Hlavní obsah

Jak kontrolovat zákaz vjezdu dieselových aut? V Německu se zatím dohadují

22. 11. 2018

Německo hledá způsob, jak kontrolovat zákaz vjezdu starších dieselových vozidel do některých měst. (Video: Seznam.cz)

Německo řeší, jak co nejefektivněji kontrolovat zákaz vjezdu starých dieselových aut do měst. Zákaz zatím platí v Hamburku, příští rok se pak bude týkat i dalších měst, třeba Frankfurtu nad Mohanem, Berlína, Kolína nad Rýnem či Stuttgartu. Spolková republika tak musí najít způsob, jak tyto zákazy účinně vymáhat.

Článek

Na první pohled hlídka policie jen velmi těžko rozezná, zda daný vůz splňuje emisní normu Euro 6. Nepraktické je rovněž řešení kontroly všech vozů.

Nabízí se vytvoření systému, který bude automaticky snímat poznávací značky všech aut vjíždějících do oblasti zákazu a následně porovnávat informace s německými databázemi. To se ale nelíbí zástupcům měst. Dlouhodobé rozestavění sloupů se sledovacími zařízeními a kamerami v prostoru ulic vnímají města kriticky,“ řekl listu Süddeutsche Zeitung šéf jejich sdružení Helmut Dedy.

Podle něj navíc německá města nemají takový systém, který by zároveň odpovídal zákonu o ochraně osobních údajů.

A jeho obavy sdílejí i někteří politici vládních křesťanských demokratů (CDU). Podle nich je problém v tom, že budou automaticky zaznamenávat všechny vozy, včetně těch, jejichž řidiči se žádného přestupku nedopustili.

Konečné slovo bude mít parlament, kam nyní vládní návrh směřuje.

Zákaz vjezdu starých dieselových vozidel do Hamburku ale podle měření zatím nepřináší kýžené snížení emisí dusíkatých oxidů. Zatímco loňské průměrné emise NOx činily 39 miligramů na metr krychlový, letos to bylo při měření po zákazu 47 miligramů.

Pravděpodobné vysvětlení celého problému tedy je, že spojitost mezi koncentrací NOx a dieselovými vozidly v ulicích Hamburku může být mnohem menší, než původně ekologové tvrdili.

Němci mohou svými rozšiřujícími se zákazy dieselových aut stanovit nový trend a inspirovat celou Evropu. Podobný problém už řeší i v Paříži, Aténách nebo Kodani. Německá organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) navíc vyhlásila válku nejen starším vozům, ale všem dieselovým autům. Do roku 2020 chce zakázat i diesely s normou Euro 6.

V Německu je registrovaných přibližně 15 milionů dieselových vozů. Normu Euro 6 však splňují jen necelé 3 miliony vozů.

Doporučujeme