale je to žena premiéra.

Já si myslím, že všichni voliči Andreje Babiše vědí, že má doma o hodně mladší bujnou ženu, a jim to asi přijde zábavné. Proč si neudělat takovou party, nepřevléci se za kněze a tak dál? Veselé je, že tam sedí Andrej Babiš mezi těmi lidmi a kouká na to.

Foto: Instagram/Monika Babišová

Monika Babišová po vlně kritiky svůj instagramový účet uzavřela.

Přišlo vám z těch fotek, že se baví?

Já bych řekl, že je šťastný, že se baví lidé okolo něj. On samozřejmě asi není úplně do nějakých oblečků, je to člověk jiného založení, jiné generace, ale vidíme, že není nešťastný, má tam i pejska.

Má tam i pejska, má tam i nějaké lajky a komentáře. Monika Babišová si ale po vlně kritiky, která se objevila na internetu, svůj profil nakonec zamkla, stejně tak jako někteří účastníci té party. Myslíte, že to bylo právě na nátlak toho, co se objevilo na internetu?

Zamčení toho profilu nevyplývalo z toho, že si udělali party v oblečkách Santa Clause. Ale myslím, že tam měli i služebnictvo, a myslím si, že komentář toho zahradníka, že se baví na večírku, a chudoba, tedy komentuje ty fotky na obrazovkách svých PC, to bylo něco, co bylo hodně přes čáru. Také na to Andrej Babiš reagoval rozzlobeně, takže kvůli tomuhle komentáři to bylo zamčeno. Ale znovu, voliči ANO, si myslím, že se také rádi baví, chodí, sledují různé komedie, chodí na různé nenáročné divadelní kousky, tohle bych řekl, že jim přijde docela veselé, a teď vlastně je důležité, jak z toho vychází Andrej Babiš.

Jak z toho vychází Andrej Babiš?

Vychází z toho jako těžce pracující člověk, jehož manželka tropí hlouposti, nicméně ji tedy pokáral, ona si zamkla Instagram.

Ale není to potom přiznání chyby?

Přiznání chyby čeho?

Že tam celou dobu takovéto fotky jsou, pak přijde kritika a oni si svoje účty dají jako soukromé.

Zamčení Instagramu přišlo na základě postu zahradníka o chudobě, to je zásadní chyba. Lidé se mají bavit, ale nemají se vychloubat a už vůbec se nemají bavit o chudobě.

To znamená, že premiér by si měl dohlédnout i na to, co dělají lidé, kteří se objevují na Instagramu jeho ženy? Měl by až tak daleko dohlížet nebo už to jsou věci, do kterých nám nic není, do toho nemáme strkat nos.

Pokud bychom to dělali profesionálně, tak by bylo třeba kontrolovat i ženu, zahradníka, ovšem je otázka, do jaké míry je možné kontrolovat Moniku Babišovou, když je oblečená v takovémhle oblečku.

A kdyby si vás najal Andrej Babiš, co byste mu poradil?

Já bych mu poradil, ať se chová dál, jak se chová, protože mu to evidentně funguje.

A myslíte, že tento post mu v žádném případě neublíží? Nebo byste třeba řekl: Podívej se, Andreji, Moniky bylo trochu dost na Instagramu, neměl bys být trochu státotvorný?

Víte, lidé jsou v podstatě tolerantní hodně, a když máte o 20 nebo o 30 let mladší manželku, tak dělá doma blbosti. Každý to asi chápe, každý ví, že to není vina Andreje Babiše. Kdyby Andrej Babiš na kritiku těch fotek reagoval tím, že by říkal: No, tak co, jsme si udělali večírek, chudí lidé se baví u počítače. Tohle by byl problém. On ale nic takového nedělá. Někde pilně pracuje, vytváří investiční plány, žena doma běhá se zahradníkem, já myslím, že národ se baví, a tak je to fajn.

Andrej Babiš má také svoje legendární: Čau lidi. Takový facebookový příspěvek, nicméně už asi mu nikdo nevěří, že to píše sám, ale jeho poradce Marek Prchal. Vy byste ocenil služby Marka Prchala?

Já Marka Prchala znám, musím říct, že pravidelnou měsíční nebo týdenní svodku píše velice dobře, protože vždycky z toho vypadá, že Andrej, on to teda nikdo nečte skoro až do konce, ale všichni mají pocit, že ten Babiš stíhá strašně moc věcí, takže jako profesionál to dělá dobře.

