Hlavní obsah

„Je to nápad šílenců.“ Pražští senátoři nesouhlasí s novou dráhou v Ruzyni

Foto: Seznam Zprávy

„Další přistávací dráha a rozšiřování Letiště Václava Havla je nápad bezohledných a pouze do svého zisku zahleděných šílenců,“ uvedl senátor Jiří Růžička (TOP 09).

Reklama

Výstavba paralelní dráhy na Letišti Václava Havla v pražské Ruzyni není podle pražských senátorů v souladu se zásadami udržitelného rozvoje a ochranou klimatu ani zachováním kvality života v Praze a okolí letiště.

Článek

Pražští senátoři vyzvali vládu, aby upustila od záměru stavby paralelní dráhy a rozšiřování letiště. Loni letiště odbavilo 17,8 milionu cestujících, meziročně o téměř milion více. Senátoři se shodli na tom, že zvažované projekty za až 55 miliard korun mohou vést ke zdvojnásobení počtu cestujících, nárůstu letů, hluku a imisí. Zároveň by rostoucí turismus nadále zvedal ceny bydlení a dál by se vylidňovalo centrum města.

„Dennodenně jsme až do vypuknutí koronakrize viděli, jak byla vnitřní Praha, a nejen ta, přetížená masovým turismem. Zkapacitnění letiště by přitom sloužilo hlavně k případnému obsloužení dalších milionů turistů v Praze. Mezinárodními úmluvami jsme se přitom zavázali ke snižování emisí, čemuž nárůst letecké dopravy rozhodně nepomůže. Stavět další přistávací dráhu, navíc blíže k městu, pokládám za drahý nesmysl, na který by obyvatelé Prahy a Česka po všech stránkách doplatili,“ uvedl senátor Václav Hampl (za KDU-ČSL), který jednání fóra inicioval.

Regionální letiště ztratila desítky milionů korun.

„Další přistávací dráha a rozšiřování Letiště Václava Havla je nápad bezohledných a pouze do svého zisku zahleděných šílenců,“ uvedl senátor Jiří Růžička (TOP 09).

Jednání se zúčastnil také starosta Prahy-Suchdola Petr Hejl (STAN), který uvedl, že proti se postavili v referendu obyvatelé dotčených městských částí a obcí, a výstavbu rozšíření letiště směrem do města označil za nonsens.

Na podporu turismu se postavila Liběna Jarolímková z Katedry cestovního ruchu Fakulty mezinárodních vztahů VŠE. Podle ní má turismus přínos pro ekonomiku celé země a Praha je jednoznačně nejvýznamnější turistickou destinací a je třeba mít letiště s dobrou kapacitou.

Před koronavirem padaly v Ruzyni rekordy.

Výstavbu nové dráhy na jednání podpořil i předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř. Jedním z argumentů bylo to, že letecké společnosti chtějí primárně létat do Prahy, nikoliv do regionů. Rozvoj letiště se podle něj týká doby za 30 či 50 let. Společnost podle něj bude chtít létat čím dál více.

Několik senátorů upozornilo na udržitelnost turismu. Senátoři Hampl, Marek Hilšer (z klubu STAN) nebo Ladislav Kos (Hnutí pro Prahu 11) upozornili na to, že turismus v budoucnu narazí na svůj strop. „Expanzivnost jak letiště, tak cestovního ruchu nemůže jít donekonečna,“ řekl Kos. „Praha není nafukovací,“ dodal Hilšer.

Letiště plánuje investice za přibližně 55 miliard korun.

Senátoři následně vyzvali vládu, aby kvůli udržitelnosti cestovního ruchu a kvality života v Praze i celém Česku ustoupila od záměru vybudování dráhy a zkapacitnění letiště.

Fórum pražských senátorů je neformální platformou senátorů zvolených za pražské obvody, kteří diskutují o problémech Prahy a hájí zájmy Pražanů. Účastní se jej všech deset senátorů zvolených za pražské obvody.

Reklama

Doporučované