Hlavní obsah

Investor Tomek stále věří Tesle, Applu i Vise. A filmu Havel

Ondřej Tomek vydělal za poslední rok a půl 173 procent.Video: Jaroslav Mašek, Seznam Zprávy

 

Reklama

Časy se mění, v dobách strachu lidé dávali peníze do zlata a dolaru. Dnes jsou to akcie technologických firem, říká investor a jeden z nejbohatších Čechů Ondřej Tomek. Podle něj teď nastává čas růstu tradičních odvětví.

Článek

Přes mírný pokles technologických firem tento týden platí, že od konce března, kdy trhy po výbuchu koronavirové paniky spadly na letošní minimum, zdvojnásobily akcie Applu svou cenu, o více než polovinu vyrostly Amazon či Netflix a rekordy nejen v rychlosti opět trhala Tesla. To vše v době, kdy Spojené státy hlásí rekordní nezaměstnanost a Německo nejhorší propady ekonomiky od druhé světové války. Co se to děje?

„Jsme svědky fenoménu, o němž se moc nemluví. Mění se investiční chování lidí v době strachu. Bývalo typické, že v dobách krizí se peníze přelévaly do zlata a do dolaru. To už ale neplatí,“ říkal ve čtvrtek dopoledne ve studiu na pražské burze zkušený investor Ondřej Tomek, který první velké peníze vydělal po prodeji portálu Centrum.cz a investorské ostruhy získával ve finanční krizi roku 2008. Od té doby se burzám věnuje prakticky naplno a má tak jedny z největších zkušeností v Česku. Podložené navíc tím, že investuje opravdu vlastní kapitál.

Podle něj se lidé v těžkých časech obraceli k tradičním investicím v době, kdy bylo peněz ještě „omezené množství“. Tedy před jejich masivním pumpováním do ekonomik ze strany centrálních bank, které tak léčí krize ve velkém právě od roku 2008. Letos ovšem v bezprecedentním měřítku.

„V důsledku kvantitativního uvolňování se z akcií stalo jedno z mála aktiv, kde můžete ještě realizovat nějaké výnosy. Vlastně plní roli uchovatele hodnoty, jakéhosi zlatého standardu. Takže investoři kupují americké akcie místo dolaru a vybírají mezi nimi ty nejbezpečnější. Firmy, které mají podle nich perspektivu, které znají a které se také dobře prezentují navenek. Tím jsme nejen u akcií Tesly či Applu, ale také u Microsoftu, Amazonu, Facebooku nebo Netflixu,“ říká Ondřej Tomek v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

To je podle něj důvod, proč akciové trhy za poslední půl rok tolik vyrostly a byly tažené právě technologickým sektorem. Sám do portfolia dokupoval například firmy Shopify, Cloudera, Microsoft či Avast. Co bude dál? Podle něj může přijít na technologie menší korekce, spíše ale sází na to, že se k růstu probudí i další sektory. Oživení by se mělo od technologií přesouvat směrem k bankám, průmyslovým firmám a nakonec i energetice a ropnému průmyslu.

„Až strach začne opadávat, třeba dostupností vakcíny, nebo jen tím, že si na něj lidé zvyknou, tak se začnou peníze přesouvat z technologických akcií do dalších titulů na burze. Nahoru půjdou tradiční obory, které jsou dnes zapomenuté a čekají na svou příležitost, a technologie zpomalí, možná i mírně klesnou. Něco jako prasknutí technologické bubliny ale nečekám,“ říká Ondřej Tomek, jenž za poslední rok a půl vydělal na svém portfoliu 173 procent.

Sám ale nežije jen akciemi. Zhruba pěti miliony korun podpořil spolu se svou partnerkou Terezií Täubelovou vznik filmu Havel, který je právě v kinech. Přidali se tak k dalším byznysmenům - Václavu Dejčmarovi (RSJ), Janu Bartovi (Pale Fire Capital), Martinu Burdovi (Lázně Luhačovice) a manželům Kratinovým (Accolade). Dohromady do filmu dali zhruba 30 milionů korun.

Tomek neváhal ani chvíli: „Přišla za námi digitální skupinka podnikatelů kolem Václava Dejčmara a my jsme s Terezou okamžitě řekli ano. Považuji Václava Havla za člověka, který nám tady velmi chybí a hodně se zasloužil o to, že mohu svobodně podnikat. Možná víc než já sám. Beru to jako formu vrácení něčeho dobrého do společnosti. A když se bude aspoň chvíli mluvit o Václavu Havlovi a nebude se mluvit o agentech StB, tak nám to za to stálo.“

Proč Ondřej Tomek věří automobilce Tesla? Proč a kam dává ročně miliony korun na pomáhání druhým? A jak vydělal za poslední rok a půl 173 procent na svém portfoliu? Na to se podívejte v celém videorozhovoru.

Reklama

Doporučované