Pojďme se ještě podívat na další obrázek, protože dovolenou si umí užít evidentně i Jiří Dolejš z KSČM. Podle vás, je to chování, které Češi oceňují? Sbíral hříbky, byl v lese na houbách, každý Čech má pomalu Instagram s fotkou, kde našel hříbek, bedlu.

No jasně, Češi jsou vášniví houbaři a velice pečliví zahrádkáři a ukazovat se s tím, že sbírá houby, je opět signál, který říká: Jsem člověk jako vy, sbírám houby. Nějaký houbař se na to podívá a řekne: Jé, podívej, jsou tam nějaké bedly. Já myslím, že to je normální se fotit, od toho jsou sociální sítě. Povede se vám upéct dobrou buchtu. Tak se lidem pochlubíte.

A je dobře, že se vyfotí takto sám nebo byste k tomu najal raději profesionála?

Myslím si, že u sociálních sítí je naopak prima, že ty fotky jsou takové lidové. Někdo ho u toho fotí evidentně, on se nefotí sám, není to selfíčko. Takhle se lidé chovají. Naberou houby, pak se s nimi vyfotí, politik to dělá stejně, co je na tom špatného?

Já nevím, s tím pejskem tam. Takhle brázdit nějakou přehradu. Také vypadá dost komicky v obličeji, tak nějak zarputile, což bude asi výsledkem styku s těmi dalšími kolegy v komunistické straně.

Takže byste mu třeba poradil, aby se víc uvolnil?

Já bych mu neradil, ale uvolnit by se mohl. To je ten samý systém jako Zeman na člunu, on není na drahé dovolené, řada voličů si ji dneska nemůže dovolit, prostě tam jezdí na nějaké oprýskané kanoi, má pejska, takže aspoň má někoho rád, já myslím, že ten signál je jasný, je to prostě milý člověk.

Zaujal touto fotkou svého voliče, lajky tam má tři?

Je to asi tím, že voliči KSČM příliš neexcelují na sociálních sítích. Jsou hodně mimo internet, takže tři lajky Jiřího Dolejše opravdu není velký zásah, ale kdyby si to zase dal do nějakých novin, které by komunisté šířili v domově důchodců, tak spoustě lidem se to bude líbit.

Frustrace a zloba se na sociálních sítích síří snadno

Je nějaký politik, který, kdyby si vás najal, že chce ovládnout Instagram nebo nějakou jinou sociální síť, tak byste mu řekl: Ne, to není pro vás?

Myslím si, že celé je to dané vlastně věkem. To znamená, asi se dá očekávat, že komunistická strana v té podobě, v jaké je dneska, žije hlavně z hlasů voličů a velice nízkopříjmových skupin, ta na sociálních sítích může hledat své příznivce těžko. Ale i ta by mohla oslovit pomocí nějakého mladého lídra, mladého levicové anarchisty a začít si budovat tuto image, kterou třeba v Rakousku KPO má. Komunistická strana tam má třeba dům, kde mohou lidé žít jako ve squatu, a je to strana pro velice mladé lidi. Komunistická strana u nás není vlastně žádná komunistická strana, to je spíš taková obchodní organizace, která vegetuje v Parlamentu, a pak tam prohlasovává různé kšefty, ale s komunisty to nemá nic společného.

A je naopak nějaký politik, který podle vás potenciál má a nevyužívá ho?

Určitě, sociální sítě dokážou velice dobře šířit zlobu, hněv, frustraci. To znamená, daleko lépe se šíří informace o tom, že je něco špatně, někdo něco pokazil nebo ukradl, než informace o tom, že je něco dobře. Tohle jsme znali už i v tradičních médiích. Každý den vyleze na střechy 500 kominíků a jeden spadne a ten se zrovna dostane na hlavní stránky novin. Dneska je to ještě 1000× amplifikovanější a v tom případě vlastně pro všechny protestní strany typu SPD nebo Trikolóra, i Piráti vlastně patří do protestních stran, tak je použití sítí lepší, protože ony šíří protest.

Ale vy byste jim doporučil raději šířit dobro jako expert na marketing?

Pro strany, které jsou ve vládě, tak ty nemohou šířit protest, tak šíří vánoční stromky a bábovky. To je také v pořádku.

To znamená, kdo vládne, šíří dobro, ten, kdo je v opozici, šíří protest.

Přesně tak.

Taková je hlavní marketingová poučka?

Přesně tak.

Reklama

Doporučované