Hlavní obsah

Jak pojedeme do práce? Omezování spojů zatím nehrozí, zdražení však ano

Foto: Shutterstock.com

Výpadek tržeb dopravních podniků kvůli pandemii koronaviru už překročil dvě miliardy korun. Ilustrační fotografie.

Reklama

Nejistá sezona dopravních podniků pokračuje. V případě dalšího úbytku cestujících kvůli pandemii koronaviru je čeká rozhodnutí, jestli zdražit, či redukovat spoje.

Článek

Covidový rok 2020 přinesl veřejné dopravě ztráty přesahující dvě miliardy korun. Největší propady hlásí z míst, která pandemie připravila o příjmy od turistů.

Například hlavní město Praha přišlo na tržbách zhruba o 1,4 miliardy korun. Co s tím, bude nejspíš poměrně brzy muset řešit koalice na pražském magistrátu. Už loni v září zmínil náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha sobě), že by jízdenky v městské hromadné dopravě mohly zdražit o osm korun.

„Jízdné se od ledna zdražovat nebude. Vzhledem k aktuální složité ekonomické situaci Pražanů to není správné načasování. Řada lidí přišla o práci a má existenční problémy. Já nyní nedokážu odpovědět na otázku, kdy a jak budeme zdražovat. Ale někdy v budoucnu by k tomu mělo dojít,“ vysvětluje i nyní Scheinherr.

Na podzim koalice ke změnám v jízdném dohodu nenašla, v prvním pololetí roku 2021 ale nejspíš bude muset.

„Máme levnější jízdné než Plzeň, Liberec nebo Brno. Tato města nemají metro, což je nejnákladnější část, přesto mají dražší jízdné. Praha doplácí 80 procent z každé jízdenky. Kromě nízkého podílu jízdného budeme muset reagovat také na vládní daňový balíček, který se projednává ve Sněmovně. Nevíme ale, co bude schváleno, mění se to z týdne na týden,“ argumentuje náměstek.

Zdražení se nedá vyloučit

„Zdražení se nedá vyloučit,“ řekl pro SZ Byznys také Tomáš Pelikán, ředitel Dopravního podniku města Pardubic a předseda Sdružení dopravních podniků. Podle něj však není hlavním důvodem pandemie. „Jsou města, která nezvedala ceny jízdného několik let,“ vysvětlil.

Ke zdražení tak hned od ledna sáhli v Ostravě. Podražilo krátkodobé jízdné: nepřestupní jízdenka do deseti minut z 16 na 18 korun, přestupní do 45 minut z 24 na 25 korun, o korunu dražší budou i dlouhodobé jízdenky.

Ztráty za celý rok, zatím jen včetně části prosince, vypočítala mluvčí Dopravního podniku Ostrava Karolína Hřivnáč Rycková na 179 milionů korun.

V Plzni zaplatí cestující vyšší cenu za předplacené jízdenky, a to o výši inflace, tedy o 2,8 procenta. Roční kupon tak nově vyjde na 4120 korun. A tady se nabízí srovnání s Prahou, kde zatím cena zůstává jako v roce 2020 na 3650 korunách.

O čtyři koruny dražší jízdenky mají od Nového roku také v Liberci. Jednorázové jízdné stojí nyní 24 korun. Město sáhlo k úpravě jízdného po sedmi letech a slibuje si od něj 10 až 12 milionů korun navíc.

„Vzhledem k tomu, že to je i politické rozhodnutí, protože ceny stanovuje v MHD vždy objednatel nebo rada města svým usnesením, tak jsou města, která to plánují, a jsou města, jež to neplánují. Musím přiznat, že i Pardubice přijdou s návrhem úpravy cen jízdného, nicméně až od druhého pololetí,“ řekl v rozhovoru pro SZ Byznys předseda Sdružení dopravních podniků a šéf toho pardubického Tomáš Pelikán.

O kompenzacích propadu tržeb jednají jednotlivé dopravní firmy s městy, která jsou ve většině případů jejich vlastníky. A to také znamená, že co město, to jiný způsob, jak propady tržeb řešit.

Největší ztráty hlásí kromě Prahy také Karlovy Vary nebo Mariánské Lázně. Naopak nejlépe na tom je podle informací Sdružení dopravních podniků ten brněnský.

„Ztráty činí zhruba 130 milionů korun. Jízdné se v Brně zdražovat nebude,“ informovala Hana Tomaštíková, mluvčí Dopravního podniku města Brna.

Hrozí omezení spojů?

Dopravci se teď hlavně snaží přesvědčit cestující, aby se do tramvají, autobusů nebo metra nebáli kvůli koronaviru vstoupit. Informovali, že za loňský rok investovali do dezinfekce a dalších hygienických opatření 114 milionů korun.

Ztráty dopravních podniků ale přesto můžou cestující zasáhnout i jinak. A to v případě, že si města kvůli výpadku příjmů objednají menší počet spojů, například už ve druhém pololetí.

„Pokud by výpadek cestujících byl ještě větší než dnes, tak by to asi připadalo v úvahu. Nicméně jsme vyzýváni úřady a naposledy i Ministerstvem zdravotnictví, ať nějakým zásadním způsobem neomezujeme počty spojů a přepravní kapacitu, abychom cestujícím nabídli komfort i v této době a cítili se bezpečně,“ uzavírá Tomáš Pelikán za Sdružení dopravních podniků ČR.

Reklama

Doporučované