Hlavní obsah

Jaká bude britská ekonomika po brexitu? Rozdíl ve výkonnosti může být i 9 procent

Britská společnost i politická scéna zůstává rozdělena brexitem.Video: Šimon Trantina, Reuters

 

Reklama

Podle předpokladů bude brexit pro Velkou Británii ekonomickou přítěží. Průzkumy ukazují, že zhruba 44 % Britů chce zůstat v EU, většina ji chce opustit.

Článek

S blížícím se brexitem a předběžně přijatou dohodou o odchodu Velké Británie z Evropské unie se vytváří prostor pro předpovědi dopadů vystoupení země z EU. Britská vláda si nechala připravit analýzu, ze které vyplývá, že Velká Británie bude i po patnácti letech po odchodu z EU chudší, než kdyby v ní zůstala, píše BBC.

Podle dohody, kterou parlamentu předložila premiérka Theresa Mayová, britská ekonomika zpomalí v průměru o 3,9 % v porovnání s tím, pokud by v unii zůstala. Pokud se ale nepodaří dohodu uzavřít, ztráty by mohly být až o 9,3 procent.

Britská vláda má dospět k finálnímu rozhodnutí ohledně dohody 11. prosince, do té doby o něm jednají v parlamentu, premiérka Mayová nyní na vnitrostátních cestách propaguje jí předloženou formu dohody o brexitu.

Podle aktuálního průzkumů veřejného mínění Survation by 44 % Britů volilo setrvání v unii, 29 % pak volilo odchod z EU bez dohody a 22 % by bylo pro odchod se současnou dohodou.

If there was a referendum tomorrow, with the following 3 options on the ballot paper, which would you support? (1st preferences) @Survation
Remain in EU 44%
Leave without deal 29%
Govt agreement 22%

— John Rentoul (@JohnRentoul) November 28, 2018

Podle ministra pro brexit Phillipa Hammonda brexit s dohodou kombinuje benefity, které by plynuly ze setrvání Spojeného království v EU spolu s benefity odchodu z Evropské unie. „Ekonomika bude lehce nižší, pokud se budeme držet verze dohody, kterou podporuje premiérka,“ uvedl a zároveň dodal, že setrvání v Unii není politicky životaschopné.

Jeho názoru oponoval konzervativec a euroskeptik Bill Cash, který řekl, že Hammond přehlíží možné tržní dohody, kterých může Velká Británie dosáhnout.

Reklama

Související témata:

Doporučované