Hlavní obsah

Jeden ze strůjců Dieselgate je na svobodě. Odpykal si půlku trestu

Foto: Pixabay.com

Ilustrační foto.

Reklama

Z vězení vyšel hlavní manažer Volkswagenu, který si odpykával trest za Dieselgate. Původně měl za mřížemi strávit sedm let, ale dostal podmínku v polovině trestu.

Článek

Ve Spojených státech byl v roce 2017 pravomocně odsouzen k sedmi letům vězení Oliver Schmidt, jeden z bývalých manažerů Volkswagenu. Porota ho uznala vinným v kauze Dieselgate, ve které německý koncern VW čelí žalobám kvůli falšování výsledků emisí svých dieselových motorů. Dostal sedmiletý trest a musel zaplatit pokutu 400 tisíc dolarů.

Zpráva o Schmidtově zatčení na letišti v Miami, kde ho policie zajistila na pánských záchodcích při návratu do vlasti, obletěla celý svět. Jeden z viníků kauzy Dieselgate a strůjce zkázy společnosti Volkswagen v USA si posléze odpykával trest ve vězení ve státě Michigan a do Německa se vrátil v září minulého roku.

Nyní soud rozhodl o podmíněném propuštění v polovině trestu. V případě prvopachatelů jde o běžnou praxi, na svobodu vycházejí po odpykání poloviny trestu, v horším případě po odpykání dvou třetin. To platí, pokud svůj pobyt v nápravných zařízeních „nevyšperkovali“ špatným chováním a je u nich pravděpodobné, že už se jiného trestného činu nebudou dopouštět.

Dvaapadesátiletý Schmidt pracoval pro VW hned po ukončení hannoverské techniky, od roku 2012 vedl pro koncern laboratoř pro výzkum emisí v Michiganu.

Globální skandál s emisemi koncernu Volkswagen vypukl v záři 2015. Tehdy se objevily informace, že německý koncern záměrně nainstaloval do svých aut software, který umožňoval manipulovat s množstvím vypouštěných emisí. Auta rozpoznala podmínky, za kterých probíhá testování emisí, a přizpůsobila tomu svůj provoz.

Tím VW zakrýval reálné emise oxidu dusíku, čímž porušil zákony na ochranu životního prostředí. Koncern od roku 2009 vybavil tímto softwarem 11 milionů automobilů značek Volkswagen, Škoda, Seat a Audi. V Česku se prodalo zhruba 165 000 z dotčených vozidel.

Koncern kvůli kauze stále čelí spoustě žalob a vyšetřování. Podle agentury Reuters vynaložil koncern v souvislosti s kauzou už přes 30 miliard eur. Také zničil pokus německého koncernu o dobytí amerického automobilového trhu.

Reklama

Doporučované