Článek
Pozvání do Duelu Seznamu přijal Vojtěch Razima ze sdružení Kverulant, které dlouhodobě bojuje za zákaz billboardů u silnic, a prezident Svazu provozovatelů venkovní reklamy Marek Pavlas.
Nelegální billboardy mizí jen velmi pomalu
Spor mezi státem a majiteli reklamních ploch se rozhořel v září, kdy nová pravidla začala platit. Některé společnosti odmítly poutače odstranit a místo nich vylepily českou vlajku. Hájily se, že tím změnily charakter ploch, které už nejsou reklamním zařízením.
Ministr dopravy Dan Ťok ale jejich argument neuznal a pohrozil, že stát bude billboardy odstraňovat sám a na majitelích pak vymáhat vynaložené náklady. Resort ještě v září tvrdil, že odřezávat reklamní poutače začne do konce měsíce. Podle zjištění Seznamu je ale situace v lednu 2018 o poznání jiná.
„Od dálnic zmizelo zhruba 120 billboardů, část z toho jsou ty, které odstranilo Ředitelství silnic a dálnic na pokyn ministerstva, ale část odstranili sami provozovatelé. Jejich tempo je zhruba 100 odstraněných zařízení měsíčně,“ řekl Seznamu mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Je to limitované především časem, ve kterém se dá pracovat na dálnicích v zimním období,“ říká k tempu odstraňování mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy Lukáš Váňa.
Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy přitom vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích. Majitelům nařizuje z bezpečnostních důvodů odstranění reklamy, pokud je blíž než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy.
Silničáři v září napočítali kolem dálnic a silnic první třídy téměř 7000 reklamních zařízení, z toho asi 3000 jich odporovalo novému zákonu.
Majitelů billboardů se zastala skupina senátorů, která zákon napadla u Ústavního soudu. Verdikt ale zatím nepadl.