Hlavní obsah

Jak fungují drony z Radotína: Pilot sedí v Česku, letoun přistává v Malajsii

Letoun, dálkově řízený z 9600 km vzdáleného Radotína, přistává v malajsijské Malakce.Video: Jan Marek, Primoco UAV

 

Reklama

Koronavirová omezení trápí firmy po celém světě, na druhou stranu pro ně ale přinášejí nové nečekané výzvy. Výrobce bezpilotních letounů Primoco UAV z Radotína si díky nim testuje hraniční možnosti své technologie.

Článek

Radotínská firma Primoco má po světě rozjednanou řadu obchodů, jednání s partnery v zahraničí teď však komplikují zavřené hranice. Kvůli nim se kupříkladu nedostali z Česka do Malajsie speciálně vyškolení piloti, kteří měli prezentovat vylepšený software českých dronů před místními zákazníky. „Nakonec jsme to vyřešili tak, že půlhodinové testovací lety v Malajsii odřídil na dálku pilot z Radotína,“ říká majitel a šéf firmy Ladislav Semetkovský.

Pilotní stanoviště v Radotíně a letiště v Malakce na západním pobřeží Malajského poloostrova, kde se český letoun předvádí, dělí 9600 kilometrů. Pro Primoco šlo o dálkový rekord.

Z Česka se neřídí celý let. Většinu práce odvede autopilot naprogramovaný na zvolený letový plán. Stroj je schopný samostatně odstartovat, letět i přistát. Živý pilot z Česka sleduje na několika obrazovkách průběh letu na mapě, výstup z kamery letounu a jeho chování. „Na řízení stroje pilot sahá například v případě poruchy,“ vysvětluje Semetkovský.

Na obsluhu strojů v zahraničí Primoco v Radotíně školí piloty ze zemí, kde jeho drony létají. Piloti procházejí speciálním tréninkem i při modernizaci či upgradu strojů.

Primoco UAV

Firmu na vývoj a výrobu středně velkých dronů založil Ladislav Semetkovský se společníkem Gabrielem Fülöppem roku 2015.

V červenci 2015 vzlétl jejich první letoun.

Sériová výroba začala o rok později modelem UAV One 100 s maximální vzletovou hmotností 100 kg.

Dnes je vlajkovu lodí Primoco UAV 150. Má dolet dva tisíce km, cestovní rychlost 100-150 km/h, uveze 30 kg nákladu.

Dálkově řízené testovací lety v Malajsii proběhly podle plánu, koncem týdne se tak české drony v Tichomoří mohou podle Semetkovského pustit do „skutečné práce“, kvůli které o ně mají tamní klienti zájem. Primoco má v Malajsii zatím tři letouny. Koupila je soukromá firma, která je pronajímá armádě. „Používají je především na ochranu malajsijsko-filipínských hranic před námořními piráty,“ říká šéf radotínského výrobce.

Malajsijci teď ale jednají o odkoupení další desítky českých strojů v hodnotě zhruba 10 milionů eur. Kromě armády je začíná používat také místní petrochemická společnost Petronas na monitoring svých produktovodů.

Čtvrtina světové produkce

Primoco ročně vyrobí zhruba 50 středně velkých bezpilotních letounů, což představuje asi čtvrtinu světové produkce v této kategorii. Začátkem letošního roku firma koupila letiště v Písku. „Do pěti let bychom tady chtěli vybudovat továrnu s kapacitou 200 letounů ročně,“ říká Semetkovský.

Už dnes radotínské drony létají na třech kontinentech, používají se jak ve vojenském, tak civilním sektoru. Firma je stále zdokonaluje.

„Letos dosáhl náš letoun s délkou letu přes 15 hodin na světové prvenství ve své hmotnostní kategorii a v květnu letošního roku byl ve spolupráci s Policií ČR také poprvé nasazen v Evropské unii k hlídání hranic v režimu letu mimo vid pilota, se vzdáleností až 70 kilometrů od řídicího stanoviště,“ uvedlo Primoco v květnu v tiskové zprávě.

Tento týden malajsijský test dálkového řízení 70kilometrovou vzdálenost mnohonásobně překonal.

Reklama

Související témata:

Doporučované