Hlavní obsah

Jde stát příkladem? Home office není na úřadech samozřejmost

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Zaměstnanci pobyli v práci jen několik měsíců a někde se už znova stěhují na home office. Seznam Zprávy zjišťovaly, zda na vládní výzvu omezit kontakty na pracovišti zareagovaly i státní úřady.

Článek

Umožněte lidem pracovat co nejvíce z domova, vyzval ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) zaměstnavatele kvůli neutěšené situaci s covidem. Zatímco soukromé firmy v zásadě deklarují, že u koho to jde, tak už dotyční z domova pracují, některé úřady se teprve na režim home office snaží přepnout.

„Pokud to charakter práce dovoluje, home office umožňujeme a podporujeme. Je to absolutně mylný a nepravdivý údaj,“ reagovala Jana Havlíčková ze společnosti Preciosa na povzdech čtenáře Seznam Zpráv, že jeho zaměstnavatel – právě jablonecký výrobce křišťálového skla – mu práci z domova neumožňuje, ač nepracuje ve výrobě.

Z úřadů deklaruje podporu práce z domova třeba Český statistický úřad, který sídlí v pražských Strašnicích. „Naše interní opatření jsme zaváděli ještě dřív, než byla oficiální, takže situaci sledujeme pozorně,“ poznamenal mluvčí Jan Cieslar. Home office zaměstnancům doporučují, ale rozhodnutí, kde budou pracovat, je dobrovolné.

Na Českém úřadu zeměměřickém a katastrálním (ČÚZK) se na přechod do domácích podmínek začali připravovat teprve v pondělí. „Aktuálně řešíme dálkový přístup do interní sítě zaměstnancům z domova. Není to však nic komplikovaného, dálkový přístup jsme měli již na jaře, takže to jen opakujeme,“ řekl Seznam Zprávám místopředseda ČÚZK Karel Štencl.

S režimem home office počítají do konce ledna. „Pak se uvidí, ale jsme připraveni to v případě potřeby prodloužit,“ míní Štencl.

Také na centrále Všeobecné zdravotní pojišťovny se teprve na změnu režimu chystají. „Bude to předmětem jednání zítřejšího (úterního) krizového štábu. Zatím je to v pravomocích jednotlivých regionálních ředitelů, zítra se rozhodne o dalším opatření,“ upřesnila mluvčí VZP Viktorie Plívová.

Jsme očkovaní, home office není třeba

O krok dále jdou třeba na Středočeském krajské úřadě, kde je práce z domova nařízena. „Je to rozhodnutí ředitele s tím, že by samozřejmě rád apeloval na zaměstnance, aby se opět přistoupilo k širšímu využití práce z domova, tak jako to bylo v minulosti. Bylo doporučeno, aby se této možnosti využilo kdykoliv je to možné,“ sdělil redakci mluvčí kraje David Šíma.

Samozřejmostí ale není home office na magistrátech dvou největších měst. „Zaměstnanci mohou čerpat home office podle námi nastavených pravidel a samozřejmě dle charakteru práce. K nařízení plošného přesunu části zaměstnanců na home office jsme zatím nepřistoupili a situace se řeší v rámci jednotlivých odborů,“ uvedl Vít Hofman, mluvčí Prahy.

Na brněnském magistrátu pak argumentují tak, že mají hodně zaměstnanců proočkovaných, a proto není home office nezbytný. „Vzhledem k vysoké míře proočkovanosti zaměstnanců Magistrátu města Brna nebylo přistoupeno k plošnému využívání home office. V individuálních případech však může zaměstnanec o práci z domova požádat, a to na základě zdravotního nebo rodinného stavu,“ líčí mluvčí Brna Filip Poňuchálek.

Brno, Praha i Středočeský kraj zatím nadále umožňují přímý kontakt úředníků s veřejností, ve Středočeském kraji například nainstalovali na styčná místa plexiskla.

Na pražském magistrátu zatím nedošlo ani k omezení úředních hodin, jako tomu bylo kvůli covidu v minulosti. „Na pracovištích magistrátu jsou nastavena přísná hygienická pravidla pro běžný provoz i pro případ výskytu pozitivity nebo kontaktu s pozitivní osobou. V případě výskytu nákazy trasujeme, izolujeme a testujeme, a tak potlačujeme šíření nákazy,“ říká Hofman.

Reklama

Doporučované