Hlavní obsah

Jak často dobíjíme mobil, budeme nabíjet i auta. Je to jen otázka zvyku, říká odborník

Odborník na mobilitu Roman Meliška: Společnost se potřebuje posunout od fosilních paliv a baterie už tu jsou, proto směřujeme k elektromobilitě.Video: Markéta Bidrmanová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Ve světě už jich jezdí stovky tisíc, v Česku zatím jen pár set. Elektromobilů ale brzo rychle přibude. A vadit nebude ani jejich krátký dojezd.

Článek

Dojezd elektromobilů na jedno nabití se v posledních letech výrazně zvedl. Z původních 100 až 150 kilometrů teď zvládnou bez problémů dvojnásobek. Řada řidičů se ani s takovým dojezdem necítí komfortně.

„Dnes máte pocit, jako běžný uživatel, že potřebujete dojezd 600 až 800 kilometrů,“ říká odborník na mobilitu Roman Meliška. Jde podle něj ovšem jen o psychologickou bariéru, kterou lidé časem překonají.

„Tak jako jsme si zvykli nabíjet naše mobilní telefony, úplně stejně je to s auty,“ říká odborník. Dojezd do 300 kilometrů tak bude bohatě stačit. Málokterý řidič si podle něj také uvědomuje, že auto stejně většinou spíš stojí, než jede. „Devadesát čtyři procent času dnešní auta stojí někde nevyužitá,“ dodává Meliška.

Nejen elektromobily, ale také elektroletadla

Směrem k elektrice míří nejen auta, ale také letadla. A Česko v tom má prvenství. Tento týden dostal certifikaci unikátní dvoumístný sportovní elektrolet ΦNIX, který by se mohl už na jaře začít vyrábět.

První elektrovětroň na světě pochází z Česka.Video: Jan Marek, Adam Junek, Seznam Zprávy

ΦNIX je větroň doplněný elektromotorem a na jedno nabití vydrží letět zhruba 2,5 hodiny. V kombinaci s klouzavým letem je to pak asi 350 kilometrů.

Letoun se ve světové premiéře představil na jaře v Německu a do neděle je k vidění na e-Salonu, přehlídce čisté mobility, která se koná na pražském výstavišti v Letňanech.

Reklama

Doporučované