Hlavní obsah

Izraelci vymysleli, jak řešit problém s parkováním. Zmenšujícím se autem

Kabina vozu CT-1 se nemění, podvozek se ale dokáže zúžit.Video: CT - City Transformer, Youtube.com

 

Reklama

Do eletromobilu izraelské firmy City Transformer se vejdou dva lidé, při parkování ale vůz zabere stejně místa jako motocykl. Na jedno klasické parkovací místo se vejdou hned čtyři vozy CT-1.

Článek

Elektromobil CT-1 je 2,49 metru dlouhý a 1,4 metru široký. Když je ale třeba, dokáže se zúžit na šířku pouhého metru, aby mohl řidič zaparkovat v přeplněných městských ulicích. Zatímco kabina, do níž se kromě řidiče vejde i jeden dospělý spolujezdec (nebo dvě děti), svoji šířku nemění, podvozek auta se dá zúžit.

Izraelská firma City Transformer, která s vynálezem přišla, by chtěla mít svůj prototyp registrovaný v zemích Evropské unie do konce roku. První její vozy by pak měly brázdit ulice izraelských měst už v roce 2022, informoval server Times of Israel.

Schválení na evropském trhu by nemělo být složité, Izrael se totiž v oblasti automobilů řídí standardy EU. Nový elektromobil navíc firma nechce schvalovat jako automobil, ale takzvaný „quadricycle“, což by podle šéfa společnosti Asafa Formozy mělo schválení urychlit.

Ve chvíli, kdy je podvozek CT-1 v zúženém stavu, může vůz vyvinout rychlost 45 kilometrů v hodině, v plné šíři ale může jet i 90 km/h. Na jedno nabití urazí vzdálenost 100 až 150 kilometrů.

Vozy budou vyrábět v Německu

Nejdůležitější výhodou je ale úspora prostoru při parkování – výrobce tvrdí, že na jedno parkovací místo pro klasický automobil se vejdou až čtyři vozy CT-1.

„Miliardy lidí žijící a pracující ve městech získají novou alternativu pro efektivní a zelenou mobilitu. Ta přitom kombinuje bezpečnost a pohodlí řízení automobilu s parkovacími, manévrovacími a úspornými výhodami motocyklu,“ tvrdí Formoza.

Jeho firma zmenšovací se automobil pouze vyvinula, samotnou výrobu svěří třetí straně, konkrétně německé společnosti Roding Automobile. Její CT-1 zařadil časopis Time mezi 100 nejlepších vynálezů loňského roku, které „mění způsob, jak žijeme, pracujeme a hrajeme a přemýšlíme o tom, co je možné“.

V neděli izraelská společnost oznámila, že v březnu vstoupí na telavivskou burzu. První veřejná nabídka je plánována na druhé čtvrtletí letošního orku, tvrdí firma, jejíž hodnota se odhaduje na 137–183 milionů dolarů.

Na vývoj nového elektromobilu firma shromáždila 10 milionů dolarů, čerpala přitom i z grantu od izraelského úřadu pro inovace a ministerstva energetiky.

Reklama

Související témata:

Doporučované